Internasjonale trender, pizza og taco til tross – det norske kjøkken oppleves fortsatt som heller «tamt» på smak, spesielt blant våre expats og innvandrere generelt. VivaMart skal sørge for økt mangfold og utvalg av produkter, både i våre supermarkeder og når nye aktører trekker stadig større andel av dagligvarehandelen på web.

 (Skrevet av Gudbrand Teigen, InnoBørs-ansvarlig)

InnoBørs-registrerte VivaMart AS ble stiftet av gründerparet Ruchi og Prashant Kanungo i mars 2017. Ruchi er daglig leder og Prashant er styreleder.

– Helt siden vi kom til Norge fra India i 2001, har vi stadig undret oss over at utvalget av dagligvarer i butikkene er så begrenset. Særlig må vi lete lenge etter de mer unike produktene som matcher smak og behov blant utlendinger bosatt i Norge. Interiørprodukter, smykker og tjenester for ulik etniske minoriteter er det også krevende å finne i Norge, meddeler gründerparet Ruchi og Prashant Kanungo.

De mener årsaken er at markedet er for lite i de store kjedenes øyne og derfor ikke opparbeidet.

– I Norge er markedsadgang for små aktører er vanskelig, ikke bare for importprodukter, men også for norske nisjeprodukter. Det gir høye driftsomkostninger for nykommere i markedet,

Eksotiske nisjeprodukter

VivaMarts nettbutikk er åpen for forbrukere, men bidrar også til digitalisering, markedsføring og logistikk for eksisterende små butikker. Samtidig tilbyr de nye og unike produkter som er ellers ikke så lett å finne i netthandel eller i vanlige butikker.

– Med vår tekno-kommersielle bakgrunn og markedsføringsekspertise, tar vi utfordringen ved å tilby en digital plattform for små leverandører som spesialiserer seg på nisjemarkeder med eksotiske og unike produkter, sier Kanungo.

Gründerne mener at et variert produktutvalg av eksotisk nisjeprodukter med stadig økende etterspørselen skiller VivaMart fra andre aktører i markedet. VivaMarts forretningsmodell og løsning gjør digitalisering mulig og lønnsomt også for små butikker og små eller nye leverandører, uten ekstra kostnad og tidskrevende prosesser.

Nettbutikken ble lansert på domenet vivamart.no i begynnelsen av 2018, med nesten 200 produkter fra en leverandør. I løpet av de første 6 månedene har VivaMart vokst til over 1000 produkter, 8 leverandører, samt testet over 100 egne produkter. I mai 2018 importerte VivaMart sine første egne 24 produkter fra 4 forskjellige merkevareprodusenter for å teste importprosessen og selve produktene. I juni testet VivaMart import av ferske grønnsaker og frukt.

– Vi er nå klar for å importere to nye containere med åtte forskjellige merkevarer, sier Kanungo.

Lover bedre utvalg som gir bedre liv!

VivaMart har en uttalt visjon om å være innovative hver dag og i alt de gjør. Visjonen skal realiseres ved a) å tilby bredt utvalg av unike produkter og tjenester til kundene, b) å styrke og samle kompetansen og energien fra de små bedriftene som partnere og kunder.

– Better choice, Better Life! Dette kundeløftet gjennomgående i både B2B og forbrukermarked. I forbrukermarkedene er det en gryende erkjennelse av at å få produktene levert hjem bidrar til mer tid med familien, samt å redusere forurensing og matsvinn, betror Kanungo oss.

Vivamarts misjon er ifølge gründerne:

  • Via partnerbedriftenes erfaring og kunnskap å velge ut og tilby de beste produktene fra hele verden både i nettbutikk og i utsalg i små kjedeuavhengige butikker
  • Styrke små bedriftenes konkurransekraft gjennom tett samarbeid
  • Vær «de facto online portal» for eksotiske nisjeprodukter
  • Tilby fire av Indias flaggskipsmerker i skandinavisk marked.
Vivamart gjør det lettere for forbrukere å handle eksotiske produkter på nett.
Foto @ Vivamart

Til nå leverer VivaMart i Oslo, Akershus, Drammen og Vestfold men tjenesten er under utbygging til og vil ifølge eierne snart omfatte hele Norge. Leveringstjenesten kjører ut varer på ettermiddag og kveld mandager og torsdager. Levering i Oslo området er inkludert for handlekurver med kostnad over kr 430,-.

– Vi jobber kontinuerlig for å levere nye unike produkter, produkter av høy kvalitet og å ha kundene i fokus for alle våre produkter og tjenester. Tilbakemeldingene fra kundene er positiv og de gir uttrykk for håp og ønske om at vi kan uttvide produktspekteret. Vi får høre at våre tjenester har gjort hverdagen enklere for mange, sier gründerne.

Vil være utviklingspartner, gjerne sammen med investorer

I tillegg til å være nettbutikk er VivaMart digitaliseringspartner for sine leverandører og partnere. Samme tekniske plattform er i bruk for både forbruker- og B2B-segmentene. Det gir rasjonaliseringsgevinst som få andre butikker har.

Mindre butikker som ikke er kjedeavhengige er mest aktuelle nisje innen B2B. VivaMart bygger opp allsidig erfaring og kompetanse som grunnlag for samarbeid om alle viktige elementer i handelen som for eksempel produktutvalg, prising, markedsføring og strategi.

– Samtidig som vår nettbutikk er åpen for forbrukere, ser vi store muligheter i B2B-segmentet. Der er småbutikker vårt segment, og vi har et mål å få minst 50% omsetning fra B2B i løpet av 2018. Vi ønsker investorer som har tro på konseptet vårt velkommen til å være med å finansiere vår inntreden i B2B-segmentet, forsikrer Kanungo oss.

– VivaMart jobber kontinuerlig med å finne bærekraftige og framtidsrettede forretningsmodeller for de små butikkene. Nye teknisk løsninger som gjør digitalisering mulig er en forutsetning også innen disse segmentene, avslutter Kanungo.