Barndomsvennene Jin Ha og Bjørnar Skog kastet seg på delingsøkonomi-bølgen da de så et marked for effektiv formidling av eventlokaler.

Etter å ha erfart hvor utfordrende det kan være å finne og reservere passende arrangementslokaler, bestemte gründerne bak Innobørs-registrerte Eventum seg for å undersøke markedet i Norge og internasjonalt. Nå satser de 100% på en markedsplass hvor arrangører kan finne det perfekte stedet for sitt event.

– I Norge er vi den eneste aktøren som tilbyr en lettvint tjeneste for de som skal arrangere bedriftssamlinger og private selskap. Hos oss får du en oversikt over tilgjengelige steder der du kan ha ditt arrangement, hvor du får viktig informasjon som bilder, pris og lokasjon. På sikt skal en arrangør kunne bestille innhold til arrangementet, som for eksempel catering, underholdning, overnatting osv. Vi fokuserer veldig på brukeropplevelse, teknologi og riktig markedsføring, forteller Jin Ha, en av de to mennene bak selskapet.

Ha og barndomsvennen Bjørnar Skog lanserte tjenesten i 2014, og har per i dag over 640 lokaler på sin tjeneste fordelt på de største byene i Norge.

Hva lover dere kundene, og hva sier kundene til dere?

– Vi vil være den enkleste og beste løsningen for alle som planlegger å ha et arrangement. Eventum hjelper til med arrangementer i alle livets faser, for eksempel dåp, konfirmasjon, bursdag, bryllup eller minnestund. For bedrifter kan de på eventum.no finne lokaler for møter, konferanser, kick-offs eller julebord. Når vi dekker flere land vil det for eksempel være mulig å reservere et slott i Frankrike til bryllupet ditt eller en konferanse i New York. Målet er at kundene våre sparer penger og tid fremfor å lete i jungelen av enkelttilbud som er tilgjengelig der ute.

Åpner kontor i New York

Eventum sikter seg inn på det internasjonale markedet, og har allerede begynt å etablere seg utenlands.

– Vi har nylig åpnet et New York kontor for å ekspandere i USA. De lanserer snart tjenesten eventum.us i New York, og deretter resten av landet.

Hvordan samspiller dere med partnere og eventuelt investorer, og hva lokker dere med for at de skal satse på dere?

– For våre partnere hjelper vi dem med å fylle opp stedene på ledige dager og gi dem mer omsetning. Noe av styrken med å ha en felles plattform for alt fra hoteller til små grendehus og gårder, er at vi kan markedsføre mer effektivt enn det enkeltaktører kan gjøre selv. Vi har derfor noe å tilby til alle som skal ha et arrangement. Videre så jobber vi tett med partnerne slik at de får vist seg best mulig på eventum.no, noe som igjen gir mer bookinger.

Følger Uber og AirBnB-modell

Selskapet har ambisjoner om å innta en dominerende rolle innenfor sin nisje i en voksende delingsøkonomi. De formidler per i dag forespørsler for over 25 millioner kroner i måneden.

– Våre investorer synes det er spennende å være med på reisen til det som er på vei til å bli en nasjonal og internasjonal suksess. Mange av våre investorer er innen bransjen eller investerer i tech-selskaper med et stort vekstpotensial. Den siste tiden har det vært mange tech-selskaper innen delingsøkonomi som har blitt store, som f.eks. Uber og AirBnB, og Eventum satser på å størst innen sitt segment.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here