Home Anbefalt Disse innovasjonsstjernene kommer til Innovasjonsdagen

Disse innovasjonsstjernene kommer til Innovasjonsdagen

0
Robert Wolcott, Anders Indset, Morten Hansen og Marie Louise Sunde er noen Keynote-talerne på årets Innovasjonsdag.

Torsdag braker årets Innovasjonsdagen løs i Oslo. Og talerlisten er spekket av kjente og spennende navn. 

(Vi opplyser om at utgiver av Innomag, Inspirator, er arrangør for Innovasjonsdagen 2018, 6 september i Oslo. Mer info om arrangementet og billettkjøp finner du HER. Innomags lesere får 50% rabatt ved å bruke koden Venn2018)

Det mangler ikke store navn på Innovasjonsdagen, torsdag 6. september i Oslo. Hit kommer både internasjonale og norske gründerstjerner for å gi gode råd om både nåtid og fremtid.

Gleder seg til Oslo-retur

Blant de store stjernene er Robert Wolcott et kjent navn. Han kommer for å snakke om fremtiden, og hvordan selskaper og innovatører skal blomstre i forandring. Han har tidligere vært på Oslo Innovation Week, og har et godt forhold til både Norge og Norden.

– Norden har kommet langt. Dere er innovative, og jeg gleder meg til å komme tilbake til Oslo, sier professor Robert Wolcott i en kommentar til InnoMag.

Les også: Innovasjonslegenden Robert Wolcott: – Norden har kommet langt

Teknologi-minopriteten

I tillegg kommer også Marie Louise Sunde, gründeren bak #HunSpanderer. Hun stiller med foredraget «Using technology to level the playfield – How unconscious gender bias is limiting innovation and growth».

– #HunSpanderer adresserer den ubevisste diskrimineringen, altså hvordan vi vurderer mennesker basert på kjønn, uten å vite det. Ingen er kjønnsblinde, sier Sunde.

Hun mener mange kvinner ikke velger teknologi-yrker, fordi de ikke tror de kan.

– Det er vanskelig å tilhøre en minoritet, det vet jeg selv som kvinnelig kirurg. Det blir enda vanskeligere når det er en snever stereotypi på hvem som er egnet.  Hvis du fra du er liten hører at jenter ikke egner seg til teknologi, begynner man å tro på det.

Les også: Gründeren av #hunspanderer: – Da vi startet, var det ingen som snakket om ubevisst kjønnsdiskriminering. 

Må kvitte oss med “bullshit”

Businessfilosofen Anders Indset har har blitt et kjent foredrags-navn, og ble denne måneden også kåret til «Thinker of the month» av Thinkers50s. Han ønsker å snakke om filosofi, og hvordan vi kan bruke den i business-verdenen.

– Vi skal snakke om hva som virkelig skjer i verden i dag, og hvilke krefter som er i sving under overflaten, forteller Indset.

Han legger til at det også blir en oppklaring på hvorfor innovasjon bare er en del av forandringen, og hvordan vi sammen skaper det han kaller «Leaders of Change».

Indset mener at dagens ledere må se mer bakover i tid, for å kunne forutse fremtiden.

– Jeg tror personlig vi finner mye i klassisk filosofi. Hvis vi kan forstå, simplifisere og prosjektere på dagens samfunn, kan vi dra nytte av praktisk filosofi. De store utfordringer vi står ovenfor er alle global, og det handler om mennesket. Vi må også kvitte oss med all “Bullshit” som er i Business, forteller han.

Les også: Forretningsfilosof: – Vi må kvitte oss med all “bullshit”!

Samarbeider med AFOL’er 

For 15 år siden innså LEGO at de hadde en helt egen kundebase, med helt egne ønsker, kalt “AFOL’er (Adult Fan Of Lego), og at denne gruppen ble større og større.

De bestemte seg for å samarbeide med disse kundene, for å kunne skape bedre produkter.
I dag samarbeider de med 700 000 LEGO-fans over hele verden fra 13 år og oppover, og med crowsourcing siler de ut de beste ideene som de bruker til å skape nye produkter som kundene vil ha.

Innovation Manager i LEGO, Tormod Askildsen, kommer for å snakke om samarbeidet med AFOL’er i foredragen «release creativity – innovation with users»

– Vi har vist, at mange voksne LEGO brukere kan skape mye mer verdi enn å bruke pengene sine på å kjøpe LEGO produkter.

Les også: LEGO: – Kundens kreativitet utnyttes for dårlig. 

– Jobb bedre, ikke mer

Morten Hansen er en av verdens mest anerkjente eksperter på business, ledelse og arbeidsliv. I høst kommer boken hans «Suveren på jobb» ut på norsk og er bygget på grundige studier av 5000 personer, rundt hva som skaper effektivitet i arbeidslivet.

– Mange tror vi trenger sterk arbeidsmoral og ren ståpåvilje for å bli suverene, og hvis noen fremstår som superstjerne, går vi ut fra at vedkommende jobber hardere enn alle andre, forklarer Hansen i boken.

Les også: Norsk “Thinkers50” Stjerne: – Jobb mindre, få mer suksess!

Kagge Forlag, som utgir boken i Norge, er positiv til at boken nå endelig blir å finne på norsk.

– Det er kjempebra at vi får gitt ut denne på norsk. Vi tror mange av de tingene Hansen snakker om i boken, kan overføres til norske forhold, sier Informasjonssjef i Kagge Forlag, Raymond Vik.

Han mener mange kan nyte godt av rådene i boken.

– Det å jobbe smartere, og fokusere på færre ting, tror vi mange kunne hatt behov for i dagens arbeidsliv, forteller Vik.

På Innovasjonsdagen vil det være mulighet for å kjøpe boken, og få den signert av Morten Hansen.