Frode Jensen har bygget opp sosiale medier-satsingen Socius i Tyskland. Nå flytter han hjem til Norge for å hente kapital. 

Det norske markedet er støvsugd for privat kapital. Norske gründere forsvinner i stedet alt for ofte i dødens dal. Slike utsagn vil Socius-gründer Frode Jensen gjøre til skamme. Han startet opp selskapet sitt i Berlin, men flytter nå hjem til Norge for å hente kapital.

– Siden vi ikke snakker tysk, er det en ulempe å lete etter investorer i Tyskland, sier Jensen.

Daniel Butler og Frode Jensen står bak Socius.
Daniel Butler og Frode Jensen står bak Socius.

Bakteppet er uansett at få norske selskaper oppnår finansiering. Siste statistikk fra Norsk Venture tilsier at nyinvesteringer i såkorn fra norske ventureselskaper fortsetter å falle.

– Vi må se utenfor venturefondene, og finne fram til familiehus. Jeg tror også at vi like godt kan hente investeringer fra noen som har bygget selskaper, som noen som bare har investert, sier Jensen.

Fant penger i Norge

Ett av selskapene som allerede har lykkes med det Jensen skal i gang med er Konrad Fagertun i Nlink. Nylig hentet han inn i underkant av en million dollar til sitt robotbore-selskap.

Han oppgir overfor 3in.no at det ikke er noen kjente investorer med på laget.

– Det er bare private investorer, forretningsengler og Innovasjon Norge. Det er helt vanlige folk, sier Fagertun til 3in.no.

Ingen i Norge sitter med en god oversikt over hvor mye penger som investeres på denne måten i Norge.

Nye kunder utsetter investorjakt

Frode Jensen forteller at Socius løsning for øyeblikket er løsningen i bruk under Fotball VM for kvinner. Men også musikkfestivaler og filmfestivalen Berlinalen er blant kundene.

– De fleste bedrifter har brukt masse tid på at hjemmesiden skal se bra ut. Når de fleste merkevarer benytter sosiale medier i nesten alle kampanjer, er det viktig at de kan styre hvilke innhold de presenterer hos seg, påpeker Jensen.

Investorjakten er fortsatt helt i startgropa. En jevn strøm av nye kunder har så langt ført til utsettelser i planen. Nylig inngikk Socius en avtale med Tysklands største avis Bild. Et par norske mediehus ser også på løsningen.

– Vi har valgt å rette oss mot store bedrifter og merkevarer, der vi tjener mer per kunde. Det gjør at vi ikke har automatisert oppsettet av nye kunder ennå, sier Jensen – som håper at medieaktørene skal bidra med en jevnere inntektsstrøm enn eventene selskapet så langt har jobbet mest med.

Eksempler på bruk av Socius:

Fashion Magazine: Wmag.com/social
New York Fashion: Week FacesofNYFW.com
Berlin Film Festival: moments.berlinale.de
Lifestyle Magazine: hub.details.com
Music Festival: rockamring.becks.de
Musician: socialhub.courtneybarnett.com/au
Lingerie ecommerce: social.us.triumph.com
Golf tournament: bridgestoneexperience.com
Cycling tour: cycling.sociuslive.com
Tech conference: social.toaberlin.com
Food event: restaurantday.sociuslive.com

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here