Det var umulig å ikke bli entusiastisk av stemningen da Young Sustainable Impact inviterte til pitchfremføring på fredag. Over 10 000 søkere til 2017-utgaven av innovasjonsprogrammet hadde blitt til tjuefem utvalgte finalister – og disse skulle nå selge inn ideene sine til en sal der det satt 50 investorer og representanter fra næringslivet.

YSI ble startet i etterkant av Pariskonferansen i 2015, der FN satte ned sine sytten bærekraftsmål – verdensomspennende utfordringer knyttet til bærekraft som alle nasjoner skulle gå sammen og løse. Med en visjon om at innovasjon og entrepenørskap vil kunne løse de problemene vi står overfor satte de i gang et innovasjonsprogram der de inviterte unge under 25 år til å være med på å jobbe for å nå bærekraftsmålene.

– YSI er grunnlagt på noen fundamentale ideer – at disse målene kan nås gjennom innovasjon og entrepenørskap, og at ungdom er best rustet for å finne fremtidens løsninger. Hvis vi klarer å kombinere ungdom og entrepenørskap med erfaringen og kunnskapen til tidligere generasjoner er det ingen utfordringer vi ikke kan løse, sa YSIs administrerende direktør Amund Grytting fra scenen – til jubel og applaus fra salen.

Teamarbeid over nett

De tjuefem finalistene var delt opp i fem team, som skulle presentere hver sin idé – tuftet på et av FNs sytten bærekraftsmål. Tilnærmingen til denne utfordringen var vidt forskjellig fra team til team, men felles hadde de en voldsom entusiasme og tro på egen evne til å være med og løse verdens store utfordringer.

Shreyas, en av deltakerne bak mindly – en app som søker å strømlinjeforme behandling og hjelperessurser for folk med mentale lidelser (og en nettbasert plattform for behandlere) – illustrerte optimismen i programmet på en god måte:

– Første gang jeg snakket med en av lagkameratene mine sa han til meg: “Jeg har lyst til å forandre verden – vil du hjelpe meg?” Det var første gang noen sa noe sånt til meg. Jeg svarte: “Hva enn vi ender opp med å gjøre så skal vi være lidenskapelige, og vi skal få det til å skje!”

På grunn av den store geografiske spredningen på deltakerne – som kom fra 22 ulike land – ble de kjent med hverandre og startet arbeidet sammen online. Bare avslutningsdelen av programmet ble gjennomført ansikt til ansikt.

Organiske vannfiltre

Den mest direkte tilnærmingen til utfordringen hadde kanskje teamet bak Zyla-vannfilteret – et filter laget av organisk materiale fra furu, med produksjonskostnader som gjør det billig nok til å kunne nå ut til de som trenger det mest.

– Når vi kom sammen og så nærmere på hva vi ville jobbe med fant vi ut at selv om alle målene var viktige føltes det mest hensiktsmessig å fokusere på det mest akutte. For at folk skal kunne nyte godt av for eksempel en utdanning så trenger de først å være i live – derfor valgte vi å fokusere på vann og sanitet, fortalte Ali Mannan Tirmizi – et av teammedlemmene – til InnoMags utsendte rett før pitchingen begynte.

Teamet bak vannfilteret Zyla. Foto av Vilde Bang Foss / Vilde Media

Dalia Alnajjar, en annen av lagkameratene på Zyla-teamet, utdyper fra scenen:

– I idefasen der vi skulle bestemme oss for hva vi ville jobbe med diskuterte vi flere muligheter. Gjennom researchen vår fant vi ut at flere dør av vannbårne sykdommer enn på grunn av vold og krig. Vi ble enige om at: “Dette er noe som faktisk lar seg forhindre – så la oss jobbe med det.”

Samarbeid med MIT

Filteret baserer seg på fire år med MIT-research, og teamet har faktisk et formelt samarbeid med universitetet.

– Jeg vet hva dere tenker. Det er allerede en rekke vannfiltre der ute. Det løser problemet, gjør det ikke, spurte Iqra Nadeem – som pitchet ideen for laget – retorisk fra scenen.

– Nei, for i følge research så er pris en stor, stor faktor når det kommer til tilgang til rent drikkevann. Og vi, gjennom å ta hånd om prisutfordringen, løser faktisk problemet.

Teamet tror filteret, som kan filtrere bort 99.9% av alle bakterier, kan bli tilgjengelig for så lite som under ti dollar i året for en familie på seks – noe som eventuelt gjør produktet svært konkurransedyktig når det kommer til pris. Målsetningen er å nå ut til husholdninger og fattige familier i India, Bangladesh og Pakistan.

Investorsamtaler

De fem teamene mottar nå henvendelser fra interesserte og investorer, og samtaler skal tas over de neste dagene og ukene for å forsøke å sikre støtte til prosjektene.

– Det er en pågående prosess, sier Didrik Strøhm, som er innovasjonsdirektør i YSI.

De tre andre ideene som ble pitchet, i tillegg til Zyla-filteret og mindly-appen, var:

  • Et system for overvåkning av varmetap i bygninger
  • En smart søppelbøtte – tenkt som et utdanningsverktøy for barn – som gir informasjon om økologisk fotavtrykk når du kaster matrester
  • en algoritme som kartlegger og forutser sykdomsspredning – og hjelper bedrifter og andre å ta nødvendige forhåndsregler for å unngå smittespredning og holde mennesker friske og sunne