AliPay er den dominerende betalingsplattformen i Kina, med over 520 millioner brukere. Nå vil startupen GoChina hjelpe norske bedrifter med å ta i bruk løsningen, for slik å nå bedre ut til kinesiske turister.

(InnoMag opplyser om at Digital Insight, som eier InnoMag, har investert i GoChina.)

Mange kan kjenne seg igjen i at det å være på reise til et fremmed land kan føre med seg både språkforvirring og kommunikasjonsproblemer. Se bare på den norske OL-troppen i Sør-Korea, som mottok 15 000 egg isteden for 1500 etter å ha brukt Google Translate til å utforme matvarebestillingen.

Nå vil GoChina være med og bidra til at overgangen blir litt lettere for kinesiske turister som har funnet veien til Norge. De vil nemlig i samarbeid med Verifone hjelpe norske bedrifter med å ta i bruk AliPays betalings- og markedsføringsløsninger.

Les også: Ukens gründercase: Vil knytte norske bedrifter tettere til Kina

– Vil gjøre bedriftene mer synlige

AliPay, som ble startet av Alibaba og Jack Ma i 2004, er den dominerende betalingsappen i Kina med sine over 520 millioner brukere. Kinesiske forbrukere er vant til å bruke AliPay som betalingsløsning både på nett og i butikker, til å kjøpe alt fra frokost til utenlandsreiser.

– Å bruke AliPay vil sette bedrifter på kartet – inkludert produktene, tjenestene og kampanjene deres – og gjøre dem mer synlige for kinesiske turister. Både når de fortsatt er i Kina og planlegger reisen og når de allerede er i Norge. Dermed trekker man til seg kunder man ellers ikke ville nådd. I tillegg får man tilgang på viktige markedsføringsdata og tilbakemelding fra kundene gjennom anmeldelser av produkter, opplevelser og steder i appen, forteller Yuan Wu, en av gründerne bak GoChina.

Hun er ikke i tvil om at å ta i bruk betalingssystemet vil være gunstig for norske foretak.

– Det vil være en stor fordel for norske bedrifter å installere AliPay, og slik sørge for at flere kinesiske turister finner veien til deres lokaler.

Voksende kinesisk turisme

Stadig flere kinesiske turister har valgt å feriere i Norge de siste årene, og internasjonalt er de faktisk den største turistgruppen. I 2016 var det 135 millioner kinesiske utenlandsreisende – flest av alle nasjoner for femte året på rad. Dette tallet er forventet å øke til 200 millioner frem mot 2020.

– Antallet kinesiske turister i Norge, og da spesielt de som reiser på egenhånd, har økt hurtig de siste årene, og kommer til å øke enda mer i tiden fremover. Grunnene er blant annet den bedrede relasjonen mellom norske og kinesiske myndigheter, og det økende antallet flyruter mellom de to landene. I tillegg appellerer den vakre norske naturen og den norske livsstilen til kineserne, avslutter Wu.