Det finnes mange gründerkurs, både i regi av Innovasjon Norge, av NAV, kommunene og fra private kurstilbydere. Alle disse fokuserer hovedsakelig på den tekniske siden av en firmaoppstart.

– Alle forteller om hvordan man starter en bedrift, men ingen forteller med hva. Det er her GründerBibelen kommer inn i bildet, sier Peter Barbulla.

Han er mannen bak det InnoBørs-registrerte nisjeforlaget BarkleyBooks BarBulla, og forfatter av GründerBibelen – en samling på over 300 nye, ubrukte forretningsideer. Barbulla har vært et oppkomme av ideer så lenge han kan huske, og å se muligheter og lete etter nisjer har i følge ham selv vært en nærmest konstant aktivitet.

– I snitt pønsker jeg ut én ny forretningsidé hver eneste uke. Det blir ikke tid til å utprøve alle, men noen har jeg gått hele veien med, og oppnådd patenter. Andre har blitt til mine egne bedrifter. Flere har det blitt prototyp av, eller de ble til en forsøksmodell, men de fleste er bare beskrevet eller illustrert, forteller han.

Inspirert av statsministeren

For seks år siden fikk han inspirasjon til å begynne å skrive ned ideene i det de kom til ham. Den daværende statsministeren holdt en tale der han snakket om hva Norge skulle leve av etter oljen, og trakk frem gründere og entrepenørskap som det store satsingsområdet. Millioner skulle bevilges for å stimulere til gode ideer og til gjennomføringen av disse.

– Det var denne talen som fikk meg til å skrive opp alle ideene etter hvert som de dukket opp.

Barbulla forteller at den sparsommelige mengden litteratur som allerede finnes om forretningsideer i Norge består stort sett av beskrivelser av andres vellykkede og gjennomprøvde ideer – i tillegg til mer tradisjonell litteratur om hvordan starte en snekkerbedrift og lignende. Nyhetsverdien er dermed begrenset.

– Det som er unikt med GründerBibelen er akkurat det undertittelen hevder: Ideer som knapt noen har tenkt på. Bokens ideer har en reell nyhetsverdi, enten de er varianter av kjente produkter, uoppdagede nisjer, nye eller forbedrede fremgangsmåter eller prosesser – eller nye oppfinnelser, hvorav noen kunne ha den fornødne oppfinnerhøyden, for å søke patent.

Peter Barbulla møtte mandag Arbeiderpartiets Jonas Gahr Støre, og ga råd om hvordan han kan skaffe til veie alle de nye arbeidsplassene han har lovet i valgkampen.

Vil følge opp

GründerBibelen tilbyr ikke bare et bredt utvalg av ideer passende for ulike utdannings- og ambisjonsnivåer – samt inspirasjon til å utvikle sine egne ideer – de kan også regne med en viss oppfølging fra forfatteren. Selv om han villig deler ideene sine, ønsker han å følge med på hvordan de utvikler seg i andres hender.

– Kundene våre får ikke bare en eller flere nøkler til å starte sin egen eksistens, de får også en samtalepartner litt inn i prosessen. Jeg er nemlig alt for nysgjerrig til bare å slippe ideene fra meg, jeg vil gjerne følge med på hva nye gründere får ut av dem.

Ønsker samarbeidspartner

For øyeblikket driver Barbulla prosjektet helt på egenhånd, men han er på utkikk etter en samarbeidspartner.

– Det er ensomt å drive hele prosjektet alene, ønskemålet er en driftig partner med litt innsatskapital, med salgs- og helst også kursholdererfaring, alternativt et forlag som vil satse på prosjektet. På denne måten blir aktiviteten delt mellom en kreativ- og en markedsdel. En forretningsplan for markedssatsning ligger allerede klar for en eventuell partner.

Muligheter internasjonalt

Oversettelser til engelsk, tysk, spansk kan være et naturlig neste skritt, tenker han.

– Markedet for gründerideer og lektyre bør være bredt nok. Det er en sterk gründerånd over hele Europa, og den permanent høye arbeidsledigheten i enkelte land kan bidra til større interesse.

Også her i landet er potensialet stort, forteller Barbulla. Opp mot en halv million nordmenn er åpne for å starte opp på egen hånd.

– Mediene forteller om at det er mellom 250.000 til 500.000 personer bare i Norge, som går med gründertanker. Det kan formodes at ikke alle vet hva de skal starte med. Og selv de som vet, eller allerede har startet, kunne være en interessant kundegruppe.