– Industrien står overfor betydelige endringer med digitalisering. Mange nasjoner og virksomheter posisjonerer seg i dette nye bildet, og flere har arbeidet systematisk over flere år med å utvikle industri for dette nye paradigmet. Derfor må Norge også komme i gang, sier Konserndirektør Even Aas fra Kongsberg Gruppen om bakgrunnen for det nye toppindustrisenteret.

– Ideen er å etablere et toppindustrisenter, bygd på samme idé og prinsipper som toppidrettssenteret hvor man deler kompetanse om generiske ferdigheter på tvers av idrettsgrener. Det er nettopp dette norsk industri, som et lite land bygd opp av i hovedsak mange små og noen store virksomheter, må finne sin egen tilnærming til i det digitale paradigmeskiftet som nå skjer, sier Aas.

Even Aas. Credit: Kongsberggruppen
Even Aas. Credit: Kongsberggruppen

– Vi må dele kompetanse, erfaringer og fysiske ressurser slik at vi løfter hele skogen av norsk industri, ikke bare de som har ressurser til å investere i og prøve ut endringene og mulighetene, sier Aas.

Finnes det noen tilsvarende senter?

– Mange andre nasjoner og store globale virksomheter har etablert prosjekter på dette, for eksempel Tyskland med sitt «Industrie 4.0-prosjekt» og GE i USA. For Norge sin del handler det om å finne sin egen måte å løse det på, gitt de forutsetningene Norge har som er annerledes enn disse store industrilandene. Norge er i alle hovedsak et land med noen få store virksomheter, få mellomstore og mange små. I tillegg har vi den unike norske modellen som er viktig. For disse små virksomhetene er kunnskapen og investeringen i testfasiliteter og maskiner for dyrt og dermed trenger vi et slikt senter bygd på norske forutsetninger.

Hva kan norsk industri lære av toppidretten?

– Toppidretten har mye til felles med industri når det gjelder konkurranse og å dele på tvers. Toppidrettssenteret handler om å dele generisk kompetanse på tvers, og med digitaliseringen av industrien er det klare likheter til dette. Med den enorme endringen som industrien nå står overfor må vi bruke den norske dugnadsånden og dele der vi kan, og konkurrere der vi må. Vi må utnytte de beste kompetansemiljøene vi har for kreativitet, nyskapning, testing, digitalisering og så videre.

Hvor skal senteret plasseres? 


– Dette handler om å få til en effektiv koblingsboks mellom små og store virksomheter, klynger, gründere, finansielle aktører og andre som både har et behov og kan bidra. Det er ikke snakk om en stor, fysisk lokalisering – det er ute i bedriftene at ressursene, testfasilitetene og kompetansen befinner seg, avslutter Aas.

 

 

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here