Ukens gründercase: Tar i bruk overtallig ingeniørkraft fra næringslivet i skoleundervisning

Ukens gründercase: Tar i bruk overtallig ingeniørkraft fra næringslivet i skoleundervisning

0
Foto: Budstikka

Gjennom å ta i bruk overtallige ingeniører som undervisningsressurser i norske klasserom, ønsker Anne Kathrine Linnebo å øke interessen for realfag og teknologi hos elevene.

(InnoMag opplyser om at Innobørs-ansvarlig Gudbrand Teigen er involvert i dette foretaket)

– Vi kommer inn i klasserommet med ressurser for å hjelpe lærerne og samarbeide med dem i en travel hverdag, sier Linnebo, som er gründer for Engineers in School. Hun er selv en av ingeniørene som ble overtallig etter oljeprisfall og påfølgende tøffe tider i oljebransjen.

Da hun ble overtallig etter flere år som ingeniør i Aker Solutions leide hun seg kontorplass ved bedriftsinkubatoren AskersHus næringshage. Her møtte hun medgründer Gudbrand Teigen, og sammen tok de initiativ til prosjektet.

– Engineers in School tilbyr skolen instruktører i form av ingeniører med fagkunnskap og arbeidserfaring fra «virkeligheten». Vi kommer med undervisningsopplegg som er i henhold til de gjeldende kompetansemål, og ønsker å gjøre gapet mellom skolen og arbeidslivet minst mulig, forteller Linnebo.

I tillegg til å være med på å øke interessen for realfag og teknologi og bidra til høy kvalitet på undervisningen, ønsker de gjennom opplegget å gi ingeniører en styrket posisjon i arbeidsmarkedet. En spørreundersøkelse i etterkant av pilotprosjektet viste at ingeniørene som deltok følte at de hadde fått et nytt perspektiv på arbeidsmarkedet. Det ble også sagt at aktiviteten var nyttig å ta med i CVen fordi den viste at man hadde vært aktiv mens man stod uten arbeid.

Anne Kathrine Linnebo og hennes prosjekt ønsker å bidra med realfagkompetanse i den norske skolen. Foto: Teknamagasinet

 

Samarbeider med Asker kommune

Prosjektet involverer flere ulike aktører, blant annet Tekna, NITO, Kodegenet og Lær Kidsa Koding. De jobber dessuten tett sammen med NAV og Asker kommune. Engineers in School er dermed et eksempel på innovativt samarbeid mellom privat og offentlig sektor – som etterlyst i Innovasjonstalen tidligere i år. De har allerede gjennomført sin første utprøving av konseptet:

– Denne våren har vi kjørt en pilot der vi underviste i programmering i seks uker i ni klasser på fem ulike ungdomsskoler i Asker. Her deltok vi i valgfagene Teknologi i praksis og Programmering.

Hvordan samspiller dere med partnere og eventuelt investorer? Hva lokker dere med for at de skal satse på dere?

– Vi samarbeider tett med partnere i form av fysisk nærhet, jevnlige møter eller digital dialog. Vi er opptatt av å være tett på for å kunne justere underveis og ha felles mål/visjon for å fremme varig endring.

Vil bidra til kompetanseflyt på tvers av fagområder

Det Innobørs-registrerte selskapet har fortsatt litt igjen å få på plass når det gjelder det økonomiske. Linnebo ser at det kan være behov for ytterligere finansiering i tiden fremover:

– Vi har ikke kontaktet alle aktuelle investorer og sponsorer ennå. Vi ser at vi gjerne skulle hatt litt ekstra midler og eksperthjelp på områder vi ikke dekker selv, for raskt å kunne ta de riktige grepene for et robust og skalerbart konsept.

Startupen håper å kunne være en aktør i utvekslingen av kunnskap på tvers av sektorer, bedrifter og fagområder, og mener at utnytting av de ressursene som ligger utenfor ens egen organisasjon er en viktig og nødvendig del av fremtiden.

– Vi håper å få Asker kommune som betalende kunde i løpet av uken. Timingen er bra, og vi har gode nettverk. Alle er opptatt av omstilling, digitalisering og teknologi. Det er også vi. Vi agerer og er ute i skole og arbeidsliv, reelt og med digitalt innhold, avslutter Linnebo.

NO COMMENTS