Home Nyheter Uber-sjefen: – I Oslo ser vi resultatet av hva tregheten i det...

Uber-sjefen: – I Oslo ser vi resultatet av hva tregheten i det politiske systemet betyr for vanlige mennesker

10

Innen 1. februar 2017 må Delingsøkonomiutvalget ha lagt frem sin innstilling, der de vurderer både mulighetene og utfordringene med framveksten av delingsøkonomien. Den norske og danske uber-sjefen Carl Edvard Endresen, håper utvalget legger til rette for en endring i løyveordningen, slik at uber-sjåførene ikke lenger kan straffes. – Men det er ikke derimot sagt at vi er i mål selv om politiet slutter å jakte på sjåførene våre, påpeker han. 

Navn og alder: Carl Edvard Endresen (35)
Stilling: General manager for Uber i Norge og Danmark
Favorittduppeditt (annet enn mobilen): Mangler en god duppeditt nå, men ser frem til å få min reMarkable tablet når de kommer i produksjon. Utrolig kult å se innovasjon drevet fra Norge.
Dine tre favorittapper: Uber, Ruter Billett, Spotify
Beskriv deg selv med tre ord: Optimist, ydmyk og utholdende
Nevn én «funfact” få vet om deg: Jeg har vært dommer i Norgesmesterskapet i Excel. Er selv tidligere exceljunkie, men som nostalgiker trives jeg best med 2003 versjonen.
Hvordan kobler du av om vinteren? Jeg håper å finne tid til noen skiturer. Jeg har meldt meg på la Diagonela, et av langløpene i Ski Classics serien som går i Sveits i januar, men har ikke vært i nærheten av å få den treningshøsten jeg kanskje litt for optimistisk håpet på. Datteren min fylte nettopp to år og fikk sine første ski, så det spørs om treningsutbyttet blir optimalt uansett, men det er gøy å gå på ski.

Hva er dine lidenskaper og hvordan gjenspeiler de seg i jobben du gjør?

­– Man blir jo farget av jobben sin, men nå brenner jeg veldig for dette med å bruke eksisterende ressurser mer effektivt. Det er en fundamentalt bra greie. Det finnes over 2.6 millioner biler i Norge, men de står i snitt stille 95% av tiden. I tillegg er det ufattelig mange ledige seter i bilene når de først brukes. Teknologi som vår legger til rette for å utnytte denne kapasiteten, både via transportdeling og samkjøring. Det er bra for miljøet, samtidig som det bidrar til å skape økt mobilitet i byene. Dessverre så er det slik at det krever noen regelendringer for å legge til rette og stimulere til dette, og de håper jeg vi vil se politisk vilje til å ta fatt på. Over 150.000 har lastet ned Uber-appen i Oslo, så publikum er med. Man løser ikke Norges urbane mobilitetsutfordringer med dagens system.

– Jeg blir også veldig inspirert av andre mennesker, og den lidenskapen som mine ansatte både i Norge og Danmark viser for jobben sin, er imponerende.

Hva/hvem er din fremste inspirasjon for å håndtere endringene som kommer?

– Å håndtere endringer er blitt en del av å overleve i en moderne verden. Man får gjøre sitt beste med å forstå hva som kommer, men til slutt er det som vi sa i militæret – improvise, adapt, overcome.

Hva er dine primære kilder til innsikt for å forstå fremtiden?

– Endringer kommer fortere enn før. Via internett og smarttelefoner er informasjonsspredningen på et nivå vi aldri har tidligere har sett, og det kommer til å gå enda fortere fremover. Basert på dette er det nesten umulig å forstå alt – man kan kun håpe på at man har forstått det viktigste.

– Jeg har ingen faste kilder men kommer over noen gode blogger og artikler iblant via Facebook-feeden min. Dessverre er trenden at innholdet i sosiale medier tilpasses for mye til hva jeg typisk leser, noe som gjør at jeg blir mer og mer redd for å gå glipp av noe.

Hvordan ser Uber ut i 2020?

