Seminar Forum AS bygger relasjoner mellom bedrifter som har nytte av å bli kjent med hverandre og potensial for å realisere synergi. Gjennom å utnytte teknologiske nyvinninger og være innovative på organisering ønsker de å bli best på informasjon og kommunikasjon.

– Vår idé er å bringe sammen bedrifter. I et utvidet kompetansefellesskap finner de raskere omsetningsvekst og forbedringsmuligheter enn hvis de opererer hver for seg, forteller gründer Ola Holen. Han driver det Innobørs-registrerte selskapet sammen med kona, Øyvor Thorstad Holen. Med på laget som rådgiver har de sivilingeniør Frode Floen.

Opererer i B2B-markedet

De kaller det de driver med for behovsrådgivning. Men å forklare akkurat hva som er det unike med det de gjør kan være en utfordring, forteller Holen.

– Mange har spurt og vi viser på flere forskjellige måter det unike ved vårt konsept – blant annet ved hjelp av film. Vi har hele tiden hatt klart for oss hva som er ambisjonen og visjonen. Å forklare hva det handler om krever innsikt i mange fagområder og bred erfaring fra ulike områder.

Ved å bygge en kommunikasjonsportal vil de legge forholdene til rette for at bedrifter som har konkrete – eller også diffuse – planer for anskaffelser som er viktige for bedriftens videreutvikling eller drift, kan signalisere dette. Slik vil de sørge for at bedriftene får relevante tilbakemeldinger på muligheter. Dette prosjektet har de også fått godkjent av Norges forskningsråd som SkatteFUNN-prosjekt.

– Vi vil i denne delen av satsningen vår også utarbeide strategier for å bruke affiliate-metodikk, forteller Holen.

– Som behovsrådgiver i Seminar Forum tilegner vi oss kunnskap og informasjon om bedrifters behov, og hvilke kriterier som er bestemmende for dette. Det hele startet for femten år siden da vi gjennomførte en åpen spørreundersøkelse basert på QuestBack. Et lite mekanisk verksted i Nittedal spurte om vi kunne hjelpe dem å finne bedrifter med behov for vedlikehold av rullende materiell.

– Har vært i en kontinuerlig læreprosess

Hva lover dere kundene, og hva sier kundene til dere?

– Vi lover ikke noe til kundene. Vi gir dem resultater. Av og til er de begeistret, men på det jevne er de litt tause. Det tar vi som et godt tegn. De vil helst ikke at vi skal øke prisene, spøker han.

Han understreker at selskapet har sterke relasjoner og en god kommunikasjon med kundene sine.

– Vi har i mange år hatt et veldig godt samspill med kunder. Vi har testet mange ulike konsepter og fremgangsmåter og fått tilbakemeldinger fra begge sider av salgs- og kjøpsprosessen. Vi har vært i en kontinuerlig læreprosess.

– Langt fremme på ny teknologi

Holen vektlegger viktigheten av å følge med i utviklingen og være langt fremme med å ta i bruk nyvinninger på teknologifronten. Kunstig intelligens og maskinlæring er blant teknologiene selskapet vil ta i bruk i sitt arbeid. Seminar Forum søker en investering på tre millioner kroner på Innobørs, og Holen fremhever ovenfor investorer at de er svært godt rustet på denne fronten – så vel som overfor kundene.

– Seminar Forum er helt avhengig av å bruke og utnytte teknologi. Dette har vi også hatt omfattende prosesser på å evaluere underveis. Totalt sett er disse to elementene kjernen i de mulighetene vi tilbyr investorer. Investorer vil vite at på dette området har vi en unik erfaring og kompetansekraft, avslutter han.