Under årets Innovasjonstalen ble den nye digitale plattform ” The Explorer” lansert. Plattformen er en del av Norges merkevaresatnings og skal fungere som et digitalt utstillingsvindu for å synliggjøre norske, grønne og bærekraftige løsninger.

Det var statsminister Erna Solberg som under Innovasjon Norges sjette innovasjonstale  fikk æren av å presentere det hun kalte for “Tinder for næringslivet” – en plattform som skal sette norske løsninger på det internasjonale kartet.

Løsningen er en del av oppdraget regjeringen ga Innovasjon Norge samarbeid med næringslivet i fjor. Målet er å øke eksporten gjennom en styrking av Merkevaren Norge. Statistisk Sentralbyrå viser nemlig at Norge må doble fastlandstransporten innen 20 år.

– The Explorer gir oss muligheten til å vise frem norske, grønne løsninger i verdensklasse til hele verden på en effektiv og enkel måte, sa Anita Krohn Traaseth, administrerende direktør i Innovasjon Norge.

Løsningen vil bestå av ulike aktiviteter, inkludert et brand centre med visuell identitet og historier om Norge og norsk næringsliv, eksportrettede programmer for næringslivet, strategisk tilstedeværelse på internasjonale arrangementer samt nasjonale besøkssentre.

– Å videreutvikle en nasjonal merkevare betyr å ta fatt i det vi allerede er kjent for, å skape noe mer basert på det vi gjør best, sa Traaseth og trakk frem eksempler der hun mente Norge var ledende.

Blant disse var vannkraft, elektriske bilfjerjer, CO2-vennlig bygg i tre, det store el-bil markedet og norske banker som langt på vei hargjort kontanter overflødige.

– Tjenesten er for løsninger som går på tvers av næringer, kompetanseområder og regioner. Vi ønsker å promotere pioneerene i det grønne skiftet, sier Krohn Traaseth, og forteller at det nå mobiliseres over hele landet for å fange opp løsninger som bør profileres på The Explorer.

Foto @ Tom Hansen /Innovasjon Norge

Løsningen er utformet i samarbeid med FN og bygget på FNs mål for bærekraftig utvikling. Fra og med 31.mai kan bedrifter fra alle næringer søke. Kriteriene er at selskapet må etterleve god forretningsskikk, løsningen må levere på et eller flere av FNs mål for bærekraftig utvikling, og bidra i det grønne skiftet.

Løsningene i The Explorer inkluderer allerede Yaras elektriske containerskip, Glitnes bærekraftige fiskeoppdrett, Equinors flytende vindmøllepark Hywind, og Scanship med sin løsning for å gjøre avfall på skip om til drivstoff. Sistnevnte har fått Richard Branson til å bygge sitt første cruiseskip med norsk teknologi.

Nordmenn er ærlige, men har lite innsikt

Innovasjon Norge-sjefen trakk også frem undersøkelsen de hadde gjort i forbindelse med å kartlegge hvordan Norge blir oppfattet internajsonalt. Det generelle inntrykket er at vi er ærlige, dirkete, har lite korrupsjon, er verdensledende på utvalgte nisjer, at vi har dyre varer, men at den høye kvaliteten gjør opp for prisen. På den negative siden ble vi oppfattet som et folk med lite innsikt i andre kulturer og som lite nygjerrige.

– Men én ting er sikkert; Våre bedrifter og løsninger nyter allerede høy tillit i internasjonale markeder, bygget opp gjennom hardt arbeid av generasjoner av nordmenn før oss, sa Traaseth.

Hun trakk fra Sveits som et av landene som hadde knekt nasjonale merkevare-koden. Ifølge Innovajon Norge, tilsvarer merkevaren “Swiss Made” nemlig én prosent av landets brutto nasjonalprodukt.

– For Norge er det omtrent 30 milliarder kroner i året. Det vil være et betydelig bidrag til verdiskapingen her i landet, Det er derfor viktig at vi synliggjøre norske, grønne løsninger for økt eksport, for investeringer i forskning og utvikling, og for ny næringsvirksomhet i Norge, sa hun.