Home Voices Ukens lederkommentar: Om nisseluer, portaler og en fest for mye

Ukens lederkommentar: Om nisseluer, portaler og en fest for mye

0
Tom Hansen / Innovasjon Norge

Årets første sommerdag treffer oss i Sør-Norge med temperaturer som imponerer selv solvante italienere, – som for øvrig denne uken måtte innse at de er i ferd med å bli insolvente. Ellers har uka vært preget av høye temperaturer, høyprofilert byggetabbe og høy konferanseaktivitet.

La oss begynne med det siste. Virkemiddelaktøren Innovasjon Norge kalte inn til årets utgave av sitt PR-show under vignetten Innovasjonstalen med alltid energiske Anita Krohn Traaseth i en fremskutt hovedrolle. Imidlertid var det tre andre kvinner som leverte varene, før Anita holdt en flott tale til 20 i stil, men med 0 i innhold, – til skuffelse for oss som leter etter slikt. Temaet var ”Merkevaren Norge” – og siden Innovasjon Norge hadde fått låne Oslo Rådhus, var ordfører Marianne Borgen første kvinne ut. Det gjorde hun på utmerket vis, og vi fikk vite at Oslo var utpekt til EUs miljøhovedstad i 2019 – og at Marianne inviterte til dugnad for å gjøre Oslo til en europeisk rollemodell.

Les også: Innovasjonstalen 2018: “Tinder” for næringslivet skal ta Norge til nye høyder

Neste kvinne ut, Gro Harlem Brundtland, ble introdusert som Bærekraftens mor og fikk rungende applaus fra de vel 1000 som hadde møtt opp i Oslo Rådhus. 79-åringen belønnet salen med en sylskarp analyse av hvordan politisk innovasjon blir til. Hun nevnte også at bærekraftig utvikling har vi snakket om lenge, det var like før hun avslørte at indianerne og andre urbefolkninger hadde benyttet seg av hennes tankegods til og med før hun introduserte begrepet i 1987*. Gro påpekte at politisk innovasjon tar tid, og at endring ikke kommer av seg selv, – det tok 28 år før verden kom til enighet om bærekraftmålene i 2015. Hun nevnte blant annet innføringen av CO2-avgiften, som i sin tid var svært kontroversiell, som et eksempel på politisk innovasjon, og etterlyste det samme fra dagens politikere. Gro avsluttet med å påpeke at statlige virkemidler både kan og må brukes for å skape ønsket endring. En betimelig påpekning, tatt i betraktning at vertskapet hvert år forvalter over seks milliarder av våre skattepenger på en måte som vi ikke alltid forstår…

Statsminister Erna Solberg minnet oss om Norges seks hovedutfordringer fremover og gjentok mantraet om at det å investere i skolen i dag, er å investere i næringslivet i morgen – ingen arbeidstaker skal oppleve at de går ut på dato. Så fikk hun «gleden» av å introdusere det hun kalte næringslivets tinderapp – et digitalt utstillingsvindu for grønne løsninger som skal være løsningen på alle Norges problemer. Vi måtte klype oss i armen,. Det var nemlig en web-basert portal, TheExplorer.no, der utlendingene endelig skal finne svaret på hvordan de blir grønnere og mer innovative.

Innovasjon Norges dyktige Cathrine Pia Lund fikk oppgaven med å selge inn hvorfor portalen The Explorer, skal være svaret, og hun fikk hjelp av en imponerende liste over næringslivsledere.

Ja, både Ola Elvestuen og selveste næringsminister Torbjørn Røe Isaksen, uttalte at hele regjeringen står samlet bak satsningen – som altså i realiteten er en halvferdig portal identisk med noe DNV GL viste oss for 4 år siden.

Ingen har engang tatt seg bryderiet med å kjøpe www.theexplorer.com og ingen nevnte at portalenes storhetstid var for over 10 år siden.

Bortsett fra professor Peder Inge Furseth på Handelshøyskolen BI, var det ingen som påpekte at keiseren nesten ikke hadde klær på. Misforstå oss rett, vi synes et nasjonalt utstillingsvindu for grønne løsninger høres artig ut, sikkert derfor de fleste land har holdt på med dette i over 150 år under vignetten EXPO. Det utrolige er at man samler både kronprins, statsminister og to statsråder for å lansere en uferdig portal i ren hallelujastil i 2018. Kanskje var det Rød Isaksen som oppsummerte det best da han sa at Norge alltid har vært en handelsnasjon, men at det måtte være lov å ta av seg nisselua og invitere til fest – vi har lyst til å legge til at det må være lov å si at det var tynn suppe som ble servert i går. Vi gir 20 i stil og 5 i konkret innhold. Hvor ble det av gründerne og de nye vekstskaperne, – og hvorfor tok man ikke opp lissepasningen fra Gro om å bruke virkemidlene? Hvorfor investerer ikke vårt felles oljefond i nye norske virksomheter, hvorfor har kun rederisektoren særfordeler som enhver oppstartsvirksomhet ønsker seg? Slike spørsmål ble ikke engang nevnt i går. Trist som fy!

Ukas blemme må vel gå til Kleven-verftet som etter å ha sjøsatt det nye hurtigrutaskipet, har oppdaget at skipet har blitt for tungt. De to øverste etasjene må bygges på nytt fordi stål veier mer enn aluminium. Utrolig, men sant! Vi håper alle som har gjort noe dumt denne uka, og det blir ikke innovasjon uten at vi feiler av og til, – sender en varm tanke til de som er ansvarlige for den bommen.

Synes du av og til konferansene varer for lenge? Da er nok ikke den årlige internasjonale arbeidskonferansen i Genève stedet for deg. Konferansen varer nemlig i to uker, fra 28. mai til 8. juni. Over 5700 delegater fra både myndigheter, arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjoner er representert og kommer fra de 187 medlemslandene til ILO. Vi står over, og gleder oss i stedet til Seed Forums Globale dag og Inspirators FUTURE INSIGHT 2030-konferanse (det er for øvrig Inspirator som gir deg InnoMag).

La oss avslutte med å nevne at med lanseringen av Apple Pay i Norge like om hjørnet, blir det spennende å se om den amerikanske giganten kan utfordre Vipps’ dominante markedsposisjon i tiden fremover.

Ukas innovasjonsblomst går til Gro Harlem Brundtland og Erna Solberg, to stifinnere som evner å lede Norge i retning fremtiden.

Happy Friday!

 

* Les høvding Seattles tale til den amerikanske president Franklin Pierce og hans tilbud om å kjøpe indianernes land i staten Washington.

InnoMag er Norges ledende innovasjonsmagasin og leverer kvalitetsinnhold uten betalingsmur. Vi er derfor avhengige av støtte fra våre lesere for å kunne fortsette å kunne levere unikt stoff til alle dere som er opptatt av fremtiden og alt det spennende som skjer på endringsfronten, både nasjonalt og internasjonalt.

Dersom du ønsker å støtte InnoMag, kan du sende ditt bidrag via Vipps ved å søke opp InnoMag under "kjøp og betal". Alle monner drar og vi setter stor pris på bidraget! Med vennlig hilsen InnoMag-teamet!