De fleste av oss har vokst opp med at salg og reklame i utgangspunktet er uting. Det er noe lovene beskytter oss mot. Det er underforstått at det handler om å overtale de naive naboene våre til å gi fra seg pengene sine. (Heldigvis er vi selv altfor smarte til å falle for de sleipe triksene.) Salg er bare selv-promotering, manipulasjon og mas. Reklame er bare irriterende og forstyrrende. (Hvis ikke den er underholdende, da. Da er det greit.)

Plagsomme fortyrrelser

Og når en telefonsvarer ringer meg midt i middagen, for å love meg gratis og uforpliktende cruise til Bahamas, er jeg tilbøyelig til å være enig. Slikt salg er både masete og irriterende – for det cruiset er selvsagt ikke gratis – og åttende gang de bryter inn i en kveld med familien er det på grensen til umoralsk.

Nå, når Facebook, Google og andre, i partnerskap med Big Data – de store informasjonsbankene – lar oss bruke og kombinere alt de vet, og bruke det i reklame, kan det føles ganske klamt.

Kombinasjonen av hva jeg «liker» og hva jeg snakker om, hvor jeg er og hva jeg gjør, hvor mye penger jeg har, hvor mye jeg bruker og hva jeg bruker dem på … Det kommer vel tett på livet.

Før du melder deg ut av Facebook, vit at mye av denne informasjonen kommer fra helt andre kilder: kredittkortselskaper, fordelsprogrammer og offentlige data. Den har vært brukt og misbrukt til direktemarkedsføring i årevis, men det er først nå, når sosiale medier kan levere budskapet, at den kommer til sin rett.

Hvis du ser på reklame og salg som en plage, er det lett å bli skremt av dette. Det er uoversiktlig og lite gjennomsiktig, og det føles som et overgrep at noen skal spionere på deg, og bruke det de lærer til å manipulere deg.

Og det er én måte å se det på. Men vi gründere og skapere har ikke råd til å se det på den måten.

Hva kan du hjelpe med?

Kulturen for salg og ubeskjeden selv-promotering i USA er umiddelbart avskrekkende for en blyg nordmann. Det er faktisk ganske få amerikanere som passer til den høylydte og brautende stereotypen, men jeg har møtt mange lavmælte folk som snakker som om landets fremtid avhenger av hva de gjør fra ni til fem. Og når de ser på meg for å få anerkjennelse for selvskrytet sitt, kan jeg ikke annet enn å rødme.

Etter hvert gikk det imidlertid opp for meg at det ikke bare er forfengelig skryt og selvhevdelse.

En helt grunnleggende idé i amerikansk kultur er at det er noe du er bedre til enn andre. Det er en litt fjern tanke for oss som alle bare er utskiftbare biter av det store, sosialdemokratiske maskineriet. I USA, derimot, har du noe eget å bidra med. Hvis du skjuler det, snyter du ikke bare deg selv, men oss alle.

Du er rett og slett moralsk forpliktet til å drive reklame for deg selv. Fortell oss hva du kan hjelpe med. Du har en tilsvarende plikt til å selge. Hvis du selger noe av verdi, og kundene dine er forholdsvis rasjonelle og informerte, så er hvert salg en gave.

Hvis det blir ukomfortabelt eller irriterede å høre på selvpromoteringen, så er det sammenhengen og leveringen det er noe galt med. Det fordi den ikke er relevant der og da, og derfor heller ikke spesielt interessant.

Vær annerledes. Vær relevant.

Dessverre er det mange som ikke bryr seg om relevans og interesse. Selgere som lever av å mase på uinteresserte tv-tittere og trafikanter, å blende dem med uviktigheter, og å prakke på dem elendige produkter når de er forvirret nok. For ikke så lenge siden var det en lønnsom og vanlig forretningsidé. Men hvis du, som skaper, skal la være å selge eller promotere deg selv av frykt for å bli oppfattet som en av dem, taper vi alle.

Løsningen er ikke å promotere seg mindre. Du som har noe verdifult å bidra med må tvert i mot promotere deg mer, men annerledes.

Du må være et bedre alternativ, og du må sørge for å være relevant, interessant og hjelpsom. Du må lære deg å finne dem som trenger hjelpen din, og ikke forstyrre dem som ikke har noen glede eller interesse av det du selger.

Og i det arbeidet har Google, Facebook og Big Data enormt mye de kan hjelpe deg med. For til syvende og sist tilbyr de ikke verktøy for å hjelpe deg å snoke og manipulere folk til å kjøpe ting de ikke trenger – selv om noen nok bruker det sånn. Hensikten er å identifisere dem som ikke trenger noe særlig overtalelse, så du slipper å bruke så mye tid, penger og energi på alle de andre.

På tide å promotere deg selv

Er du klar for å promotere deg selv? I så fall er jeg nysgjerrig: Hvem hjelper du – og hvordan? Legg igjen en kommentar under, og gjerne en lenke til nettsiden din.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here