Gutta bak den nye appen HypeIt sier de ønsker å snu den negative utviklingen i samfunnet hvor mennesker er stadig mindre sosiale. “Aldri før har det vært lettere å delta i øyeblikket, hvor enn du er i verden,” sier gründer Petter Vig. 

– Hypeit ble etablert i første del av 2015 med formål å undersøke behov og mulighetsrom for å utvikle et nytt sosialt nettverk som gir økt fokus og inspirasjon til aktiviteter som skjer i nærområdet.

– Vi så en generell negativ utvikling i samfunnet hvor mennesker stadig er mindre sosiale, og flere føler seg ensomme og mindre lykkelige. En av hovedfaktorene til dette blir gjentatte ganger hevdet å være bruken av sosiale medier. Dette ønsket vi å snu på ved å utvikle et sosialt nettverk som legger til rette for, og gir inspirasjon til, økt sosialt nærvær gjennom aktiviteter som skjer i nærområdet, sier Chief Design Officer i HypeIt, Petter Vig.

“Vi så en generell negativ utvikling i samfunnet hvor mennesker stadig er mindre sosiale, og flere føler seg ensomme og mindre lykkelige”

– En av Hypeit sine grunnverdier er “We build with people in mind”, med det mener vi at en hver god ide må bygges med fokus på den individuelle bruker. Dette er grunnen til at mange gode ideer ikke lykkes. Selve ideen kan være god, men har man ikke lagt til rette for en god brukeropplevelse vil den rett og slett ikke fungere. I Hypeit har vi siden oppstart hatt en dynamisk utviklingsprosess hvor vi har gjort endringer og forbedringer ettersom vi har testet produktet og hentet informasjon fra den potensielle bruker. Dette er avgjørende for at vi lykkes.

Ønsker å samle mennesker til sosiale begivenheter

– Våre største lidenskap er innovasjon og menneskers brukeratferd. Det å jobbe i en start-up hvor man skaper noe fra bunnen av med fokus på å samle mennesker til sosiale begivenheter er noe som motiverer oss stort. Vi ønsker å være en tjeneste som legger til rette for å bringe folk sammen, uavhengig av bakgrunn og kulturer. Vår visjon er at Hypeit skal være et verktøy som kan føre til økt glede og lykke. Videre er vi opptatt av samfunnet rundt, og ser at Hypeit kan brukes til å gratis promotere arrangement som vil gi økt glede for alle, eller hjelpe mennesker som har spesielle utfordringer.

På en skala fra 1 til 10, hvor strategisk vil du si at innovasjon er forankret i selskapet? 

– Vi bygger selskapet rundt å kunne ta raske beslutninger slik at vi effektivt kan implementere ny innovasjon.

– Vår strategi bygger på å være et steg foran. Vi skal helst komme med en løsning før brukeren etterspør den. Vi jobber ut ifra helt unike innovasjonsprogrammer som er forankret i selskapet og baserer seg på produkt, psykologi og beslutningsteori. Innovasjon er derfor en nøkkelfaktor i selskapets strategi og av den grunn vil vi mene 10.

_MG_3257-2

Hva er det HypeIt tilbyr – som andre ikke kan?

– Hypeit utnytter mulighetene som finnes innen GEO lokasjon og sanntidsdata. Kort fortalt fungerer konseptet slik at man laster opp bilder og video av en aktivitet eller arrangement som foregår akkurat nå. Aktiviteten blir videre «hypet» ved at flere laster opp sitt bidrag, og det samlet blir en felles presentasjon av aktiviteten, med formål å fortelle andre hva som foregår akkurat nå, og inspirere dem til å bli med. Ved bruk av GEO lokasjon kan andre bli informert om aktiviteter som foregår akkurat nå i området de befinner seg. Aldri før har det vært lettere å delta i øyeblikket, hvor enn du er i verden. Hypeit gir tilgang til funksjoner og tjenester som ikke er tilgjengelig i noen andre sosiale medier i dag.

En app for de mellom 13-26 år

— Hypeit er en tjeneste som stort sett passer til alle målgrupper. Når det er sagt har vi valgt å fokusere på unge mennesker mellom 13-26 år, da de er de mest ivrige sosiale media brukerne i dag. Det er viktig for oss å fokusere på disse menneskene da de disse er beregnet som innovatører, innhold skapere og aktive sosiale media brukere, sier Vig.

Hva er planen videre etter lanseringsdato? – er dette et globalt prosjekt?

— I første omgang er planen etter lanseringen å markedsføre oss mot målgruppen vår i Skandinavia gjennom våre bloggere og sosiale media personer. Deretter skal vi ekspandere utover nye markeder. Tjenesten er bygget på akkumulering av flere millioner brukere og det vil derfor være mulig for oss å ekspandere raskt. Når kravet vårt til bruker antall er oppnådd, skal forretningsplanen vår iverksettes, først i de urbane områdene.

 

HypeIt lanseres fredag 27. mai.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here