Home Nyheter Et innovasjonseventyr

Et innovasjonseventyr

0

Visste du at gründerne bak Adidas og Puma, to av verdens ledende sportsmerkevarer, er brødre? Fra InnoMags arkiver gir vi deg historien om familiefeiden mellom Adolf og Rudolph Dassler.

På 1920-tallet startet Dasslerbrødrene sitt første skoselskap, med base i deres mors vaskerom i den lille tyske byen Herzogenaurach. Adolf Dassler ble beskrevet som den tankefulle håndtverkeren med kunnskap og lidenskap for skofaget, og Rudolph, den strake motsetning, ble beskrevet som en ekstrovert selgertype med god sans for forretning og salg.

Nazister med forretningssans

jesseowens

På tross av at de tyske brødrene tidlig meldte seg inn i nazistpartiet, fikk de alikevel Jesse Owens til åbruke deres sko under OL i 1936. Etter at Owens tok med seg fire gullmedaljer hjem til USA, blåste salgstallene til Dasslerbrødrene i været.

Den uventede suksessen skapte store spenninger i brødrenes forhold. Det avgjørende utslaget fortelles at  var da de allierte bombet hjembyen deres. Da Adolf og hans kone klatret inn i et bomberom som allerede var okkupert av Rudolph og hans kone, slang Adolf flere skjellsord som han selv i ettertid hevder var rettet mot de allierte, men broren forstod det som at de stygge ordene var rettet mot ham og hans kone. Senere mistenkte Rudolph at broren forsøkte å få ham ut av skoselskapet ved å få ham sendt ut i krigen. Under Rudolphs tjeneste ble han stemplet som dessertør og i senere tid beskyldt for å støtte Gestapo, hvor han begge gangene hevdet at det var broren som forsøkte å få ham dømt slik at han fikk skoselskapet for seg selv, og riktignok. I tiden hvor Rudolph satt i en krigsfangeleir begynte Adolf å selge sko til amerikanske soldater.

I 1948 bestemte brødrene seg for å gå hvert til sitt og delte eiendeler og ansatte seg i mellom. Adolf kalte sitt selskap for “Adidas”, og Rudolph forsøkte å skape et like fengende navn ut av sine egne navn og kalte selskapet “Ruda” men bestemte seg senere for å kalle selskapet for “Puma”.

“Byen med bøyde nakker”

Rivaliseringen mellom de to brødrene gikk langt utover bedriftens konkurranse. Det utviklet seg til å bli en familiefeide som ikke bare påvirket familien, men også delte innbyggerne i hjembyen til stridende fraksjoner i over 60 år. De to selskapene var ansvarlig for store deler av byens økonomi og nesten alle innbyggerne jobbet for en av selskapene.

KONFLIKTEN PÅVIRKET BYEN I EKSTREM GRAD. FOLK AVGJORDE OM DE KUNNE GIFTE SEG MED NOEN BASERT PÅ HVEM AV BRØDRENE DE STØTTET, OG BYEN BLE KJENT SOM “BYEN MED BØYDE NAKKER” FORDI MAN FØRST OG FREMST SÅ PÅ SKOENE TIL ANDRE FØR DE BESTEMTE SEG FOR OM DE SKULLE PRATE TIL HVERANDRE.

130320125010-adidas-puma-620xb

Brødrene hadde svært ulik kompetanse og selskapene vokste seg store ved at en hele tiden måtte overgå den andre. Dette gjorde også at de var trege til å reagere på Nike, som senere dominerte industrien.

Først i 2009 veivet de med hvite flagg og feiret vennskapet med en fotballkamp. Etter deres død (fire år etter hverandre) fortsatte alikevel ferden og brødrene ble begravet i hver sin ende av den samme kirkegården.
Kilde: Fortune.com

InnoMag er Norges ledende innovasjonsmagasin og leverer kvalitetsinnhold uten betalingsmur. Vi er derfor avhengige av støtte fra våre lesere for å kunne fortsette å kunne levere unikt stoff til alle dere som er opptatt av fremtiden og alt det spennende som skjer på innovasjonsfronten, både nasjonalt og internasjonalt.

Dersom du ønsker å støtte InnoMag, kan du sende ditt bidrag via Vipps ved å søke opp InnoMag under "kjøp og betal". Alle monner drar og vi setter stor pris på bidraget! Med vennlig hilsen InnoMag-teamet!

Tips oss

Har du et godt tips til en sak vi bør skrive om? Send ditt tips til post@innomag.no!

Pssst