Scott Rosenblum er en av tech-verdenens ”up-and-comers”, og han skaper bølger i innen arenaen for programmert reklame. Som styreformann og administrerende direktør i Neutrino Media Group – et innovativt multimedia- og teknologiselskap – samarbeider han med selskaper så ulike som Google, Time Warner, Yahoo og Hearst.

Her er Rosenblums hemmelige oppskrift samlet i 7 punkter:

  1. Lag lister for å holde fokus.
    Hver morgen lager Rosenblum en liste med 10 ting han ønsker å oppnå den dagen. Dette kan være alt fra å oppnå kontakt med en administrerende direktør i et selskap Neutrino ønsker å jobbe med, til å fullføre en del av en oppgave. Han utvikler en ny agenda hver dag, for å ta hensyn til nye utviklinger som krever et skifte i prioriteringer. På denne måten oppnår han å beholde fokus på sine mest kritiske gjøremål.
  1. Ta vare på dine kontakter.
    Rosenblum krediterer gode forbindelser på de riktige stedene som avgjørende faktorer i hans tidlige suksess. På dette området vet han at han er utrolig heldig. I sin første bedrift, et kles- og accessoryselskap, var han heldig å bli koblet med en familievenn som var styreleder og hovedaksjonær i et Fortune 500-selskap. Denne vennen spurte om å investere i Rosenblums selskap, og de har siden utviklet et langsiktig og nært forhold. Rosenblum har jobbet for å beholde sin venns tilknytning i selskapet, og involvere ham i en rekke andre forretningsprosjekter, inkludert Neutrino. Rosenblums venn introduserte ham for flere høyprofilerte forretningsfolk fra hele verden. Dette er en fordel de fleste forretningsfolk ikke gis, men Rosenblum har jobbet kontinuerlig gjennom årene for å holde liv i disse relasjonene for å gro sine virksomheter raskt.
  1. Lær fra mesterne.
    Til tross for hvor opptatt han er, gjør Rosenblum et poeng av å lære på en kontinuerlig basis. Selv om det er vanskelig å finne tid, er bøker viktig for ham. På skolen ble Rosenblum introdusert til Sun Tzu: The Art of War, som har vært en medvirkende guide som han siterer for noe av sin suksess. En annen favoritt er 33 Strategies of War av Robert Greene, som Rosenblum gir æren for en del av hans evne til å fokusere.
  2. Lær fra hver opplevelse i businesslivet.
    Som en ekte entreprenør har Rosenblum lært fra hver virksomhet han har startet eller vært involvert i. Da han var i klesbransjen var hans selskap forbundet med mange høyprofilerte musikere og skuespillere. Rosenblum utviklet en ”branded” eventmodell for å dra nytte av hans partnerskap og produkter. “Vi opplevde at forskjellige merker og medier ønsket å bli assosiert med våre livsstilsmerkevarer, og ville betale for eventer som markedsførte disse varene, slik at de ble tilknyttet oss i offentlighetens søkelys,» forteller han. “Dette brakte oss rett inn i reklamebransjen.”
  1. Vit når du må svinge.
    Etter klesvirksomheten, dannet Rosenblum et multimedia- og reklamebyrå. Under en middag sa en toppleder fra Google til Rosenblum at programmert annonsering er veien fremover. Rosenblum innså at hans selskap hadde alle brikkene for å kunne bli svært vellykket: relasjoner med de beste medieselskapene og utgiverne, relasjoner med de beste merkene og et sofistikert annonse-tech team. Google-lederen avtalte med ham at hvis Neutrino fokuserte på denne typen virksomhet, ville Google støtte det. Rosenblum så muligheten til å svinge, og skiftet fokus til programmering.
  1. Ikke bli forstyrret.
    Det er fort gjort å se et potensial i for mange sammenhenger, og dermed prøve å ta på seg for mye. “I mitt første selskap lot jeg fokuset og energien min bli distrahert av for mange ulike prosjekter”, innrømmer Rosenblum. Han brukte tid på innsats i nye muligheter – og kjernevirksomheten begynte å lide. Heldigvis fikk partnere og familie banket litt fornuft inn i ham og presset Rosenblum tilbake på rett kurs. Han lærte av feilen, og har aldri sett seg tilbake.
  1. Fremfor alt: fokusér.
    Mange gründere innehar en naturlig nysgjerrighet – som ofte kan være en fordel. Men det er viktig å vite når du skal sette nysgjerrigheten til side og fokusere på de utfordringene som allerede er på bordet. “Behold alltid fokus,” råder Rosenblum, som har lært av erfaring. “Fokuser på målet, planen for å komme dit, og ikke la noe distrahere deg.”

Spørsmål: Hvor mange av de syv tipsene over har du innlemmet i din daglige rutine?

 

Saken er hentet fra Inc.com

 

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here