Fredag skrev Joacim Lund en kronikk i Aftenposten, med tittelen ”Norsk innovasjon trenger hjerner, ikke penger”.
(Les her)

Han stiller spørsmålet om hvorfor ikke Norge klarer, slik som Sverige har klart med hele 7 selskaper, å skape noen såkalte unicorns*. Han skriver videre at dersom det er kapital dette står på, burde Norge med sine oljepenger, vært klart best i Norden.

Lund fremsetter at ”En del av forklaringen er åpenbar: Oljen har vært en litt for komfortabel sovepute. Naken kvinne lærer å spinne, og i Norge har ingen vært nakne de siste 40 årene. Den virkelige hodepinen er norske gründerbedrifters desperate mangel på såkalte akseleratorprogrammer, altså gode investorer, mentorer og tilgang til internasjonale nettverk.”

Kommentar fra Startupmiljøet

rolf assev

Vi har bedt Rolf Assev, partner i StartupLab om å kommentere fra sitt ståsted i forhold til gründere og akseleratorprogrammer;

– Joacim Lund har et veldig godt poeng i at Norge trenger hjerner og nettverk – og ikke bare penger.  Akseleratorprogram kan være ett virkemiddel – men slik jeg forstår Joacim Lund – så etterlyser han først og fremst engasjert privat kapital som engasjerer folk med erfaring og nettverk.

– Det er ingen av Stockholms gaseller som noensinne har deltatt i et akseleratorprogram. Hverken Opera Software eller Fast brukte tid på dette. Norges mest spennende IT selskap idag, Forgerock, med Lasse Andresen i spissen, har aldri vurdert et akseleratorprogram.

Det er Ikke dermed sagt at akseleratorer er negative; tvert i mot. Men man ikke gå rundt og tro at slike intensive program er svaret på alle Norges gründerutfordringer.

Et akseleratorprogram kan være ett av mange verktøy som kan passe for enkelte startups. Spesielt for unge uerfarne startups som trenger hjelp til å forstå basics. Utfordringene med mange akseleratorprogram er at de er lagt opp til at “one-size-fits-all” – og forutsetter at alle har like mye glede av samme ukentlige forelesninger.

En utfordring vi har erfart, spesielt i amerikanske akseleratorprogram, er at en inviterer inn 100 forskjellige mentorer som kommer inn og bruker en time sammen med oppstartselskapene. Uten nødvendigvis å ha satt seg inn i bedriftene – så skyter de løs fra hoften med sine Magnum 44. For uerfarne gründere så kan dette lett gå galt. 

Spesielt er det viktig å ha et produkt ferdig om man vil delta i slike program, da de er veldig markedsorienterte. Det å drive med produktutvikling under et akseleratorprogram kan være veldig frustrerende, da tilbakemeldingene man får fort kan få en til å gå i sirkler. Vi hadde en bedrift fra StartupLab som deltok i et akseleratorprogram i USA. Da de kom hjem etter 3 måneder var de så frustrert at de la ned bedriften.

Det sagt – så har veldig mange akseleratorer et fantastisk spennende nettverk som kan være av stor interesse. Flere akseleratorer begynner også å innse at one-size ikke nødvendigvis passer alle, og er i ferd med å gjøre mer som StartupLab, hvor vi har en mer skreddersydd oppfølging.

Vi tror sterkt på å engasjere privat kapital. Med privat kapital fra dyktige erfarne folk – så får oppstartselskapene tilgang til en erfaringsdatabase og et enormt nettverk.

Founders Fund er Norges første englenettverk og er etablert av 15 ledende norske erfarne gründere. Pengene som selskapene får fra Founders Fund utgjør bare en liten del av verdien som oppstartselskapene får; det viktigste er tilgang på nettverket. FoundersFund har idag investert i 15 oppstartselskaper og vil investere i ytterligere 15.

(fra Stockholmitregion)
(fra Stockholmitregion)

Å STHLMtech – eller å ikke STHLMtech?

Siden Lund innledet sin sak med å nevne forrige ukes store event; STHLMtech – ønsket vi å spørre Rolf om hvordan deres opplevelse hadde vært av å være tilstede.

– Jeg er i utgangspunktet veldig skeptisk til at startupselskaper bruker for mye tid på events. Vi ser at enkelte grunder reiser jorden rundt på events og pitcher.  Investorene blir lei av av dem. Og enda verre – de kaster bort verdifull tid som burde vært brukt til å få sin første kunde.

STHLMtech henvendte seg til oss og tilbød 5 norske startups å få komme på scenen foran 90 internasjonale investorer. Kort reise – én dag – 90 investorer, det virket forlokkende. Norge stilte seks selskap, hvorav tre var fra StartupLab.

Det ble en selsom opplevelse.

Dette er synd – men det viser også hvor vanskelig det er å komme igjennom på slike store show og hvorfor man skal være veldig forsiktig med å prioritere dette opp mot fokus på å skaffe seg første kunden.

Oslo ble henvist til en avsidsliggende scene på tampen av dagen – mens alle investorene var i hovedsalen for å høre på det siste innen FinTech og dernest Daniel Ek fortelle om tidligere dager i Spotify.

For de som ikke hadde forberedt seg skikkelig og satt opp andre en-til-en møter,  så ble dette en totalt bortkastet dag.

Her er Rolfs liste over 5 ting gründere burde sjekke før de deltar på events:

1. Er du sikker på at dette er riktig bruk av din tid?
Tenk nøye over hva slike events krever av tid til forberedelser, reise og gjennomføring, opp mot hva du kan alternativt kan bruke tiden din på.

2. Hvem er det som kommer – og hvem sitter i salen?
Veldig ofte er salen fylt opp av studenter og folk som ikke har en verdi for deg.  Dersom du ønsker å nå en eller to personer – så er det bedre å sette opp en-til-en møter.

3. Aldri aksepter å være fyllmasse på en alternative scene
Her er det ofte få mennesker, og de som har kommer er trolig ikke dine viktigste kunder/investorer. Å være på scenen sist på dagen den siste dagen er ofte lite stimulerende.

4. Reis aldri på et event uten at du har avtalt møter på forhånd
Den største verdien ved et event er menneskene som kommer og det nettverket disse representerer. Du må bruke mye tid på å analysere deltakerlisten og sette opp møter med de du virkelig ønsker å prate med – før du reiser.

5. Er du fortsatt sikker på at dette er riktig bruk av din tid?
Bruk tiden din på å utvikle produkter og selge disse. Dersom du fokuserer på kunder – så vil både investorerer og media komme til deg. Og det er morsommere.

 

* I gründernes og investorenes verden er en unicorn enn bedrift som vokser seg til en verdi på over en milliard amerikanske dollar.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here