Amici Nybråten er gründer av Theorize Studio, og mannen bak spillkonseptet Golden Hands. Målet med prosjektet er å lage et spill som gir mennesker en følelse av håp, og muligheten til å dyrke frem lykke i en virtuell verden.

Innobørs-registrerte Golden Hands startet som et lite prosjekt på NTNU Gjøvik våren 2017, hvor Amici Nybråten eksperimenterte med et datadrevent spillkonsept.

Han er hjernen bak prosjektet, som består av tre deler: BaWo, BaWo Content Creator, og selve spilldesignet. BaWo er en open source spillmotor som er utviklet av Nybråten selv, som er laget for å simulere et samfunns gang. I kombinasjon med BaWo Content Creator gir den brukerne mulighet til å – gjennom en nettside tilegnet dette – designe innhold selv og slik utvide spillopplevelsen.

– Det ble raskt forstått at denne motoren trengte en forutsigbar, sikker og effektiv prosess for å legge til innhold i spillet. Dette ga så opphavet til ideen om å gjøre motoren skript-fri: alt innhold skulle være data, og dataene skulle være så enkle å bytte ut at man bare trengte å legge noen filer i en mappe ved oppstart for utvide spillets innhold, forteller Nybråten.

Lykke meningen med livet

I spillet tar du over en karakter som gjennomgår en eksistensiell oppvåkning, og oppdager at meningen med livet er å gjøre både seg selv og verden rundt seg så lykkelig som mulig. For å få til dette må spillerne først finne en indre fred, for deretter å skaffe seg styrke og kraft til å hjelpe andre ved å tilegne seg ferdigheter, knytte forbindelser, bygge eller bli med i og til slutt kontrollere organisasjoner og selskaper – samt utforske alle verdenshjørner i søken etter sannhet og muligheter.

Siden oppstarten av prosjektet har det blitt gjennomført en undersøkelse som viste at en del kunder får et litt feil bilde av produktet, og at det fremstår for mye som en simulasjon av livet. Det skal det ikke være, forteller Nybråten.

– Denne informasjonen har vært svært nyttig, og har gjort at det er blitt utviklet en ny strategi hvor fokuset er sterkere enn noen gang på å levere – og presentere – et spill som gir mennesket en følelse av håp og evnen til å dyrke fram lykke i den virtuelle verden, heller enn å bare leve et alternativt virtuelt liv. Målet er at de mer komplekse delene av spillet skal falle litt skyggen, mens spilleren får en opplevelse mer designet for at de skal kunne fokusere på oppgaven: å spre velvære blant andre mennesker.

Internasjonalt team

Med seg på Golden Hands-laget har Nybråten blant annet lyddesigner Juan Camilo Jáuregui Reyes. Han er en profesjonell musiker med fokus på komposisjon, og arbeidet hans omfatter blant annet musikk til dataspill, film og orkester. På den visuelle biten har polske Digital Imagery Studios kommet inn.

– Digital Imagery Studios er et polsk selskap som består av et team med “creatives” som arbeider med skreddersydde visuell kunst-løsninger for selskaper innenfor spillindustrien, web, TV, film og utdanning. I Golden Hands-prosjektet vil de stå for all 2D- og 3D-kunst, inkludert animasjoner.

Juan Camilo Jáuregui Reyes er lyddesigner for prosjektet.

100 milliarder dollars spillmarked

Nå er prosjektet ute etter investorer, og Nybråten har tro på en lønnsom reise for den som eventuelt blir med. På Innobørs søker de etter en investering på 1,85 millioner kroner.

– Det er forventet at Golden Hands skal være i stand til å levere så mye som ti ganger beløpet som trengs for å gjennomføre det, potensielt mer. Et viktig prinsipp hos er også at investoren til syvende og sist eier all profitten. Så lenge evnen til å styre selskapet er der, og finansene til å utvikle nye spill er til stede, så har investoren all rett til den resterende profitten som selskapet produserer. Med andre ord, det skal lønne seg å satse på oss!

Markedet som Golden Hands sikter seg inn på er da også et lukrativt et, med en omsetning på verdensbasis som overstiger hundre milliarder dollar – langt mer enn for eksempel Hollywood.

– Man vet at spillmarkedet vokser hele tiden, og spesielt blant kvinner. Dette er gode nyheter for Golden Hands, som sikter seg inn på en kjønnsnøytral spillerbase. Framveksten av en middelklasse i Asia spesielt, og utbredningen av internettilgang generelt – samt utbredning av dataspill til stadig nye enheter – har hjulpet å drive dataspill til å bli et stadig større og mer hverdagslig fenomen, avslutter Nybråten.