Home Startups Innobørs Ukens gründercase: Vil bli verdens største plattform for produksjon og salg av...

Ukens gründercase: Vil bli verdens største plattform for produksjon og salg av 3D-produkter

0

Oppstartbedriften Digible ønsker å være knutepunktet mellom designere, produsenter og butikker med interesse for 3D-printede produkter, og har som målsetning å bli verdens største plattform på området. Slik vil de legge til rette for enklere formidling av personlig tilpassede, 3D-printede varer.

– Vi befinner oss i et veldig spesielt krysspunkt mellom digital tjeneste og fysisk vareproduksjon. Vi sikter på å bli verdens største distribusjons- og produksjonsplattform for 3D-printede produkter, uten en eneste fabrikk eller transportverktøy. Vi vil bare knytte design og produksjonsutstyr sammen ved hjelp av koding og en god dose forståelse, forteller Aman Mender, gründeren bak Innobørs-registrerte Digible.

Fikk nei fra Innovasjon Norge

Han startet bedriften i 2016, med et ønske om å benytte 3D-printing som en måte å produsere varer for forbrukermarkedet. Før oppstarten drev han en 3D-printing- og modelleringstjeneste en stund, men etterhvert ble han mer interessert i å utvikle infrastrukturen rundt bruk av teknologien.

– 3D-printing har tradisjonelt vært forbeholdt prototyp-stadiet av produksjon, som en rask måte å teste ut ideer på. Jeg så på det som en mulighet til å selge mer personlig tilpassede løsninger, og senke terskelen for å lansere nye produkter, forteller han.

Etter å ha satt sammen et team og utviklet en prototyp i starten av 2016 søkte han støtte fra Innovasjon Norge. Der fikk han derimot nei – begrunnet i at tjenesten allerede eksisterte, og at nettbutikkmarkedet allerede fungerte optimalt. Mender var misfornøyd med innsatsen til utviklerne i teamet sitt, og bestemte seg etter avslaget for å være sin egen utvikler. Han fullførte en ferdig løsning i juli 2016.

– I den tidlige versjonen kunne man bare laste opp og dele 3D-modeller med andre interesserte. Etterhvert la jeg til prising av produkter, og klarte å selge noen personlig tilpassede løsninger – hovedsaklig mobilcovere, forteller han.

Selger smykker, interiør og gadgets

Da Digible begynte å se på muligheten til å utvide produksjonen ved å bruke underleverandører og finne bedre salgskanaler, møtte Mender Johannes Halvorsen på Bitraf. Han skulle bli en reddende engel for prosjektet.

– Han begynte å hjelpe til med å designe siden. Vi ble et godt team, ettersom Johannes er mer av en detaljorientert perfeksjonist, mens jeg er mer systemorientert og har en lean startup-mentalitet.

Siden de to slo seg sammen har startupen begynt å få med butikker på konseptet, og har klart å få til en del salg innenfor produktkategoriene de har valgt å fokusere på. Går du inn på Digibles hjemmesider finner du kategorier for smykker, interiør/dekor og gadgets.

Hva lover dere kundene?

– Vi lover kundene våre at vi hører på dem og jobber for å tilfredsstille deres behov i den grad det lar seg gjøre. Vi lover også å sørge for å alltid sikre kvaliteten på produktene våre, og på tjenesten i form av leveringstid.

Ønsker investering på to millioner

Digible har allerede sikret seg partnere innenfor bransjene de opererer i for øyeblikket – og får på den måten tilført kompetanse rundt hva de enkelte bransjene krever og forventer.

– Vi etablerer partnere ved å vise dem hva vår teknologi kan tilføre dem, og ved å tilby dem den delen av kompetansen vår som de selv ikke besitter. For gode rådgivere gir vi fra oss en andel, i bytte mot kunnskapen de tilfører bedriften.

Selskapet har behov for finansiering, og søker etter to millioner kroner gjennom Innobørs. Mender forteller at de ønsker seg investorer som deler gründernes visjon.

– Vi har hatt interesse fra noen, men vi ønsker oss noen som tenner på å implementere og utnytte denne teknologiske endringen like mye som oss, og som har kompetanse og koblinger som virkelig kan hjelpe til med å bringe oss videre.

Selskapet har i det siste begynt å lykkes med å øke salgsvolumet sitt, forteller en optimistisk Mender.

– Den seneste tiden har vi har virkelig klart å begynne å tiltrekke oss butikker og rekruttere salgskanaler som ønsker å bruke oss. Dermed har også endelig omsetning begynt å stige ordentlig, avslutter han.