Tenk om: Drosjene tok 30% av kollektivtrafikken, 20% av privatbiltrafikken og 20% av vareleveransene – hver dag?

– Jeg tror at om 5-10 år så kan tankeeksperimentet mitt over være en realitet, skriver Fylkesordfører i Sør-Trøndelag, Tore Sandvik.

– Verdens byer vokser og det blir trangere om plassen. I Trondheim tar bilene opp 1 million kvadratmeter når de står hjemme. I tillegg båndlegger de 3-4 millioner kvadratmeter med parkeringsplasser på steder de skal kjøre til. De belaster og sliter på vegnettet, likevel står de stille 95% av tiden.

I en verden hvor byene vokser, vil det ikke være plass til så mange biler. Det vil neppe være norske byer som driver utviklingen sterkest, men gigabyene rundt omkring i verden forøvrig. De løsningene som drives fram i de største byene, vil likevel komme hit.

En annen drivkraft er all kapitalen som bindes i biler som nesten ikke kjøres. Alle mineralene, metallene og teknologien som står ubrukt, er et stort ressursproblem og en enorm kunnskapssløsing.

Videre vil vi ha mer on-demand. Det gjelder også transport. Vi vil fortsatt ha kollektivtransport, men vi vil ha den til døra og vi vil kjøres til døra. Men få av oss er så rike eller i en posisjon hvor vi kan få oppleve det, med mindre det blir like billig å hentes hjemme som å gå til bussen.

 

Norske modeller for Uber

Uber er en App. Den er seks år gammel og verdsatt til 100 mrd dollar. De har en utviklingsmakt og en visjon om å dominere transportmarkedene, som går langt ut over diskusjonen om rettigheter og skatt. Jeg tror vi kan lage norske modeller som ivaretar en anstendig sjåførlønn og sikrer like konkurransevilkår hvor transportselskapene (inkludert Uberish selskaper) betaler skatt og avgifter som andre, men vi kan hverken forby dem på sikt eller stoppe de tjenestene de utvikler. Jeg mener vi skal ta ufordringen. Det har vi snakket litt om på drosjeseminaret idag.

Uber har 3 minutter ventetid på taxi i London, og de har allerede lansert noe de kaller for Uber Pool, en tjeneste som fungerer sånn ca som flytaxitjenesten Trondheim-Værnes hvor du deler bil med flere, hentes hjemme ogs kjøres til flyplassen. Bare at Uber Pool kjører deg til jobb eller andre steder flere vil til.

Uber Pool har 100 000 brukere i uka i Los Angelses. I Kina har de 3 500 000 brukere i uka. Allerede.

Uber har også lansert Uber Rush, som også plukker med seg varer og sørger for raske og effektive vareleveranser for store og små leverandører. I Oslo har de fått Kolonial.no. Du kan gjøre matvareinnkjøpene dine på nett å få varene kjørt hjem. Jeg har regnet ut at jeg bruker ca 2-3 timer hver uke på å handle mat fordi jeg gjør det etter å ha hentet minstemann i barnehagen. Dyrt er det å handle på tom mage også. Jeg har betalingsvilje for å få kjørt maten hjem. Det sparer byen for parkeringsplasser og meg for 2-3 timer hver uke. Det er verdt prisen for frakt. Men da må noen etablere enda mer effektive vareleveranser.

“Det er vågalt og vanskelig å spå om framtida, men utviklingen går så fort at vi må begynne å forestille oss hvordan framtidas transportsystem vil se ut,”

Etterhvert blir alle bilene utslippsfrie/klimanøytrale, og etterhvert kommer de til å kjøre selv – uten sjåfør. Alle de store bilmerkene jobber med dette nå. Volvo kommer med sin om førerløse bil sommeren 2018. Google kjører rundt med sin i California, Apple er igang, Tesla, selvfølgelig og Uber headhunta 40 av de fremste robotutviklerne og forskerne fra Carnegie Mellon University Roboticsbe Institute for å utvikle sin førerløse bil.

Regulering og lovverk vil holde igjen utviklingen, men den vil komme. Om ti år er teknologien sannsynligvis så god at de er sikrere å sitte på en førerløs Volvo enn å kjøre selv midt på vinteren i Norge.

Det er vågalt og vanskelig å spå om framtida, men utviklingen går så fort at vi må begynne å forestille oss hvordan framtidas transportsystem vil se ut. Uber er 6 år, før de er tenåringer, vil det ha skjedd minst like mye – sannsynligvis mye mer innen transportsektoren.

3 COMMENTS

  1. Er mest spent på om Fylkesordfører Sandvik har skrevet alt dette selv, eller om noen bekjente i First House kanskje ga ham en kladd som grunnlagsmateriale?

  2. Førerløse biler? Tja. Kanskje en litt mer intelligent versjon av dagens Mercedes-Benz S500, men det vil fortsatt være en hyperaktiv kloning av en GPS og en kalkulator som har livet ditt i sine hender. Datamaskiner er lynkjappe om dagen, eneste svakheten er at alt datamaskinen gjør er styrt utifra tall. Alt vi gjør er styrt utifra følelser, og vi trenger ikke tenkepauser. Intuisjon kan heller ikke måles i tall.

    Men se for deg dette: du sitter i en førerløs bil, det er vinter og trafikken glir greit i 70-80 km/t. Plutselig oppstår en situasjon og datamaskinen får valget om å enten frontkollidere med møtende lastebil eller å kjøre over en 3 år gammel jente. Et menneske hadde klart den vurderingen på en brøkdel av et sekund. Vil maskinen oppfatte at barnet er e menneske, eller kan den tro det er en hund?
    Jeg er sterkt tvilende til selvkjørende biler, det er mer sannsynlig at vi avskaffer privatbilismen ved lov enn en utopisk verden med robotsjåfører.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here