Norge trenger mer fokus på teknologi og havnæring i skolen, mener professor i marin teknologi og leder for NTNU Oceans, Ingrid Schjølberg. 

– Fokus på teknologi kan økes betydelig i skolene. Lær kids’a koding bør videreutvikles og styrkes, sier Schjølberg. – Vi går inn i en enda mer digital verden, det må også linkes til praktisk bruk. For eksempel kan barna i barneskolen lære å lage en egen webside.

Scjhølberg mener at havnæringene er viktig for Norge, og at dette må formidles tidlig i skolene. – I Portugal har man noe som heter Ocean Kit for ungdomsskolen. 1000 skoler er med i prosjektet. Kanskje noe lignende kunne vært utviklet i Norge, sier hun.

Hvordan skal vi sikre at de smarteste studentene velger de rette arbeidsplassene?

– Det handler mye om formidling av muligheter og havromsnæringenes betydning for samfunnet.

Hvordan vil dere rekruttere flere til å studere marin teknologi og hva kan man forvente seg på et slikt studie?

– For å øke interessen for marin teknologi har vi blant annet utviklet Ocean Space Race sammen med SINTEF. Her konkurrerer videregående skoler om utvikling av den beste båten. Med master i marin teknologi kan man arbeide i alle typer havnæringer eller starte egen bedrift.

– Studentene samarbeider med havbruksnæringene, rederier, energiselskaper og flere. Dette er et sterkt [samarbeid] men kan alltid styrkes.

“De fleste fremtidsnæringer er knyttet til havet”

Hvorfor trenger vi en større satsning på havet framover? 

– De fleste fremtidsnæringer er knyttet til havet. Det gjelder mat, energi og mineraler. I tillegg er vi helt avhengig av rent hav. Uten det kollapser kloden. Vi i forskning ønsker oss enda større fokus på havet fremover, også i skolen, sier Schjølberg.

 

NTNU Oceans er at av NTNUs fire strategiske områder. NTNU leverer forskning og innovasjon innenfor store deler av havrommet. Arktis, biomarine ressurser, energi og mineraler, undervann, romteknologi, samfunn og mennesker langs kysten.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here