Home Voices Ukens lederkommentar: – Historie har blitt skapt og Facebook står sentralt!

Ukens lederkommentar: – Historie har blitt skapt og Facebook står sentralt!

0
Foto @ Wikipedia/Magnus Fröderberg/norden.org

Norge opplevde regjeringskrise, landets statsminister følte seg overkjørt og justisministeren følte seg som et offer – alt basert på et Facebook-innlegg som gikk skeis. Siden resten av Norge har brukt to uker på Silvi Listhaug, lar vi hele suppa være. Sosiale medier engasjerer og noen av de som roper høyest synger ikke rent!

Det var ikke bare Erna og Sylvi som ble overkjørt denne uka, Elaine Herzberg skulle krysse veien i Tempe, Arizona da hun uforvarende og høyst ufrivillig gikk inn i historien som den første fotgjenger som ble drept av en selvkjørende bil. Det var Uber som opererte bilen som plutselig ble et mordvåpen. Sjåføren var visstnok på Facebook, – han fikk jo uansett ikke lov til å styre. Historien minner oss om fremtidsforskeren som spår at i 2030 vil de fleste arbeidsplasser bestå av en mann og en hund. Hunden er der for å passe på at mannen ikke rører datamaskinene og mannen er der for å fore hunden…

Vi føler oss sikre på at Elaine ikke blir det siste offeret, – men samtidig skal man huske på at over 40 000 amerikanere drepes i trafikken hvert år.

Mark Zuckerberg føler seg også overkjørt. Den mediesky Facebook-gründeren later som han er genuint overrasket over at noen kunne finne på å bruke informasjonen selskapet har samlet om 50 millioner brukere, til tross for at han vitterlig lever av nettopp denne muligheten. Kan det være at han har glemt hva han sa da han i fjor la frem tallene og hevdet at Facebooks smarte algoritmer var de mest avanserte på markedet? Faktum er at Facebook bedriver digital råkjøring, og de vet det godt. Cambridge Analytica-skandalen handler i realiteten om at Facebook og andre sosiale medier lever av å selge informasjon om oss brukere, – og de som kjøper våre data ønsker å påvirke oss. Surprise, Mark!

Det nitriste er jo at det synes å være de som sloss for destruktive ledere som har vært flinkest til å benytte de mest avanserte verktøyene.

Både Trump- og Brexit-kampanjene har vært på skrytelisten til Alexander Nix, sjefen for Cambridge Analytica. Han har det siste året reist rundt og holdt en rekke foredrag om selskapets suksess, blant annet på Web Summit i Lisboa, Europas største teknologimesse. Denne uken mistet han jobben etter å ha skrytt av selskapets særdeles suspekte metoder overfor to journalister som lot som de var potensielle kunder!

Les også: Selskapet bak Facebook-skandalen – Hvem er Cambridge Analytica?

Noe sier oss at antallet taleroppdrag for Mr. Nix vil synke raskere enn aksjekursen til Facebook, som i skrivende stund har sunket med over 8% den siste uka. Mark Zuckerberg har nok råd til det, siden han sies å ha kjøpt 10 utgaver av samme skjorta, men 45 milliarder dollar er jo penger det også!

Ukas kanskje viktigste lærdom er at moderne teknologi åpner for stor grad av kirurgisk «finetuning» av parametere for å oppnå ønsket effekt – forutsatt man vet hva man holder på med. Konklusjonen er at det går mot mindre og mindre synsing og mer avansert dataanalyse. Utviklingen gir et hav av muligheter, men stiller oss også overfor helt nye utfordringer. Ikke minst ser vi nå tydeligere konturene av den kompliserte grenseoppgang mellom de lukrative mulighetene informasjonsteknologien åpner for og det som er lovmessig, etisk og moralsk riktig. Noe både vi og Edward Snowdon har advart om i flere år!

For oss innovative er det like viktig å forstå hvordan sosiale medier kan benyttes for å fremme samarbeid, samskaping og innovasjon både på arbeidsplassen og i relasjonene med bedriftens øvrige interessenter. Imidlertid har mange også oppdaget denne uken at å tro at man kan delta på sosiale medier uten å blottlegge sitt privatliv, er like dumt som å tro at selvkjørende biler aldri vil kjøre over noen…

Les også: Undersøkelse: Dette er Norges beste arbeidsplasser

I Mentor medier, som i parentes bemerket henter inn over 40 millioner i pressestøtte, har det denne uken blitt åpenbart for alle at ledelsen bedriver et mediemessig råkjør, – og når man må ty til PR-byråer for å informere om hva som skjer på ledermøtene – og samtidig driver et mediehus, er ironien fullkommen. Den eneste årsaken til at vi ikke klarer å le skyldes det faktum at det er våre skattekroner som brukes til en veritabel drittkastingsduell som har lite til felles med både god journalistikk og ditto kristne grunnholdninger.

Det er mulig det var kristent storsinn som medførte at Oberst Gadaffi i Libya i 2008 valgte å gi sin franske kollega, Nicolai Sarkozy 500 millioner. I en travel hverdag kan Sarkorzy kanskje unnskyldes for å ha glemt å ha ført opp bidraget, – tross alt skjer jo slikt stadig vekk med oss alle, ikke sant?

Ukas innovasjonsblomst går til Edward Snowdon som advarte oss allerede for flere år siden.

Happy Friday – og riktig god påske!