Big Data handler om innovasjon og om smartere produkter og tjenester, sier Big Data-ekspert Kjetil Kalager i Affecto. Men i hvor stor grad er Big Data allerede til stede i livene våre, og på hvilken måte vil den være med på å forme fremtidssamfunnet?

( Denne artikkelen er en del av en lengre reportasje i årets utgave av Innovasjonsmagasinet, som du for kjøpt på utvalgte Narvesen-butikker over hele landet. I reportasjen intervjuet vi fem forskjellige eksperter for å høre mer om hvordan disse tech-trendene vil påvirke verden fremover.)

Hypen rundt Big Data har vart i årevis – i følge New York Times-skribent Steve Lohr var 2012 “gjennombruddsåret” der begrepet tok steget fra teknologisirkler og ut i mainstream-bevisstheten. Nå støter vi på det overalt det er snakk om blant annet skreddersydd markedsføring, prediktiv analyse og brukeratferdsanalyse. Helt grunnleggende handler det om å ta i bruk smarte software-algoritmer for å nyttiggjøre seg av de voldsomme informasjonsmengdene man finner online.

Mer aktuelt enn noensinne

I følge Kalager er det tre grunner til at Big data i dag er mer aktuelt enn noensinne.

– For det første finnes det flere og flere sensorer som samler data fra alt omkring oss. Ikke bare genererer smarttelefoner mye data, men din bil, ditt hus, din klokke, ditt nye kjøleskap, din togreise, din arbeidsplass – alt genererer data som kan utnyttes, forteller han.

I en verden der så godt som alle gjenstander er koblet på nett og samler inn data om atferden din, dukker det opp et vell av muligheter til å skape verdi av informasjonen. Big Data utgjør en avgjørende del av potensialet i IoT-teknologien.

– For det andre er teknologien i dag både bedre og billigere enn for bare noen få år siden. Trådløse sensorer på størrelse med frimerker koster nesten ingenting, og data kan lagres i skyen til en billig penge. Men det aller viktigste er alt har blitt enklere. Algoritmer og visualiseringer kan bygges automatisk med nye verktøy. Man må ikke nødvendigvis ha doktorgrad i statistikk for å komme i gang, fortsetter Kalager.

Den tredje grunnen han trekker frem har med våre egne forventninger å gjøre. Det er rett og slett en nødvendighet å ta i bruk Big Data for å tilfredsstille våre krav til spesifikk og brukertilpasset informasjon, mener han.

– Samfunnet forventer at data brukes smartere. Vi vil ha oss tips om filmer vi liker. Vi vil ha råd om vår økonomi som er tilpasset vår livssituasjon. Vi vil vite hva som er den beste beslutningen i vårt arbeid. Vi vil ha det nå og med en gang. Da trenger vi Big Data – store datamengder som viser oss veien.

Tidlig fase

Selv om enkelte bransjer – som bank og finans – har benyttet seg av Big Data lenge, er vi fortsatt i en veldig tidlig fase når det kommer til bruk av teknologien, mener Kalager.

-Bankene bruker avanserte scoringsmodeller for å bestemme hvem som får lån og ikke, og for å vurdere risiko. Varehandelen og særlig nettbutikkene begynner å bli flinke. En del bedrifter bruker riktignok teknologi til å forstå hva som er årsaken til kundefrafall eller hvorfor vi har et vedlikeholdsetterslep, men det er fremdeles et stort potensiale for nesten alle bedrifter. Bruken er ikke særlig avansert.

På spørsmål om hvor han ser for seg at teknologien vil ha størst nytteverdi, peker han ut et par områder:

-Driver din virksomhet med mennesker, risikovurderinger eller prosesser, finnes det gode eksempler på at Big Data gir resultater. Også det å kunne bytte ut deler ved behov heller en å ha periodisk vedlikehold vil ha stor verdi.

Hemmeligheten ligger i å bruke data du allerede har og gjøre grundige analyser for å forstå din egen bedrift, mener Kalager:

-Deretter bør du ta vare på annen informasjon som samles inn og gjerne åpne for å samle inn mer data fra andre kilder som sosiale medier, kundeprat, spørreundersøkelse, sensorer og så videre. Så må du finne de områdene hvor ny data kan gi ny verdi og bygge produkter og tjenester omkring dette.

Glad for nytt EU-regelverk

Etter å ha bodd noen år i andre deler av verden blir Kalager alltid overrasket over hvor tungvint mye er i utlandet. Dette gir perspektiv på hvor mye teknologisk utvikling – og med den Big Data – vil kunne forme fremtidshverdagen.

Kalager fremstår som en utpreget teknologioptimist når han snakker om endringene som ligger foran oss:

-Livene våre endres hele tiden av teknologien uten at vi tenker særlig over det. I Norge kan du for eksempel betale regninger på din telefon, på dagen. I andre land må du møte opp i den banken som skal ha betalingen, og transaksjonen tar mange dager. Med nye teknologier som blockchain, blir også dette utfordret. I fremtiden vil transaksjoner bli sikrere, raskere og billigere. Teknologiske endringer vil påvirke omtrent alt rundt oss. Som et resultat vil våre jobber endres, vår helse forbedres, våre sosiale liv bli annerledes og måten vi reiser på forandres.

Han er likevel bevisst på utfordringene som følger fremvekst av ny teknologi, og forteller at han er glad for de nye EU-reguleringene som kommer i år.

-Vi må sørge for at vi ikke får et samfunn hvor det ikke finnes privatliv. Bevisstheten om hvordan persondata brukes og lagres gjør at mange bedrifter må tenke helt nytt. Samtidig; når de blir nødt til å få oversikt over sine kunder og ansatte, får de også verktøy for å levere bedre produkter og tjenester.

Også fremferden til de store, internasjonale tech-selskapene er noe vi må være oppmerksomme på, mener Kalager.

– Jeg liker ikke at store aktører som Google, Facebook, Apple og Amazon ikke tar samfunnsansvar og ikke bidrar til fellesskapet. Riktignok er de store selskapene gode på teknologi, men når de utkonkurrerer etablerte aktører fordi de ikke betaler skatt, da må vi sette foten ned.