Google-spinoff Waymo kan gjøre alle antagelser til skamme og lansere et nettverk av førerløse taxier allerede denne høsten. Om de lykkes med planene blir nettverket det første av sitt slag i verden.

Waymo – som er moderselskapet Alphabets enhet for selvkjørende biler – er like ved å kunne realisere planene og utfordre aktører som Uber og Lyft i persontransportmarkedet, melder The Information. Det digitale magasinet baserer rapporten på samtaler med to personer som skal ha blitt briefet om planene.

Om lanseringen blir en realitet allerede i høst betyr det at selskapet ligger langt foran det man har antatt. De fleste rapporter om når man kan forvente hundre prosent autonome biler på amerikanske veier – annet enn til testformål – har operert med en tidsramme på flere år.

Vil fjerne menneskelig “sikkerhetsnett”

Uber opererer allerede med selvkjørende biler noen steder i USA, men da med en mennskelig sjåfør i førersetet som tar over ved behov. Waymo ønsker å fjerne denne sikkerheten og la bilene kjøre hundre prosent på egen hånd. Det planlagte nettverket forventes å være lokalisert i Chandler, en forstad til Phoenix – der Waymo i lang tid har testet de selvkjørende bilene sine på offentlige veier.

Valget av Chandler som første marked for selvkjørende taxier er ikke tilfeldig – Arizona, som Chandler ligger i, er blant statene med det gunstigste lovverket for selvkjørende biler. Nettopp lovverk og reguleringsmyndigheter kan bli Waymos største utfordring om de skal lykkes med en lansering i inneværende kalenderår, men The Informations rapport er uansett en sterk indikasjon på at selskapet mener teknologien er veldig nær å være klar for markedet.

Flere år foran konkurrentene

At nettopp Waymo er først ute med en slik lansering vil ikke være en like stor overraskelse. I vår kom rapportene om at selskapet lå flere år foran konkurrentene sine når det kommer til selvkjørende teknologi. I løpet av 2016 kjørte testbilene til Waymo over en million kilometer på amerikanske veier, og kunne i gjennomsnitt kjøre over åtte tusen kilometer for hver gang en levende sjåfør måtte gripe inn. Til sammenligning var General Motors den mest aktive av konkurrentene med femten tusen kilometer kjørt – og bare femtifire kilometer mellom hver menneskelige inngripen.

At selskapet ligger godt foran konkurrentene betyr derimot ikke at teknologien er problemfri. I løpet av de atten månedene bilene har blitt testet i Chandler og omkringliggende forsteder så har de til tider vært nødt til å stoppe for å svinge til venstre, fordi softwaren ikke har vært trygg nok, rapporterer The Information. Løsningene testes og forbedres stadig, som illustrert ved dette blogginnlegget publisert av Waymo selv i september.

Kan bli vellykket diversifisering

Google har jobbet med sitt selvkjørende bil-prosjekt siden 2009, og etablerte Waymo som et eget selskap i fjor. Initiativet kan vise seg å være en vellykket investering for Alphabeth, som de siste årene har lansert en rekke prosjekter innenfor ulike felter for å skape andre inntektskilder enn selskapets kjerneprodukt – søkemotorteknologien.

Frem til nå har de fleste av disse vært lite lønnsomme, men om Waymo blir den første til å kommersialisere autonome kjøresystemer kan det bli lukrativt – Morgan Stanley uttalte i mai at de trodde Waymo ville kunne ha en verdivurdering på sytti milliarder dollar innen 2030.