– Vi er glade for at noen stiller spørsmålstegn ved DNBs måte å jobbe på, sier Mcash-gründer Daniel Döderlein.

DNB har det siste året brukt store ressurser på å markedsføre seg som en gründervennlig bank. Banken har gitt ut en bok for oppstartsbedrifter, opprettet gründertelefon og var nylig stor sponsor av Startup Extreme.

Tidligere i år presenterte også banken en stor rapport om temaet.

Geir Sand Nilsen
Geir Sand Nilsen. gründer i 100 time.es, som vil utvikle en ny metode å realisere oppstartselskaper. Han er også iniativtager til Tøyen Startup Summer Camp.

Nå skaper lanseringen av – og suksessen til den personlige appen Vipps – bølger i det norske oppstartsmiljøet. Appen skal være lastet ned 200.000 ganger allerede, og gått forbi oppstartskonkurrenten Mcash.

Gründer Geir Sand Nilsen påpeker at Mcash vant DNBs innovasjonspris i 2012 – og også har mottatt en rekke andre gründerpriser. Mcash-gründer Daniel Döderlein forteller til Sand Nilsen at han har snakket kommersielle detaljer med DNB både i 2012, 2013 og 2014.

– Det er hevet over enhver tvil at DnB har hatt innsikt i Mcash. De har åpenbart hatt muligheten til både samarbeid, investering og oppkjøp. Hvorfor det ikke har skjedd, kan jeg ikke si noe sikkert om. Men DnB har hatt muligheter til å velge den samarbeidsformen de ville. I steden velger DnB å bruke ufattelig mange millioner på å lage en egen tjeneste jeg må jobbe hardt for ikke å oppfatte som en kopi av Mcash. DnB hevder selv de ikke har kopiert…men kom igjen, æ, skriver Geir Sand Nilsen i en bloggpost der han poengterer at “DNB skremmer gründeren i meg”.

Mcash-gründer Daniel Döderlein svarer følgende:

– Vi er glade for at noen stiller spørsmålstegn ved DNBs måte å jobbe på og om det er lurt for gründere å ta i mot bankens interesse. Historien bør gi gründere ett annet referansepunkt enn tv-reklamene og sponsorpils, svarer Döderlein til Sand Nilsens bloggpost.

– Ingen kommentar

Startup labs-administrator Kjetil Holmefjord skriver i en bloggpost at saken har vært diskutert hos dem. Han unngår spørsmålet om DNBs etikk og moral i saken – men gjør i stedet en sammenligning av de to appenes funksjonalitet.

Der kommer Mcash ut som en klar vinner, viser sammenligningen.

Men Holmefjord påpeker at Mcash muligens har bommet i kommunikasjonen, og blitt sett på som en løsning for å betale for burgere, i stedet for å flytte penger mellom brukere.

Sand Nilsen poengterer at all teori tilsier at det lønner seg å være åpen når en utvikler noe nytt.

– Business lages med samarbeid og bygge på hverandres ideer. Den siden jeg ser av DnB nå viser dessverre den rake motsatsen – at startups må frykte de store, norske aktørene. Fader, ass, er ikke sånn vi bygger innovasjon i Norge, skriver Sand Nilsen.

Andre har også reagert på løsningen:

Sand Nilsen er åpen for at det er sider av saken han ikke kjenner – og har også bedt om kommentar fra DNB. Svaret så langt er:

– Vi har ingen kommentar til dette!

PS! Sand Nilsen utdyper sine resonnementer i en lenger bloggpost lørdag – om hvordan han mener det skader norsk innovasjon – og hindrer fremveksten av ny teknologi med internasjonalt potensiale.:

Dersom dere skal være et lokomotiv for norsk innovasjon, kan jeg faktisk ikke se for meg en dårligere måte å gjøre det på enn med Vipps. Vi trenger store selskaper som sørger for at norske innovasjoner og vellykkede startups blir værende igjen i landet – ikke blir solgt til utlandet.

Så hvilke alternativer finnes det? Vi trenger ikke se lenger enn til f.eks finn.no for inspirasjon til etterfølgelse. Se hvordan de finansierer opp en startup som skal konkurrere med seg selv (pelp). Gå til kontorene til Finn og jeg er sikker på at du vil møte åpenhet og stimulering til innovasjon. Dette er motsatsen til det dere viser med lanseringen av Vipps i mine øyne.

Er det rart gründeren i meg blir skremt Vipps og DNB?

PS! 3in.no har oppfordret DNB til å komme med sin versjon av saken, men har så langt ikke mottatt noe svar.

Korrigering: DNB oppgir at de har svart under Sand Nilsens første bloggpost:
… vi vil gjerne få presisere at vi ikke har kopiert noen når vi har laget Vipps. Vipps er skrudd sammen av oss i DNB. (…)
Det stemmer at ansatte fra DNB har møtt mCash, og hørt deres innlegg på bransjekonferanser i løpet av årene de har vært i drift, slik andre norske banker også har. Men i DNB liker vi å lage tjenestene selv. Folka som har laget Vipps har ikke møtt mCash. 

4 COMMENTS

  1. Au, der gikk jeg kanskje fempå jeg ôg. I forbindelse med min bok “GründerBibelen” -Det Norske Skaperverket- var jeg i kontakt med DnB fordi dette på et utmerket måte ville komplettere deres egen bok “Opp Start”. Oppstart forteller gründeren alt om HVORDAN. “GründerBibelen” forteller ham derimot “MED HVA”.
    Mer enn 250 forretningskonsepter. Produkter, nisjer og fremgangsmåter som knapt noen har tenkt på. Nå lurer jeg på hvor lenge det vil gå før banken kommer med noe som kunne oppfattes som plagiat. Det kan tenkes at gründeren bak Mcash har brukt mye tid, penger og energi på å starte sitt konsept. Jeg selv har brukt over fem år på å finne på alle ideene. Skulle det muligens har vært helt forgjeves?

  2. I do not use this type of service, yet, but was surprised when I got a glimps of the DNB comercial. Banks these days do not have such a favored position in many peoples eyes. After what Citybank did to investors with false spread sheets and investment information…WHO would trust a bank with their million dollar idea? There are better banks out there Daniel.
    The New World Order is comming and, unfortunatly, fewer and fewer will get a big piece of the pie.
    Longing for the Good ol days when loyality meant and counted for something.

    • Du mener at dette er typisk for DNB? Kunne ikke vært mer enig. Og typisk for norske “investorer” generelt.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here