Ukens lederkommentar: Om spinnville ideer, kunsten å gå for gull og raske...

Ukens lederkommentar: Om spinnville ideer, kunsten å gå for gull og raske snap

0

Denne uken slapp en relativt slapp vinter taket og mens Marit Bjørgen gikk inn til nye gullmedaljer i Lahti VM, kunne vi offisielt hilse våren 2017 velkommen.

Samtidig gikk Snapchat på børs i USA, og skal man dømme etter mottagelsen så gikk de også inn til soleklart gull. Til tross for at det fem år unge selskapet fortsatt har til gode å vise til et eneste kvartal med positive tall, debuterte Snap Inc med å stige med utrolige 45 prosent, noe som priser selskapet til spinnville 29,6 milliarder dollar. Dette gjør Snaps inntreden på Wall Street til den største amerikanske teknologinoteringen siden Facebook gikk på børs i 2012, og de som investerte da har jo som kjent firedoblet sine penger. Spørsmålet fra alle oss som er opptatt av gründere, entreprenørskap og innovasjon, er om Snap s børssuksess vil bidra til å skape nye astronomiske verdivurderinger for en rekke startups eller om dette kun handler om investorers gambling på at enten Facebook, Microsoft eller Google vil plukke opp selskapet. Prisingen er uansett spinnvill.

Det er også nyheten om at Kong Salman av Saudi-Arabia for tiden er på rundreise i Asia med 459 tonn bagasje og egen rulletrapp – tør vi foreslå boka «Simple living» som gaveide?

Spinnvill virker også den nasjonale transportplanens innstilling om å bruke 2 milliarder norske kroner på å bygge en skipstunnel gjennom Stadlandet. Tunnelen som vil være 1,7 km lang, får en seilingshøyde på 37 meter, og bredden skal være stor nok til at Hurtigrutas skip skal kunne passere. Forkjemperne peker på at en eventuell tunnel vil kunne bli en turistattraksjon, – og vi som trodde turistene ville se våre fjorder og fjell fra utsiden, ikke fra innsiden!

Etter vår oppfatning er dette lite gjennomtenkt og uttrykk for lokalpolitikk på ville veier, – bruk heller de pengene på å bistå norske gründere som tør å satse.  Hvis to unge amerikanske gründere på fem år (ingen av dem har rukket å bli 30 år ennå!) kan skape verdier for nesten 300 milliarder norske kroner, er det ingen grunn til å tro at ikke det ligger store verdier og venter på de som tør å satse på nye vekstselskaper. Lyst på litt vårlig norsk fremtidsoptimisme? Ta en titt på Innobørs, les om de fem selskapene vi har trukket frem som ukesvinnere så langt, – og hiv deg med på SeedForums investortreff som presetnerer intet mindre enn 10 norske vekstselskaper hos PWC den 21. mars.

Onsdag inviterte statsminister Erna Solberg til toppmøte om forskning og høyere utdanning.  «Dersom vi skal klare omstillingen til lavutslippssamfunnet, er vi avhengig av forskning og løsninger som kan skape nye arbeidsplasser og verdier. Og vi trenger gode kandidater fra høyere utdanning som kan bidra til det grønne skiftet, sa Solberg. Timingen var utsøkt, ettersom det var John-Arne Røttingens  første dag på jobben som ny forskningsdirektør.  Han overtar etter Arvid Hallén som har ledet Forskningsrådet i 12 år. Toppmøtet var det fjerde i rekken, og både statsministeren og kunnskapsministeren fikk høre innspill fra en rekke aktører. Sverre Gotaas, Kongsberg Gruppens dyktige innovasjonsdirektør, var en av innlederne. Han snakket om hvordan forskning på ny teknologi kan bidra til grønn omstilling og flere andre aktører.

Les også: Arvid Hallén: – Vi må forstå begrensingene i det offentliges muligheter

Denne uka ble også boka «Raketter og Rebeller» lansert. Bak tittelen skjuler det seg en bok om hvordan man bygger merkevarer i en verden der gamle regler ikke lenger gjelder. Merkevareekspertene Monna Nordhagen og Kirsti Rogne fra Brandlab/Scandinavian Design Group, har gått for gull og levert en lesverdig bok som tar for seg strategi for ledere og andre som vil bygge merkevarer folk bryr seg om.

Les også: Kunsten å lykkes med merkevarebygging

Ukas innovasjonsblomst går til dels til Arvid Hallen for lang og tro tjeneste, og dels til arrangørene av Oscar-festen som innledet denne uka med å dele ut prisen for beste film til feil vinner. Vi håper alle endringsagenter tar dette som et håndfast bevis på at selv nitidig planlegging, all verdens penger, fire generalprøver og de beste talentene ikke kan garantere at noe likevel går feil. Arrangørene rettet raskt opp feilen, fant noen å skylde på og ga oss alle et bevis på at Leonard Cohen hadde rett da han sang «Forget your perfect offering. There is a crack in everything. That’s how the light gets in».

Happy Friday!

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY