Ukens lederkommentar: – Om en norsk innsjø, verdenshav og et innovativt kondom

Ukens lederkommentar: – Om en norsk innsjø, verdenshav og et innovativt kondom

0

Denne uka var preget av at vinterstormene avløses av varmende vårdager som bærer bud om en kommende sommer og det særnorske vårtegnet om isfiskere som går gjennom isen, ispedd den daglige dosen om Terese Johaug’s leppepomade, som norske medier åpenbart ikke klarer å gjøre seg ferdige med.

Blant ukas høydepunkt, for vår del, fremstår Nederlenderenes relativt klare nei til overdreven populisme og ja til Europa, samt Open Innovation Lab of Norways medlemstreff i samarbeid med Norstella som viste at mange norske toppledere er seg svært bevisst på betydningen av åpen innovasjon for å forberede seg på en morgendag ingen av oss helt kjenner, men der sju viktige trender endrer det meste for de fleste.

La oss alle huske på at for kun tre år siden hadde den norske olje- og gassnæringen det for travelt til å investere i innovasjon, og landets ledere var bekymret over den såkalt todelte økonomien som medførte at alle talentene løp i retning oljeindustrien. Det problemet virker fjernt nå. Norge trenger som Erna Solberg nevnte i sin nyttårstale, en felles strategi for hvordan vi best skaper nye varer og tjenester. For å få til det må vi sikre at våre virksomheter, utdannings,- og forskningsinstitusjoner, ferske gründere og innovasjonshjelpere bruker eksisterende og ny kunnskap til å tenke nytt og utnytte de mulighetene som finnes raskest mulig og best mulig – det er til syvende og sist dette åpen innovasjon handler om.

De 18 håndplukkede menn og kvinner som for tiden sitter ved Hurdalssjøen og snekrer frem neste års budsjett, har forhåpentligvis disse betraktningene med seg. Vi håper de husker at det er de som ser muligheter der andre kun ser problemer som bygger fremtiden. Og selv om Norge er rikt på naturressurser, vil det være våre investeringer i læring, kunnskap og innovasjon som gjør at vi kan nyte godt av dem. Det hersker liten tvil om at både Norge og verden står overfor store teknologiske, miljømessige, økonomiske og politiske endringer.  Vi håper derfor for Norges del at de 18 evner å se lengre frem enn til høstens kommende valg. I ukas lederintervju med dyktige Aase Aamdal Lundgaard som leder verdens nest største konsulentmiljø, Deloitte i Norge, peker hun på nettopp dette.

Open Innovation Lab of Norway som for øvrig ledes av undertegnede, arrangerte torsdag denne uka et medlemsmøte sammen med Norstella og betydningen av åpen innovasjon, og det kom tydelig frem at det å skape en kultur for innovasjon er og blir et lederansvar. Her mener vi Norge har åpenbare fortrinn som gjør det full mulig å bli verdensledende på åpen innovasjon og bærekraftig vekst.  Som medlemmene i Open innovation lab of Norway sier det; det handler om å skape økt verdiskapning ved å bygge nye relasjoner, stimulere til bedre innovasjon og fjerne tradisjonelle barrierer.

Blant høydepunktene var Dr Antje Gomeras dypdykk ned i den ferske Nofima boka FRA INNSIKT TIL EFFEKT som tar for seg åpen innovasjon i et norsk perspektiv. Blant eksemplene de peker på, er hvordan man har skapt en ny næringsvei basert på – matkultur som innovasjonsdriver – innovasjon som endrer spillereglene og innovasjon i offentlig sektor. For et høykostnadsland som Norge, der det er vanskelig å konkurrere utelukkende på pris, bør boka leses av alle som jakter gode eksempler på at innovasjon basert på gode råvarer, stolthet og forståelse for hva kundene faktisk ønsker seg, kan skape en større kake for både produsentene, lokalsamfunn og Norge som nasjon. Viktige forutsetninger har vært offentlig finansiering til forskning og starthjelp for bedriftene som rådgivning basert på matfaglig kompetanse. Prosjektmidler/støtte fra Landbruks- og matdepartementet, (LMD), Innovasjon Norge, Norges Forskningsråd, og Forskningsmidlene for jordbruk og matindustri har vært utløsende for mange av de beskrevne innovasjonene. Både hun og de øvrige innlederne Dr. Johannes Gebauer fra HYVE GmbH og Sverre Steensen fra Unikia pekte på at åpen innovasjon med sosiale media og basert på utradisjonell tenkning fører til betydelig merverdi.

I neste uke vil de som legger turen til PWC og Seedforum tirsdag den 21. mars eller besøker Handelhøyskolens Symposium i Bergen, helt sikkert oppleve gode eksempler på dette.

At ikke all innovasjon er like nødvendig, får det britiske startup selskapet British Condoms stå som et eksempel, på , der i gården har de utviklet et kondom som tro det eller ei måler intim (n)ytelse i sanntid. Hvis du er blant dem som er opptatt av hvor mange kalorier du forbrenner under akten eller ytelse i form av varighet og frekvens, er kanskje produktet noe for deg, men vi håper for egen del at våre Facebook venner ikke legger ut slik treningsøktstatistikk med det første – vi klarer oss sant og si godt uten 🙂

Det våres i Norge og vi tror det våres for Norge.

Om få uker drar Erna Solberg til Kina og møter kinesiske myndigheter, som etter årevis med sterk økonomisk vekst har fått erfare industrialiseringens bakside i form av økt forurensing, trafikk-kaos og medfølgende klimaendringer.  Her besitter innovative norske næringslivsaktører viktig kompetanse verden trenger, enten det er i form av virksomheter som reduserer forurensningen, nye innovative matretter, eller innovative lærings- og kommunikasjonsverktøy som er med og skaper en bedre hverdag for folk flest.

Vi tror Kina vet det allerede, på mange områder hører norske virksomheter til de mest innovative i verden. Gunn Ovesen, Innovasjon Norges daværende leder sa det godt i 2013; «Det må være vår ambisjon å få frem flere innovative verdensledende virksomheter, ikke bare for vår egen skyld, men også for deres bidrag til en bedre verden»

Vi tror hun liker utviklingen!

Happy Friday!

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY