Tyske Zalando omsatte for hele 3,6 milliarder euro i fjor. Nå avslører nettgiganten nye forretningsplaner som de mener vil doble omsetningen innen tre år.

(InnoMag opplyser om at presseturen var sponset)

Ifølge ferske tall fra SSB handler nordmenn på nett som aldri før. Bare de to første månedene i år solgte netthandelbutikkene i Norge for nesten 3 milliarder kroner, noe som tilsvarer en vekst på 9,9 prosent fra samme periode i 2016.

Netthandelen i resten av Europa fortsetter også å vokse kan den årlige rapporten E-commerce in Europe bekrefte. Studien som har tatt for seg tolv europeiske land, viser at hele 253 millioner konsumenter i disse landene handler på nett, og at deres online kjøp det siste året utgjorde en verdi på 189 milliarder Euro. Dette er en økning på 9 milliarder fra året før.

Noen som har nytt godt av europeernes netthandelkjøp, er den tyske klesgiganten Zalando. Netthandelplattformen som ble grunnlagt i 2008, opererer i hele 15 land og med over 200 000 produkter fra over 1500 forskjellige merker, er de en av Europas største netthandelaktører. Bare i fjor omsatte de for 3,6 milliarder Euro, men planene er å doble omsetningen innen 2020, kunne medgründer Ruben Ritter røpe under Zalandos pressedag i Berlin.

– Men for å klare det må vi utvide businessmodellen vår, påpekte han.

Til nå har Zalandos businessmodell belaget seg på “wholesale-modellen”. Det vil si at Zalando kjøper inn store kvantum fra forskjellige nettbutikker og selger det videre til kunder fra egne varelagre.

Nå som de har teknologien, logistikken og en lojal kundebase på plass, er idéen derimot å tilby tjenester til samarbeidspartnerne sine – noe som de tror vil kunne bli en mer profitabelt businessmodell. Det betyr at Zalando blant annet kommer til å selge produkter for partnerne sine på plattformen mot en provisjon, istedenfor å kjøpe opp kvantum av varer som de har gjort til nå. 

Nytt samarbeid med nettrivalen

Zalando har også etablert samarbeid med nye aktører som del av sin nye business-strategi. Blant merkene som har inngått nytt partnersamarbeid med Zalando, er Nike og den svenske klesgiganten Hennes & Mauritz. Det betyr at kundene fremover vil kunne velge mellom et større sortiment av Nike-varer og de vil også kunne få kjøpt produkter fra Weekday, som er en av H&M tre underkjeder.

Videre har den tyske nettplattformen  inngått et samarbeid med danske Bestseller, som blant annet eier merkene som Jack & Jones og Vero Moda. Det danske selskapet blir deres første store kunde av logistikktjenester. Den nye avtalen innebærer at Zalando kommer  til å overta oppgaven med å lagre varene til Bestseller og sende ut ordrene til kundene for dem.

Partner opp med ”uber for pakker” 

Noe av netthandelleverandørers største utfordring er utsendelser og returneringer av pakker. Bare Zalando sender ut over 70 millioner pakker i året og har i tillegg en returprosent på hele 50 %. For å gjøre levering og retur av pakker så lettvint for kunden som mulig, har det tyske selskapet derfor gått sammen med det belgiske oppstartsselskapet Parcify, som profilerer seg selv som pakkeleverandørens svar på Uber. Gjennom et pilotprosjekt kan belgiske kunder i utvalgte byer nå få pakken sin levert hvor de vil og når de vil gjennom å bestille levering gjennom en app. Her kan også følge pakken sin på samme måte som man kan følge med på hvor Uberen man har bestilt befinner seg til enhver tid.

Zalando kunne også fortelle at de eksprimenterer med returløsninger der man nå i enkelte byer kan bestille returhenting av pakker på døren slik at kundene skal kunne slippe å måtte gå til postkontoret eller butikken for å returnere en pakke.

– Ved å samarbeide med lokale partnere, kan vi i dag tilby samme-dag-levering i utvalgte byer, og også tilby våre kunder muligheten til å få pakken de vil returnere plukket opp av våre samarbeidspartnere hjemme hos seg selv. Målet er at kunden skal være like fornøyd fra de bestiller pakken til de har mottatt og eventuelt levert den tilbake, fortalte logistikksjef David Schroeder.

Logistikksjef David Schroeder (t.h) sammen med gründeren av Parcify

På spørsmål fra InnoMag om hva de tenker om dronelevering, som blant annet en av deres største konkurrenter Amazon holder på å teste ut, svarte Schroeder følgende:

– Så lenge kundene har en god opplevelse, så bryr vi oss ikke om på hvilken måte det gjøres på. Finner vi ut at droner er den meste måten å levere og returnere pakker på, så er det det vi kommer til å gjøre i fremtiden.

Nordensjef i Zalando, Kenneth Melchior tror uansett at det vil ta en god stund før de eventuelt kommer til å benytte seg av droner.

–Det er mye som må være på plass før drone-leveringer eventuelt blir en realitet. Selv om teknologien blir så vellykket at vi ønsker å bruke den, har vi jo fortsatt mange lover og reguleringer vi må forholde oss til, sa han i en samtale med InnoMag.

3D-modelering og kunstig intelligens

Selv om gode logistikkløsninger gjør returneringsprossessen for kundene lettere, legger ikke Zalando skjul på at det ultimate målet er å minske returprosenten sin ved at kundene faktisk er fornøyde med det de har bestilt. I en samtale med prosjekteringssjef Stacia Carr, forteller hun at de nå jobber hardt med å utvikle teknologiløsninger som skal gjøre det lettere for kunden å finne ut om produktet de ønsker og kjøpe passer i både størrelse og form.

– 3D-modellering, algoritmer og big data, er noe vi eksprimenterer med, men vi er fortsatt i tidlig fase. Det er en utfordring når vi har over 200 000 produkter i sortimentet vårt, men jeg tror vi har kommet veldig langt i prosessen med å finne ut hva som passer hver enkelt kunde innen 2-4 år. Å skape den meste kjøpeopplevelsen for kundene våre er jo selve nøkkelen til hvordan vi skal klare å fortsette å vokse i fremtiden, avslutter hun.