– Dersom selskapet ditt skal overleve i fremtiden, så holder det ikke å bare stole på ekspertene, sa innovasjonsstjernen Rob Wolcott da han sto på scenen under Innovasjonsdagen.

(Vi opplyser om at utgiver av InnoMag, Inspirator, var arrangør for Innovasjonsdagen)

Torsdag var det igjen duket for den store Innovasjonsdagen. Da hadde innovasjonsstjerner fra inn- og utland samlet seg i Oslo for å lære nordmennene i salen hvordan man best kan forbrede seg på det som kommer.

Bakgrunn: Disse innovasjonsstjernene kommer til Innovasjonsdagen

Blant stjernere var professor Robert Wolcott. Han er grunnlegger av KIN (Kellogg Innovation Network), et nettverk for ledere dedikert til bærekraftig innovasjon. I tillegg er han er professor i Innovasjon og Entreprenørskap på Kellogg School of Management. Videre har han så langt vært engleinvestor i over 20 store selskaper, deriblant Indigogo.

– Det er når et selskap har fått suksess, og nådd toppen og blitt best på det de gjør, at man bør være bekymret, sa han under foredraget og viste til eksempler som Kodak og PanAm,

– Når verden endrer seg, så endrer kundene seg. Det er greit å være best på det man gjør, så lenge folk vil ha det, fortsattet han.

Ifølge Wolcott er den største feilen selskaper gjør, å konsenterere seg om kostnaden ved å feile enn kostnaden ved å lære.

Så hva skal man gjøre dersom folk kommer med en ny idé?

– Så spør dem om hva de kan gjøre for å fjerne risikoene ved idéen uten å bruke én krone. Be dem om å finne alle usikkerheter, altså det som man ikke vet, men som man ønsker å vite, uten å bruke penger. Ved å gjøre dette blir man tvunget til å tenke enda mer kreativt, noe som leder til bedre innovasjon.

– Denne tilnærmingen kan få tre utfall:

  1. De ansattet oppdager at ideen ikke er så smart – og det er en seier i seg selv.
  2. De ansatte gidder ikke å legge inn arbeidet som kreves for å finne ut av det.
  3. De ansatte legger inn arbeidet som kreves, og oppdager at det er mye de kan gjøre uten penger.

– Mange tenker at det å fjerne alle begrensninger ved læring, fører til bedre innovasjon, men det er altså ikke sant.

Les også: Innovasjonslegenden Robert Wolcott: – Norden har kommet langt

Wolcott mener også at man ikke kan stole på eksperter, dersom man skal forbli relevant i fremtiden.

– Ta for eksempel fracking. For 12 år siden sa alle verdens ledende olje- og gasseksperter at fracking ikke var verdt å satse på. Siste tiåret har metoden ikke bare endret industrien, men også det geopolitiske verdensbilde. Vi kan altså ikke bare stole på eksperter innenfor feltet, dersom vi skal prøve å forutse fremtiden, vi må gå utenfor vår egen bransje. Hvis du alltid leter på samme sted og snakker med de samme menneskene, vil du alltid få det samme svaret.

Sist, men ikke minst, oppfordret han salen til å ha et mer perifirert syn på ting.

– Det er i periferien fremtiden ligger. Fracking hadde allerede vært en perifirert del av bransjen i 40 år før metoden endret verden, sa han.

Handler om mennesket

En annen som var opptatt med å snakke om fremtiden, var forretningsfilosof Anders Indset – dog med en litt annen tilnærming.

Indset har har blitt et kjent foredragsnavn, og ble denne måneden også kåret til «Thinker of the month» av Thinkers50s.

– De store utfordringer vi står ovenfor, er alle globale, og det handler om mennesket. Vi har mer kunnskap men mindre forståelse, vi har har mer eksperter, men mindre svar om komplisitetene i samfunnet. Vi mangler et kompass som kan dra oss i riktig retning, sa han.

Les også: Forretningsfilosof: – Vi må kvitte oss med all “bullshit!”

– Det handler om menneske, sa forretningsfilosof Anders Indset under Innovasjonsdagen. Foto @ BusinessPhilosopher

– Vi må snakke om hva som virkelig skjer i verden i dag, og hvilke krefter som er i sving under overflaten, sa han og pekte på globalisering og teknologi, som to av de største driverne.

– Teknologien er svaret, men hva er spørsmålet? Disruptive teknologier finnes ikke, det er hva vi gjør med teknologien som er disruptiv, sa han.