Home Startups Innobørs Ukens gründercase: Vil gjøre nølere til friere

Ukens gründercase: Vil gjøre nølere til friere

0

Mange ekteskap blir aldri til, fordi potensielle friere vegrer over prosessene og særlig bryllupsplanleggingen som kan virke uoverstigelig kompleks og krevende. Slik blir samboerskap en enkel løsning. SiJaBra AS ønsker derfor å forenkle alt som kommer etter at en frier har fått JA fra sin partner.

(Av: Gudbrand Teigen, InnoBørs-ansvarlig)

Etter at han med hell tok rollen som toastmaster i sin søster bryllup, kom det mange forespørsler til gründer Thomas Dahlberg om tilsvarende oppdrag og hjelp. I dag kjenner Thomas bransjen godt og har mange års erfaring med å bistå bryllupspar.

En gründer ble unnfanget og Thomas la karriere i shipping og olje bak seg. Siden har Thomas også skaffet seg erfaring som redaktør for et bryllupsmagasin på nett. Med seg i gründerteamet for InnoBørs-listede SiJaBra har han fått Mats Wickmann som styremedlem og Even Stran Thomsen som styreleder. Mats har fra tidligere Adams Matkasse og Swaa på sin gründer-CV, mens Even er tilsluttet Thomsen Gruppen og har bakgrunn innen organisasjon og ledelse.

– «Si Ja Bra» uttrykker hva vi ønsker for våre kunder, og startupen bygger på mange år «analog planlegging» og i dialog med brudepar og tilbydere. Vi har erfart hvor komplekst og krevende det er å planlegge et bryllup og feiringen av dette. Mange potensielle friere velger nok av disse grunner samboerskap fremfor giftemål, sier Thomas Dahlberg.

Helhetlig digitalt verktøy

Websiden sijabra.no er lansert som et digitalt «Nav» som kobler og inkluderer alle aktørene som berøres av bryllupet. Brukerne skal kunne rate alle tjenester og derved åpne bryllupsmarkedet for omtale og skape referanser. SiJaBra utvikles kontinuerlig, og ikke minst er det et siktemål å automatisere flere prosesser og å skape best mulig brukervennlighet.

– I motsetning til eksisterende magasiner, nettsteder og tjenester skal SiJaBra gi brudeparet et helhetlig verktøy for planleggingen og oversikt over sitt bryllup. Løsningen skal være stilren, enkel og tilby relevant og praktisk informasjon for alle de involverte parter. Tjenesten skal være være anvendelig for alle budsjettstørrelser og ambisjonsnivå. Sijabra skal gjøre bryllupsplanlegging «så enkelt at selv nølerne frir», sier Dahlberg.

Stort marked

Ifølge SSB inngås det over 20 000 ekteskap i Norge hvert år. Med det representerer bryllup og planlegging en årlig estimert omsetning på 4 milliarder kroner i Norge. For SiJaBra framstår to kundegrupper:

  1. Brudepar som har behov for planleggingsverktøy
  2. Leverandører som ønsker profilering og synlighet for nettopp å komme i kontakt med brudepar.

Digitalisering åpner også i bryllupsmarkedet påå for nye tjenester og synergi gjennom for eksempel felles og koordinert markedsføring. SiJaBra ser blant annet for seg forsikring og digitale bestillings- og betalingsløsninger for brudeparene. Bryllupsgaver er estimert til en årlig omsetning på 2 milliarder kroner i Norge, og SiJaBra ser for seg å digitalisere pengestrømmene og legge til rette for «crowdgifting» (gavespleising).

Eget varemerke og profilering

Gründerselskapet har registrert eget varemerke og innhold for SiJaBra-løsningen, og derved tatt steg for å sikre en unik posisjon i markedet.

– Vår ambisjon er å digitalisere hele kontantstrøm i bryllupsmarkedet som er estimert til 4 milliarder kroner. Med dette som mål blir vi unike, når vi ser på de innovative løsninger som ligger på tegnebrettet for våre brudepar og leverandører. Vi skal tilby en løsning som hjelper brukeren på rett vei, og som får brukerne til rate alle tjenestene og på den måten skape referanser og omtale i et marked som i svært liten grad har dette i dag. Vi skal ikke bare tilby en løsning for de over 20.000 parene som årlig inngår ekteskap, men også for alle leverandører, gjester, og familie – ja tilnærmet alle parter som er involvert i prosjektet bryllup. Vi ser også på internasjonalisering av løsningen og har allerede en intensjonsavtale med en driver i Danmark, sier Thomas.

En annen InnoBørs-listet startup innen bryllupsmarkedet er tidligere omtalt som Ukens gründer i Innomag.

Hva differensierer dere fra Bryllupshjelperen?

– Forskjellen vil ligge i verktøyets data. Vi ønsker å fjerne 20-30% admin-kostnader som i dag gjøres analogt for leverandørene i Sijabra. Bryllupshjelperen har mest fokus på brudeparet. Sijabra satser på begge parter. Videre så har vi som utgangspunkt å digitalisere en kontantstrøm på nesten 2,3 milliarder, avslutter Dahlberg.