Det var til slutt gründeren bak Tone Lise Akademiet AS som imponerte juryen mest og dermed stakk av med årets Female Business Innovation Award. 

(InnoMag opplyser om at vi er mediepartner av FBI-konferansen)

– Jeg hadde aldri drømt om at jeg skulle vinne denne prisen. Den henger høyt og det er veldig hyggelig å få en anerkjennelse for jobben jeg gjør, sa en tydelig rørt Tone Lise Forsbergskog til InnoMag under årets FBI-konferanse.

FBI Conference har som visjon å inspirere og støtte kvinner til å tenke mer entreprenør, vekst og lederskap. De viktigste kriteriene for å vinne årets pris var at vinneren var en kvinnelig entreprenør som har vist ekte engasjement og raushet.

– Ikke bare har Tone Lise Forbergskog bygget opp sin egen suksessfulle virksomhet, men hun har også tatt aktivt sosialt ansvar på et område få tør nærme seg. Vi er inspirert over det systematiske arbeidet Forbergskog har gjort for gi opplæring og verdighet til prostituerte, tatt tak i menneskehandel og brukt selskapet til å vise hva samfunnsansvar er i praksis, sa juryen bestående av blant annet tidligere Innovasjon Norge-sjef, Gunn Ovesen. 

Hun danket dermed ut Ann-Kristin Johansen, gründeren bak appen Drops First Aid, Loveleen Rihel Brenna, samfunnsdebattant og daglig leder i Seema AS, kommunikasjonsekspert Beate Nossum og Astrid Skreåsen, gründer av ASAP Norway, som også var nominert til prisen.

Sov med neglsakene

Forbergskog begynte å file negler allerede i 10-årsalderen, men hadde aldri drømt om å bli negldesigner. Det var ikke før hun som 18-åring ble hun hodestups forelsket og bestemte seg for å følge etter drømmeprinsen til USA, at hun for alvor fikk øynene opp for bransjen.

– Da jeg begynte på negledesignskole i Los Angeles i 1987, sov jeg med neglesakene ved siden av meg fra første skoledag. Jeg fikk lidenskap for faget med en gang, noe jeg også har den dag i dag.

To år senere vendte hun nesen hjem og startet egen neglesalong i Oslo. Bare 24 år startet hun Tone Lise Akademiet, Norges eneste godkjente fagskole for negldesign og make-up.

Per i dag utdanner rundt 100 negledesignere i året, men gründeren har flere prosjekter på gang, kan hun fortelle.

–  Vi utvider nå Tone Lise Akademiet AS og samler alle de tre akademiene vi har til ett akademi i et gigantisk lokale på Hasle Bagatelle.

Planen er å tilby kurs på alle plan innenfor bransjen inkludert frisør, fot negler, tatoveringer og skjønnhetsinjeksjoner. I tillegg planlegger årets vinner å koble næringslivet med bransjen gjennom et eget karrieresenter.

– Dette er nytenkning innefor vår bransje. Det er så mange av elevene våres som ikke tør eller vet hvordan de skal søke jobb etter endt studie. Samtidig finner bransjen det ofte utfordrende å finne talenter. Vi kommer derfor til å bygge opp en portal for å møte behovene på begge sider. Samtidig kommer vi til å kurse både de som får jobb og de som tar i mot elevene som har gått hos oss.

Hjulpet 150 kvinner i nød

Sammen med ROSA – Norges eneste bistands- og beskyttelsestilbudet for kvinner utsatt for menneskehandel, har Forbergskog hjulpet kvinner fra hele verden, blant annet gjennom utdanning og veldedighetsarbeid.

Mest kjent er kanskje salgskampanjen hun lanserte i 2005, der hun inviterte kjendiskvinnene Mia Hundvin, Elin Tvedt, Solveig Kloppen, popsangeren Annie, Kari Traa og Dorthe Skappel til å designe en negllakk hver i deres navn. PR-stuntet fikk enorm opperksomhet og alle inntektene minus produksjonskostnader gikk til ROSA.

Tilsammen har Tone Lise Akademiet hjulpet ca. 150 kvinner i nød siden de startet for 12 år siden, forteller hun.

– Det handler om å jobbe med noe som er større enn seg selv. Om gleden over å få til noe, og å gjøre noe godt for andre. Klarer du det, da har du lykkes!.