I en uke som preges av at det innovative norske IT-lokomotivet Opera Software ender opp i kinesiske hender, slik Voss of Norway gjorde før jul og Elkem for 3 år siden, er det stadig lettere å se at Asia (og Kina spesielt) kommer for fullt. Kort og brutalt fremstår de som langt mer innovative enn nordmenn flest.

I intervjuet med Kina’s Huawei dyktige Joy Yan, som er amerikaner av kinesisk herkomst, fremkommer det at mens amerikaneren ofte tenker kvartalsvis, bygger kineserene i et 100 års perspektiv. Forskjellen mellom dem og oss blir derfor kanskje ekstra påtagelig i en uke der norske politikere spiller russisk rulett med Rygge flyplass og 1000 arbeidsplasser. Alle vet jo nå at flyseteavgiften ble kokt sammen en sen nattetime uten noen form for konsekvensanalyse. Som følger har politikerne nå malt seg inn i et hjørne det er vanskelig å komme seg ut av og dette skader norsk innovasjonsevne.

Vår kjennskap til norske politikere er etter hvert relativt god, og de er hver for seg fulle av gode intensjoner, og vi kan underskrive på at de hver for seg fremstår som breddfulle av gode intensjoner, men sannheten er at når mange nok samles sent nok blir de, som resten av oss, slitne og gjør beslutninger der det kan være svært vanskelig å følge den røde tråden. I et Norge der statsministeren senest for to måneder ga 2 milliarder til Hydro’s fabrikkutvidelse, og der et samlet politisk apparat i en årrekke har sikret norske skipsredere vilkår Panamakontohaverne bare kunne drømme om, nekter man altså å fire på en 80 kroners avgift – forstå det den som vil. I ren medlidenhet sendes ukas Innovasjonsblomst til to av Norges største og mest profesjonelle langsiktige børsnoterte selskaper som denne uka sannsynligvis ønsker norske politikere langt i retning fjerne himmelstrøk der krydderurter trives. Vi tenker på Orkla og Thon, som gitt at Rygge flyplass legges ned, må ta et tap på flere hundre millioner – hver! Slikt fremmer IKKE norsk investeringslyst i nye innovative prosjekter, tvert i mot!

Vi i Innomag er stygt redd norske politikere her gjør to generaltabber. Ikke bare lager de symbolpolitikk av småpenger mens 1000 arbeidsplasser står for fall, men de lukker i tillegg øynene for at fremtiden er regional og at lokale flyplasser hører fremtiden til. Takket være nye teknologiske fremskritt dukker det nå opp helt nye og svært spennende innovative kommunikasjonsmåter. Blant annet husker du som trofaste leser InnoMag at vi flere ganger har skrevet om Elon Musk’s Hyperloop som gjennom vakumrør vil sende oss av gårde i over 700 km i timen byer i mellom, som ett av mange eksempler. Vi vil sannsynligvis også snart se nye fly som klarer seg med betraktelig kortere rullebaner og dette vil også øke interessen for regionale flyplasser.

Vi har sagt det før, fremtiden er lokal og i den forstand trenger regionen Akershus Sør og Østfold et sterkt kommunikasjonstilbud om de skal stå rustet til å sloss for de attraktive arbeidsplassene. Ukas innovasjonskaktus går til de som sloss for symbolavgifter og gårsdagens løsninger uten evne til å se på nye innovative måter å reise på. Vi trenger mer innovasjon og mer innovative innspill i Norge, ikke gamle svar på utgåtte spørsmål!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here