Snart kan Opera-brukere abonnere på apper. Men svake resultater gjør også at selskapet legges ut for salg. 

Spotify og Netflix har hatt suksess med å få kundene til å abonnere for å få tilgang til musikk og film. Nå har norske Opera kjøpt opp brasilianske Bemobi for å gjøre det samme i appmarkedet.

Bemobi har hatt stor suksess i det brasilianske markedet, der de har økt kundetallet med hundretusener hver måned, oppgir Opera i en melding.

Abonnementene fåes via distribusjonspartnere som mobiloperatører og håndsettprodusenter, og blant annet betales via kontantkort. Løsningen gir brukerne mulighet til å bruke enhver premium-app, mens de er aktive brukere av tjenesten.

– Dette oppkjøpet til gi en ny dimensjon til vår app-tjenester, med en ny modell som har vist seg å fungere godt i våre kjernemarkeder, sier Opera-sjef Lars Boilesen.

Han poengterer at Opera allerede i dag hjelper brukerne å finne apper via Opera mobile store. Totalt brukes denne av 290 millioner mobiltelefonbrukere, som i snitt laster ned mer enn en app i måneden.

Rulles ut globalt

Bemobi har i dag en rekkevidde på 6 millioner aktive abonnenter, og gir utviklere en ny mulighet til å bli oppdaget av brukerne. Etter Operas oppkjøp vil tjenesten rulles ut globalt.

– Når det mobile økosystemet utvides og ekspanderer, trengs nye innovative modeller for å utløse det fulle potensialet. Kombinasjonen av Bemobis ledende tjeneste og Operas globale fotavtrykk og eksisterende forbindelser med mobiloperatører er perfekt og vil øke veksten og forsterke lederposisjonen innen app- og inntjeningstjenester, sier Bemobi-sjef Pedro Ripper.

– Markedet for disruptive app-tjenester er betydelig, og Bemobi tilbyr en svært differensiert løsning som lar Opera konsolidere sin lederposisjon på dette området, sier finansdirektør Erik Harrell i Opera.

Han poengterer at Bemobi er et lønnsomt selskap.

Opera betaler 29,5 millioner dollar i kontant for selskapet, noe som kan stige til 110 millioner dollar dersom målene med oppkjøpet nås. Den resultatbaserte kjøpesummen vil ikke påvirke fremtidig kontantstrøm negativt, men vil dekkes inn av økt omsetning.

Legges ut for salg

Skuffende resultater det siste halvåret legger imidlertid en demper på utsiktene fremover. I februar førte et resultatvarsel til at aksjekursen ble halvert.

Nå nedjusterer Opera igjen guidingen. Det betyr at resultatet i 2015 vil bli dårligere enn fjorårets på 118 millioner dollar, til tross for 25 prosent vekst i omsetning.

Det har fått styret til å be ABG Sundal Collier og Morgan Stanley om å forsøke å selge selskapet.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here