– Uber vil være noe som folk flest tenker på når de skal et sted – et fleksibelt transportvalg som supplerer bruk av kollektivtrafikk og bildeling. Min visjon for Norge er at alle biler på veien skal kobles på et nettverk, slik at man som passasjer enkelt kan kobles på nærmeste bil som skal i samme retning som deg selv. Vi gjør faktisk allerede i dag ganske mange slike samkjøringsturer, hvor passasjeren skal samme vei som sjåføren. Over tid, når nettverket vokser, vil andelen av slike turer øke betraktelig, og ytterligere bidra til reduserte utslipp.

Hvilke bransjer/aktører ser du som de største utfordrerne?

– Det er så mange konkurrenter i vår bransje, og flere skal det nok bli. Lyft, Didi, Ohla, Taxify, etc. er blant de som konkurrerer i vår nåværende bransje. Med et nytt regelverk som åpner for konkurranse på fornuftige vilkår i Norge, tror jeg OsloTaxi kan slå godt fra seg også. De har vært flinke til å drive innovasjon, men har naturlig nok ikke sett seg tjent med å utfordre den monopolsituasjonen de selv nyter godt av.

På en skala fra 1 til 10, hvor strategisk vil du si at innovasjon er forankret i Uber?

– 10. Det er vårt kjøtt og blod. Siden Uber ble grunnlagt i 2009 har vi jobbet mot ett mål – å gjøre transport like pålitelig som rennende vann, for alle. Vi er ekstremt opptatte av hvordan vi kan finne løsninger på urbane mobilitetsutfordringene over hele verden. Siden vi startet har vi også ekspandert inn i matlevering via uberEATS, og i dag lanserte vi også vår første selvkjørende bil på gaten i San Francisco. Vi har vært gode på innovasjon, men også på gjennomføringskraft, og det kommer forhåpentligvis til å hjelpe oss med være innovative også fremover.

Ifølge politiet er Uber nå straffbart, hva tenker du om det? Hvordan jobber dere med myndigheter og andre for å gjøre virksomheten lovlig (i den forstand at sjåførene ikke blir straffet for å kjøre)?

– Vi mener, som vi tidligere har sagt, at uberPOP opererer innenfor det nåværende lovverket, og at det ikke kan sees på som taxivirksomhet. Men vi er ikke i mål dersom politiet simpelthen slutter å jakte på sjåfører. Vi ønsker virkelig å bli regulert, fordi man trenger et regelverk som sikrer at alle aktører, ikke bare Uber, stiller de krav til for eksempel partnersjåfører og kundeservice som skal til for å kunne yte en god og sikker tjeneste. Vi mener vi har en fantastisk tjeneste i dag, men konkurrentene er mange, og de kommer med en gang de ser en åpning. Alle som kjører på Uber har god vandel og turen er forsikret, men vi vet ikke om alle andre vil overholde dette frivillig slik vi gjør.

– Dagens regler er umoderne og treffer feil. Løyveordningen har skapt et monopol som den etablerte bransjen naturlig nok ser seg tjent med å beholde lengst mulig. De som lider under dette monopolet er først og fremst taxisjåførene, som må jobbe lange skift og betale opp til 60% av omsetningen sin til monopolisten som sitter med løyven. Dernest publikum, som opplever høye priser og til dels dårlig kvalitet på tjenesten.

– Vi har jobbet aktivt politisk opp mot dette i to år nå. Nå håper vi at Delingsøkonomiutvalget vil peke på nettopp løyveordningen i sin rapport. Utvalger gjør et viktig arbeid som forhåpentligvis vil sikre at Norge ikke havner bakpå, slik at Norge kan dra nytte av de positive effektene som kommer av økt konkurranse og delingsøkonomi, inkludert bedre ressursutnyttelse. Norge er i en perfekt posisjon for å dra nytte av den teknologiske utviklingen. Uber er en del av denne utviklingen, og vi er innstilte på å samarbeide og føre dialog for å sikre at dette skjer til det beste for landet.

I disse tider er det mye spennende som skjer på innovasjonsfronten, hvilke tre trender/game-changere tror du vil ha størst påvirkning på oss/verden i årene fremover?

– Økt bruk av AI og Big Data, førerløse biler og delingsøkonomi.

Sett i sammenheng med “gründer-opprøret», der 13 av Norges mest kjente gründere og én engleinvestor gikk ut med et gründer-manifest , er det mange som savner mer handling og mindre snakk fra dagens politikere – Hva tenker du om det?

