Home Nyheter Startup ønsker at norske bedrifter skal ta i bruk AliPay: – Vil...

Startup ønsker at norske bedrifter skal ta i bruk AliPay: – Vil gjøre dem synlige for kinesiske turister

0

AliPay er den dominerende betalingsplattformen i Kina, med over 520 millioner brukere. Nå vil startupen GoChina hjelpe norske bedrifter med å ta i bruk løsningen, for slik å nå bedre ut til kinesiske turister.

(InnoMag opplyser om at Digital Insight, som eier InnoMag, har investert i GoChina.)

Mange kan kjenne seg igjen i at det å være på reise til et fremmed land kan føre med seg både språkforvirring og kommunikasjonsproblemer. Se bare på den norske OL-troppen i Sør-Korea, som mottok 15 000 egg isteden for 1500 etter å ha brukt Google Translate til å utforme matvarebestillingen.

Nå vil GoChina være med og bidra til at overgangen blir litt lettere for kinesiske turister som har funnet veien til Norge. De vil nemlig i samarbeid med Verifone hjelpe norske bedrifter med å ta i bruk AliPays betalings- og markedsføringsløsninger.

Les også: Ukens gründercase: Vil knytte norske bedrifter tettere til Kina

– Vil gjøre bedriftene mer synlige

AliPay, som ble startet av Alibaba og Jack Ma i 2004, er den dominerende betalingsappen i Kina med sine over 520 millioner brukere. Kinesiske forbrukere er vant til å bruke AliPay som betalingsløsning både på nett og i butikker, til å kjøpe alt fra frokost til utenlandsreiser.

– Å bruke AliPay vil sette bedrifter på kartet – inkludert produktene, tjenestene og kampanjene deres – og gjøre dem mer synlige for kinesiske turister. Både når de fortsatt er i Kina og planlegger reisen og når de allerede er i Norge. Dermed trekker man til seg kunder man ellers ikke ville nådd. I tillegg får man tilgang på viktige markedsføringsdata og tilbakemelding fra kundene gjennom anmeldelser av produkter, opplevelser og steder i appen, forteller Yuan Wu, en av gründerne bak GoChina.

Hun er ikke i tvil om at å ta i bruk betalingssystemet vil være gunstig for norske foretak.

– Det vil være en stor fordel for norske bedrifter å installere AliPay, og slik sørge for at flere kinesiske turister finner veien til deres lokaler.

Voksende kinesisk turisme

Stadig flere kinesiske turister har valgt å feriere i Norge de siste årene, og internasjonalt er de faktisk den største turistgruppen. I 2016 var det 135 millioner kinesiske utenlandsreisende – flest av alle nasjoner for femte året på rad. Dette tallet er forventet å øke til 200 millioner frem mot 2020.

– Antallet kinesiske turister i Norge, og da spesielt de som reiser på egenhånd, har økt hurtig de siste årene, og kommer til å øke enda mer i tiden fremover. Grunnene er blant annet den bedrede relasjonen mellom norske og kinesiske myndigheter, og det økende antallet flyruter mellom de to landene. I tillegg appellerer den vakre norske naturen og den norske livsstilen til kineserne, avslutter Wu.

InnoMag er Norges ledende innovasjonsmagasin og leverer kvalitetsinnhold uten betalingsmur. Vi er derfor avhengige av støtte fra våre lesere for å kunne fortsette å kunne levere unikt stoff til alle dere som er opptatt av fremtiden og alt det spennende som skjer på endringsfronten, både nasjonalt og internasjonalt.

Dersom du ønsker å støtte InnoMag, kan du sende ditt bidrag via Vipps ved å søke opp InnoMag under "kjøp og betal". Alle monner drar og vi setter stor pris på bidraget! Med vennlig hilsen InnoMag-teamet!