Møt gründer og ”tech-geeken” Anita Schjøll Brede, førstemannen ute i en serie av kjente og ukjente mennesker innenfor innovasjon, som Innomag skal profilere ukentlig fremover. Bredes spesialitet er å gjøre ting hun ikke vet hvordan man skal gjøre, men hun er klar på én ting:– Alt jeg gjør må bety noe for noen!

Navn: Anita Schjøll Brede (30)
Stilling: CEO & CO-founder av Iris Al, en kunstig intelligens for vitenskap
Favorittduppeditt: 
iPhonen min, jeg er en cyborg
Dine tre favorittapper:
Spotify – jeg hører på musikk minst 15 timer om dagen, Calender – uten den husker jeg INGENTING jeg skal, Clue – fordi hormoner fortsatt har makt til å overstyre all logikk. 
Hvordan kobler du av om vinteren?: 
Lange morgener med kaffe på senga! Det gjør jeg for så vidt om sommeren og, bare at om vinteren er jeg ennå dypere begravd under dyna. Kjæresten min mobber meg med at favoritthobbyen min er å sove, og det er faktisk ikke så langt fra sannheten – jeg elsker power naps!

Hvordan ser ditt selskap/virksomhet ut i 2020?

I 2020 begynner vi å nærme oss en Iris Artificial Intelligens (AI) som såvidt har begynt å pusle sammen bitene, og finne løsninger på spesifikke problemer på tvers av fag. AI-feltet kommer til å ha enorm fremvekst de neste årene, og fortsetter vi å ligge i teten, så vil vi være forundret over resultatene.

Det kan selvfølgelig være at vi innen den tid har fått en spennende oppkjøpsmulighet av en god – med fokus på god! – større bedrift, så jeg skal ikke se bort ifra at jeg selv har gått videre til nye prosjekter. Men bare dersom driften av Iris AI fortsetter i samme positive retning.

Hva er dine lidenskaper og hvordan gjenspeiler de seg i din virksomhet?

Det som har drevet meg i alt jeg har gjort de siste årene er – og jeg vet at det høres idealistisk og naivt ut – å gjøre folks liv bedre. Uansett om det er å gi knall support, å bygge et nyttig produkt eller og starte et prosjekt der deltagerne får mulighet til å utvikle seg som mennesker. Med andre ord, det jeg gjør må bety noe for noen. Så har måleenhetene kanskje blitt større og større de siste årene. Jeg har latt meg selv tenke 10x større, og 10x større enn det igjen, og innsett at jeg faktisk har kapasitet og mulighet til å gjøre verden til et litt bedre sted.

Så skal det legges til at jeg ikke tror på bistandsmodellen – alt jeg gjør skal være solid forankret i økonomiske insentiver. Jeg tror at positiv impact og økonomisk gevinst ikke er gjensidig utelukkende.

Hva/hvem er din fremste inspirasjon for å håndtere endringene som kommer?

Pippi; «Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert.», «Den sterkeste må også være den snilleste.», «Hvordan skal jeg vite det når jeg aldri har forsøkt.».

Hvilke bransjer/aktører ser du på som de største utfordrerne?

Det finnes andre startups der ute som holder på med lignende ting som det vi gjør, men vi tilnærmer oss derimot feltet på veldig ulike måter! Man skal ikke se bort ifra et samarbeid, da vi er i dialog med flere av disse allerede. Delingsøkonomien som det er så mye prat om, gjelder ikke bare for forbrukere – vi lever den også i Iris, gjennom open source kode og samarbeid med det som tilsynelatende er konkurrenter. Når det er sagt, så regner vi allikevel med å utkonkurrere større aktører når vi får reist en runde med såkornskaptial til våren.

Hva er dine primære kilder til innsikt for å forstå fremtiden?

Nå er jeg så heldig at jeg har en hel liten haug med venner som fokuserer like mye på fremtiden og eksponentiell teknologi som meg, noe som gjør at Facebook-feeden min jevnlig fylles opp med spennende fremtidsrettede artikler fra et utall ulike medier. Ellers så følger jeg med på Singularity Hub, Peter Diamandis’ nyhetsbrev og Ray Kurzweil’s facebooksider.

Jeg leser også en god del bøker; Peters ”Abundance og Bold”, Rays ”The Singularity is Near”, Salims ”Exponential Organizations” og Marcs ”Future Crimes”, som alle legger grunnlaget for en viss type fremtidsforståelse.

Viktigste av alt – når alle teorier er lest – er allikevel lange, filosofiske samtaler med likesinnede. Ingen vet hva fremtiden bringer, men når man diskuterer scenarioer med kritiske, smarte og realistiske fremtidsrettede venner, begynner det å forme seg et bilde.

På en skala fra 1 til 10, hvor strategisk vil du si at innovasjon er forankret i din virksomhet? På hvilken måte?

10! For det første, er alt hva vi gjør innovativt. For det andre, retter vi oss mot innovatører og gründere som kundegruppe. Og for det tredje, er vårt overordnede mål å bidra til mer innovasjon.

 Hvor stor rolle tror du Al vil spille i tiden fremover?

Jeg tror Al vil komme til å endre på mer eller mindre alle industrier. Al som fagfelt har eksistert lenge, men det er først de siste få årene vi har begynt å se virkelig fremgang – et resultat av økende skylagring. Vi har nå enkelt tilgang på enorme datasett for treningen, hvilket tidligere var en stor hindring. I tillegg ser vi jo for eksempel at Google legger ut store deler av algoritmene sine ”open source”, noe som også skaper fantastiske vekstmuligheter for oppstartsbedrifter som oss, og som skaper en bredde i applikasjonsområdene som ikke engang Google kan oppnå selv.

Hvordan endres ditt selskaps kommunikasjonsstrategi som følge av den digitale revolusjonen?

Ettersom vi kun har eksistert i 6 måneder, så er det ikke sånn at vi endres fra noe analogt – vi er og har alltid vært digitale. Vi har heller ikke den store eksterne kommunikasjonsstrategien på plass ennå – med andre ord så har vi både et produkt å bygge, kunderelasjoner å utvikle og investeringer å sikre. Jeg kan derimot si at jeg aldri kommer til å betale for papirbasert kommunikasjon – radio, TV eller aviser er heller ikke aktuelt. Vi går spissere og mer direkte til verks.

Derimot er tilstedeværelse i sosiale medier og en relativt personlig bedrifts-blogg absolutt noe for oss når vi kommer ordentlig i gang – også må vi være våkne og følge med på hva som skjer, både på mikronivå (seneste tweaks på Facebook sin annonse-algoritme) og makronivå (trender).

2 COMMENTS

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here