– Jeg er enig med de som står bak gründer-opprøret. Norge står ved et veiskille. Politikerne må følge med når industrien endrer seg. I min bransje har regjeringen nedsatt Delingsøkonomiutvalget som skal levere en rapport i februar. Det er avgjørende at regjeringen kommer med konkrete reformer for at Norge skal kunne dra nytte av delingsøkonomien, og dette er ikke begrenset til Uber og AirBnB. Å tidlig vedta gode rammebetingelser vil tilrettelegge for mye innovasjon innen delingsøkonomi i Norge.

– I Oslo ser vi resultatet av hva tregheten i det politiske systemet betyr for vanlige mennesker – partnersjåfører risikerer å bli avskiltet og får bøter for å kjøre våre over 150,000 brukere trygt og rimelig gjennom byen, selv om de skatter av det.

Hvor optimistisk er du når det kommer til Norge og omstillingen vi befinner oss i? Hva konkret må til for at Norge skal lykkes?

– Om vi noensinne finner den nye oljen, så kommer det ikke til å være bare én ting. Vi må ha sterk vekst over tid i nesten alle andre sektorer for å kunne skape nok arbeidsplasser og inntekter til staten. Det krever nok mye innovasjon, en del flaks, og dyktig politisk håndverk.

– I Uber ønsker vi å bidra ved å få flere mennesker inn i færre biler. Mer effektiv utnyttelse av disse gjør at vi kan redusere bilparken, bygge parker istedenfor parkeringsplasser, og skape mobilitet for flere mennesker. For å få til dette kreves politisk endring nå. Løyvesystemet må endres slik at folk kan bruke eksisterende biler til å kjøre andre. Først da kan vi bruke ressursene våre på en mer bærekraftig måte.

10 COMMENTS

  1. Tusen takk til Roar

    Men Über sjefen prøver å være serious. Han vet at han er frekk mot sine medarbeidere og sjåfører.
    Jeg håper at han betaler for sine sjåfører som mister lappen og jobben.

    Neste gang når han starter firma, bør han undersøke litt mer.

  2. Dersom jeg skal på ferie med fly og bruker min privatbil fra Oslo til Gardermoen flyplass, kan andre være med på denne turen, mot å være med på å dekke utgiftene. Da er det delingsøkonomi samt bedre for miljøet enn at vi kjørte hver vår bil.
    Dersom jeg ikke egentlig skulle til Gardermoen flyplass, men bare kjører noen dit for en betaling på ca. 60 % av drosjeprisen, kan det selvfølgelig ikke lengre regnes delingsøkonomi. Da må det åpenbart være fordekt næringsvirksomhet, og bør sanksjoneres deretter.

  3. Det groveste i denne saken, er jo at Uber og alle deres klakører synes det er greit å bryte lover man er uenig i. Tusenvis av brukere synes også det er greit å bruke en ulovlig tjeneste med lave priser, basert på svart arbeid og lovbrudd.
    Det tar jo så lang tid å endre lover. Dermed kan demokratiske prosesser, med faglig kvalitetssikring, høringer, hensyn til berørte grupper osv bare skrotes. For JEG har rett. De som er imot MEG er ikke innovative, de går imot UTVIKLINGEN. Og JEG vil ha Rett NÅ. Får JEG det ikke, så tar JEG den retten.

    Denne filosofien støttes av medier og skravleklassen i Oslo, som har høy nok sosial arroganse til at de ikke en gang skammer seg. AH, redaktør i Norges Taxiforbund.

