Startup-generatoren Antler har allerede bygget flere titalls tech-selskaper i Singapore. Nå tar den norske gründeren konseptet med hjem til Norden.

For mange kan nok finansiell sikkerhet i oppstartsfasen høres for godt ut til å være sant. Men for å tiltrekke seg de beste hodene, er det en forutsetning, mener Antler-sjefen Magnus Grimland.

– Enkelt forklart så samler vi topptalenter, setter sammen komplementære team og bygger selskaper som skal løse noen av de største problemene vi ser i samfunnet i dag, sier han til InnoMag.

Ifølge en undersøkelse utført av Bentley University, drømmer så mange som 66 % av dagens millennials å starte noe eget.

– Jeg var jo i den kategorien selv. Men det tok meg mange år før jeg endelig tok steget ut. Vi ønsker derfor å gjøre det lettere for folk med en gründerdrøm i magen å realisere den.

Deltagerne må slutte i jobben sin, men får et stipend på 30 000 kroner de første to månedene, forteller han.

– Ja, det er såpass krevende å starte selskap så det å ha en jobb ved siden av, vil ikke fungere.

Norske enhjørninger

Generatoren startet å bygge selskaper i Singapore i år og etter jul står altså Norden for tur. Det fem måneder lange programmet vil bli kjørt to ganger i året med plass til 100 deltagere per gang.

Til nå har generatoren mottatt ca. 1000 søknader. Av disse er ca. 70 %  av søkerne nordiske og 30 % utenlandske som ønsker å starte opp i Norden.

– Vi regner med å ha fått inn ca. 2000 søknader før fristen for å søke går ut første desember.

Planen er å bygge 40-60 selskaper i Norden i året, forteller han og legger til at ambisjonene til generatoren er skyhøye. Antler har nemlig som mål å bygge Norges nye enhjørninger – selskaper som er verdt mer enn én milliard kroner.

– Det som skjer med de fleste suksessfulle norske selskapene, er at de tilslutt blir kjøpt opp av utenlandske investorer. Målet vårt er å bygge vår tids Orkla, Telenor og Aker Solutions, globale selskaper med hovedkontor i Oslo. Det trenger Norge.

For å hjelpe bedriftene får grunderne gratis kontorplass og  tilgang til interne og eksterne eksperter. Blant disse finner du tidligere Mc Kinsey-topp Tore Myrholt og tidligere CTO i Spotify, Andreas Ehn.

–  De to første månedene går vi dypt inn i businessmodellene til de forskjellige teamene. Etter de to første månedene bestemmer vi oss for hvem vi ønsker å investere 100.000 dollar i. I bytte får vi 12 % av selskapene vi investerer i her i Norden. Resten beholder teamet selv.

Med andre ord tjener generatoren først penger når selskapene har likviditet.

Lokalt og globalt

Generatoren har som mål å dekke alle kontinentene i verden. Samtidig legger Grimland trykk på viktigheten med lokal forankring.

– Det er mange talenter som alltid vil ønske å være lokalbasert, så vi prøver å legge til rette for det. Vi åpner jo nå kontorer i Oslo og Stockholm, men planen er å også åpne kontorer i byer som Bergen, Trondheim, Stavanger og Gøteborg.

I tillegg jobber de for øyeblikke med å åpne kontor i London, som vil bli etablert i løpet av 2019.

– Vi ønsker å dekke hele Europa, så det vil med tiden bli naturlig å også etablere oss i sentral-Europa, i tillegg til Norden og London. Deretter ønsker vi å spre oss til alle kontinentene i løpet av de 2-3 neste årene. Det vil definitivt være en fordel for selskapene vi bygger, at vi er globale – slik at vi lettere kan bygge de globale selskapene vi ønsker oss, avslutter han.