Trond Atle Smedsrud, EVP for innovasjon og markedsføring i Aker Biomarine, gikk av med seieren i kategorien “Årets markedsfører” under E24-kåringen Ledertalentene 2017.

I det det telles ned til kåringen av Årets Ledertalent – som avsløres under et arrangement på BI den tiende november – offentliggjøres vinnerne av ulike underkategorier. I tillegg til “Årets markedsfører” skal også “Årets innovatør”, “Årets fremtidstenker”, “Årets rådgiver”, “Årets salgsleder”, “Årets drivkraft”, “Årets samfunnsbygger” og “Årets økonomihode” utnevnes.

– Alle kåringer har et element av at man er “på rett plass, til rett tid”, også denne. I tillegg har jeg vært utrolig heldig med tanke på at jeg har vært omgitt av mennesker som er utrolig dyktige, og som ønsker at andre skal lykkes. Dette gjelder både overordnede, medarbeidere og andre kolleger. Dette gir en trygghet for å vokse og utvikle seg, samtidig som du kan stole hundre på medarbeiderne rundt deg, sier Trond Atle Smedsrud i en kommentar til InnoMag.

– Ser ikke på det som en utmerkelse man får som enkeltperson

Aker Biomarine har allerede høstet lovord for sitt innovasjonsarbeid, og ble ved InnoMags kåring i sommer utnevnt som Norges aller mest innovative virksomhet.  Nå følger altså Smedsrud etter med en individuell utmerkelse.

– Det som betyr mest er at de rundt deg anerkjenner den jobben du gjør, og føler at de er med på noe som er spennende og utfordrende. Jeg ser ikke på dette som en utmerkelse man får som enkeltperson, men som en anerkjennelse på at man jobber i miljøer som har levert på de målene som er blitt satt, forteller Smedsrud.

Han leder gjennom sin stilling i Aker Biomarine et av de største forskningsmiljøene innen marin bioteknologi i Norge, og har ansvar for store forskningssamarbeid med blant annet det amerikanske forsvaret. I tillegg har han ansvar for markedsføring av selskapet i Asia, Australia, USA og Europa.

– Har skapt vilje til risiko og aksept for å feile

– Aker BioMarine har en utrolig fremoverlent holdning når det gjelder å ønske å gjøre en forskjell. Det gjelder ikke bare ambisjonen om å “Improve Human and Planetary Health”, men også en ekstrem nysgjerrighet til å tenke annerledes. Vi ønsker å utfordre oss selv for å komme fremover. Det krever en vilje til å ta risiko, og en kultur for å akseptere å feile. Den kulturen tror jeg vi også har klart å skape i markeds- og kommunikasjonsarbeidet, svarer Smedsrud på spørsmål om hvorfor han tror nettopp han stakk av med prisen.

Under prisutdelingen den tiende november vil – i tillegg til vinneren – en liste over de hundre fremste ledertalentene i Norge offentliggjøres. Det er niende gang E24 utarbeider denne listen. For å bli nominert må kandidatene være trettifem år eller yngre, jobbe i næringslivet og ha resultat-, personal- eller beslutningsansvar. Kåringen foretas i samarbeid med rekrutteringsselskapet Boyden Executive Search.

 Blant vinnerne i de andre kategoriene finner vi:
  • Årets innovatør – Sven Jørund Kolstø, daglig leder og gründer i Optoscale
  • Årets salgsleder – Fredrik Tønnesen, administrerende direktør i Elkjøp Norge og Lefdal Elektromarked
  • Årets drivkraft – Samya Halim, Vice President of Operations i Altus Intervention