    • Taxi-markedet i oslo er en skandale. Kvaliteten og prisen er på bunn. Jeg enten kjører eller tar kollektivt, aldri taxi med mindre jeg avsolutt MÅ. Dette har Uber endret på, endelig har man muligheten til å benytte riktig priset transport og et enkelt grensesnitt for å kjøpe tjenesten (nei, taxifix er ikke et godt alternativ, appen er helt krise når det gjelder brukervennlighet og funksjoner)

      Når jeg leser slike aggresive og arrogante svar som det over, så skjønner jeg hvorfor taxinæringen er i krise.. man er satt i gamle måter å tenke på og man mener alle som utfordrer status quo er inntrengere som må utryddes. Gleder meg til den tradisjonelle taxien er en saga blått

  4. 60% av lønnen sin?? ER denne manne frekk eller er han bare dum. Alle ansatte i Norge får lønn. I drosjenæringen er lønnssystemet basert på provisjon. Tariff for drosjesjåfører i regulert område er 41,7% av netto omsetning. Det vil si at utgifter til omsetning; bomavgifter, passeringsavgift, samt merverdiavgift trekkes fra, før lønnen beregnes.
    Drosjeeieren må deretter betale arbeidsgiveravgift, feriepenger, arbeidsgiveravgift av feriepenger, OTP, arbeidsgiveravgift av OTP småbedriftsforsikring for sykepenger oppå denne lønnen. Sjåføren må selvsagt betal skatt av sin lønn. Dermed har lønnskostnaden for arbeidsgiveren steget fra 41,7 til nesten 60% av omsetningen.
    Dette viser at Carl Endre Edvardsen ikke aner hva han snakker om.

    For å trekke en parallell til en næring jeg har jobbet i; restaurantbransjen, så hadde vi provisjonslønn. Her ga jeg fra 87,5% av lønnen til eieren av restauranten, for min tariff var 12,5% av menypris.
    Jeg legger merke til at bladet lar seg bruke som mikrofonstativ for denne mannen, det er utfordringen vi har med innovative mennesker og bransjer. De ansatte med kvalifikasjoner forsvinner og ansatt som er er racere på Google translate og pjatt vinner frem. Dessverre.

    Oslo Taxi er i en monopolsituasjon??????? Hva er da Christiania Taxi, BYTaxi, Taxi2, Norges Taxi, 0Taxi, Asker/Bærum Taxi, Nedre Romerike Taxi, Øvre Romerike Taxi, Taxi3, Ski Taxi, Follo Taxi. Jo de er i den samme monopolsituasjonen som Oslo Taxi. De er godkjente sentraler i løyveområdet Oslo og Akershus. Med 11 konkurrenter i et monopolmarked. Da kan man si at Banker også har monopol, selv om det er ca 150 forskjellige banker å velge mellom.

  5. Til orientering er det Regjeringen ved Samferdselsdepartementet som forvalter transportpolitikken og -lovgivningen her i landet. Departementet fortalte for to år siden at Ubers virksomhet i Norge er ulovlig. Dette ble gjentatt i et møte der Uber var tilstede den 5. september i år. Der ble det også opplyst at løyvekravet for taxivirksomhet vil bestå. Ergo vil konseptet Uber pop være ulovlig også i fremtiden. Et utvalg under Finansdepartementet har ingen myndighet til å overprøve dette, selvsagt. Endresen skyver sjåførene foran seg i lovløsheten, og lar dem ta alt ansvar. Det er slik Ubers kyniske strategi er over hele verden, men rettsstatene innhenter dem nå i land etter land.

  6. Delingen det argumenteres for er helt strålende.
    UberPOP er påsitt med gevinst, ikke bare for sjåføren men også for Uber! Jeg gjetter at 90 % av “delingen” i POP er biler som er tatt ut i trafikken for å skaffe inntekt. Hvis de står parkert så er det vel aller best for miljøet!
    Du må slutte å si at bilene er i trafikk likevel, det er de ikke. Politiet sine saker viser at partnerne kjører aktivt og finner turer. I beste fall omskriver du sannheten!
    At flere sitter på med en bil som likevel skal samme veien ER deling, OG det er bra for resursbruk og miljø!
    Det er helt legitimt å argumentere for å tilpasse regelverket gjennom demokratiske prosesser. Men det er ikke legitimt å ta seg til rette slik Uber har gjort!

  7. Til orientering er det Samferdselsdepartementet som er overordnet myndighet for transport i Norge. Det fortalte Endresen den 5. September i år at løyveordningen vil bestå. Detre er vedtatt av regjeringen og kan selvsagt ikke endres av et utvalg nedsatt av Finansdepartementet. Med Uber på innsiden! Uber driver organisert kriminell virksomhet og skyver sjåførene foran seg med total ansvarsfraskrivelse.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here