Project Loon, et Google-prosjekt som utvikler soldrevne heliumballonger som skal fungere som internettsendere, har blitt et eget selskap. Statusoppgraderingen tyder på at moderselskapet mener teknologien nærmer seg en kommersialisering – noe som kan bety enklere tilgang til internett for beboere i områder uten dekning.

Online-tilgang har blitt en selvfølgelig del av hverdagen vår, gjennom pc-er, smarttelefoner og et stadig voksende tingenes internett. Men for over halvparten av verdens befolkning er å koble seg opp til internett fortsatt en utopi. Mer enn fire milliarder mennesker er i dag uten dekning – men noen av verdens største selskaper står klare til å hjelpe dem på nett.

Innomag har tidligere skrevet om Facebook-dronen Aquila, som gjennomførte sin første vellykkede testflyvning i sommer.

– Når Aquila er klar, vil den være en flåte av fly som går på solenergi og som ved hjelp av stråler vil kunne gi internetttilkobling over hele verden, skrev Mark Zuckerberg på Facebook-profilen sin den gang.

Les også: Denne Facebook-dronen kan kunne gi hele verdens befolkning tilgang til internett

Gir nettdekning til katastrofeområder

Men Facebook er ikke alene om å ta utfordringen. Business Insider melder at Googles Project Loon – som utvikler solenergidrevne heliumballonger som stråler internettdekning ned på omgivelsene under dem – har blitt oppgradert fra et utprøvingsprosjekt til et offisielt selskap.

Project Loon kan dermed følge i fotsporene til Google-spinoff Waymo, som gikk gjennom en lignende etableringsprosess i fjor. Det har blitt rapportert at Waymo er så godt som klare til å lansere sine første produkter, og oppgraderingen av Loon fra prosjekt til offisielt selskap kan tyde på at moderselskapet Alphabet mener at også de er klare for kommersialisering.

Det nyetablerte selskapet var aktuelle senest i forrige uke, da de fikk tillatelse fra myndighetene til å operere ballongene sine over orkanherjede Puerto Rico. Gjennom å stråle signaler ned over øya ville de hjelpe ofrene etter orkanen Maria med å komme seg på nett – og slik forenkle kommunikasjonen med familie og kjære under vanskelige omstendigheter. Tidligere har ballongene også blitt brukt for å bistå flomofre i Peru med nettilgang.

Del av Alphabets “moonshot”-avdeling

At nettopp Google og Facebook er blant aktørene som investerer i å tilby internett-tilgang til verdens avsidesliggende områder er neppe tilfeldig – tilgang for flere er en åpenbar måte å utvide markedet sitt på for de to internettgigantene. Tall for det andre kvartalet av 2017 viser at Facebook har over to milliarder aktive brukere på verdensbasis – og den raskeste måten å øke dette antallet på kan godt være å tilby internettdekning til de som mangler det. Også for Google vil en økende masse av nettbrukere være lønnsomt – på toppen av de inntektene Project Loon måtte klare å generere på egen hånd.

Etableringen har skjedd i det stille, og en talsmann fra selskapet avslo å kommentere da Business Insider tok kontakt.

Tidligere ble Project Loon offisielt omtalt som et prosjekt under X, Alphabets avdeling for utvikling av såkalte moonshot-teknologier – ambisiøse prosjekter med lav umiddelbar lønnsomhet, men med stort potensiale dersom de skulle lykkes. Da søknaden om å få bruke ballongene sine over Puerto Rico ble sendt, var selskapet derimot registrert som Loon Inc. Før Waymo ble frittstående i 2016 var også de et prosjekt under X – men det gjenstår å se om etableringen av Loon Inc. representerer første steg mot full selvstendighet.