Ifølge forretningsguruen må man slutte å bruke krystallkula og magefølelsen når man skal ta beslutninger og heller stole på robotene. 

Under Technology and Sustainability konferansen onsdag advarte Andre McAfee kraftig mot å stole på dømmekraften til såkalte HIPPOS (Highest-paid person´s opinion), altså den best betale personen i selskapet.

–  Teknologi har fundamentalt forandret forretnings-spillereglene. Blant annet har den forandret hvordan vi organiserer arbeidet i selskapet. Vi har lenge blitt fortalt at vi burde overlate rutinearbeidet vårt til maskinene, slik at vi kan konsentrere oss om det vi gjør best, nemlig å ta gode avgjørelser ved hjelp av menneskelige egenskaper som intuisjon, dømmekraft og magefølelse. Men all research viser at maskinene i større og større grad slår oss på den fronten og.

Under konferansen viste han til en undersøkelse med 136 eksempler, der HIPPOs bare scorte bedre enn algoritmer på 6 % av de.

– Data-drevne avgjørelser gir bemerkelsesverdige bedre resultater. Vi ser nye gjennombrudd innen kunstig intelligens hele tiden. De gjør det ikke bare bedre enn oss, men på andre måter enn det vi noen gang kunne forestilt oss. Så HIPPOs burde med andre ord bli en utdøende art.

Oslo Business Forum/Andreas Madsen

Gruppe vs. kjernen

McAfee viet også mye av tiden på scenen til å snakke om viktigheten av å bruke massen til å innovere selskapet.

– Hva vi lærer nå, er at massen er mer kunnskapsrik enn kjernen. Man må tørre å åpne forretningen opp for publikum så man kan utnytte visdomen, energien og talent til de milliardene av hjernene der ute som nå har tilgang til internett.

Sist, men ikke minst, trakk eksperten frem viktigheten av digitale plattformer for å lykkes fremover.

– Vi ser et skift i verdiskapning, fra produkt til plattform. Plattformer er vanskelige å bygge, men dersom du lykkes vil det gi deg mange fordeler. Ikke bare får du kontroll over økosystemet, altså hvordan kundene dine interagerer med den og hvem du ønsker skal bruke den, men du kan også utvide plattformen til nye områder etterhver som du bygger tillitt til brukerne. Det er med andre ord plattformstrukturen og ikke industristrukturen som vil avgjøre hvorvidt foretningsmodellen din vil lykkes i fremtiden, sa han og pekte på Apple som eksempel.

– Steve Jobs ønsket i utgangspunktet ikke å åpne opp for at andre selskaper kunne lage apper på Itunes, da han var redd for at Iphonen ville ble angrepet av virus. I dag er Apple verdens mest verdifulle selskap og tjener mer enn 100 % av den global smarttelefon-industrien. Dette fordi han tilslutt valgte å utvidet produktet til å bli en digital plattform.