3ins gründerjul: Jakter på utenlandsbilletten

Riktig investor har bidratt til at TicketMobile har fått fotfeste i hele Norge. Nå jakter selskapet investoren som skal bringe selskapet ut i verden.
3in.no ønsker før jul å vise deg mangfoldet blant norske gründere. I en serie presenterer vi norske gründerbedrifter, deres forretningsideer, hvilke utfordringer de møter og sist men ikke minst - hva ønsker de seg fra julenissen?
3in.no ønsker før jul å vise deg mangfoldet blant norske gründere. I en serie presenterer vi norske gründerbedrifter, deres forretningsideer, hvilke utfordringer de møter og sist men ikke minst – hva ønsker de seg fra julenissen?

Stina Birkeland
Gründer og Managing Director i TicketMobile
Nettside: www.ticketmobile.no

(les mer om Ticketmobiles jakt på utenlandsbilletten på Innobørs)

Beskrivelse: App som lar deg opprette arrangementer, og bestille papirløse konsertbilletter direkte på mobilen.

Hvordan vil din satsing forandre verden?
TicketMobile i dag er kun starten på det vi ønsker, og vi har utrolig mange spennende planer. Vårt mål har hele veien vært å gjøre det lettere for arrangører i Norge og utlandet, og å hjelpe dem med å selge enda flere billetter. Dette gjør vi ved hjelp av innovative, effektive og enkle løsninger. Vi ønsker også i større grad å ta i bruk mobilen som distribusjonskanal. Mobil er fremtiden.

Hva er den største hendelsen det siste året for ditt oppstartselskap?
Det har vært mange viktige hendelser dette året . Vi lanserte selskapet først i år, og brukte fjoråret på utvikling. Da TicketMobile kom på markedet i januar i år, var det en stor milepæl for oss å endelig sette produktet ut i livet.

En annen viktig hendelse var da vi fikk en av våre første kunder, som også er vår største. Da ble det solgt over 2000 billetter.

I tillegg var det å ansette og utvide teamet vårt til å bli enda større viktig. Vi er i dag 5 ansatte og med mål om å bli større

Hvordan har det første året på markedet stått til forventningene?
Vi er veldig fornøyde. TicketMobile er i kontinuerlig utvikling, og foreløpig har markedet tatt tjenesten godt imot. Vi har kunder over hele Norge og har allerede hatt henvendelser fra utlandet.

Du ble kåret til årets kvinnelige gründertalent i 2013. Hvilken betydning har det hatt?
Det har hatt en stor betydning for meg. Å bli anerkjent av en profesjonell jury som har tro på selskapet og meg var stort. Når man jobber hardt og mye, er det veldig viktig å få anerkjennelse.

I tillegg har det vært kjempepositivt å få konkrete tilbakemeldinger. I juryen satt kvinner som har fått det til tidligere. Blant annet Anita Krohn Traaseth, Wik & Walsøe og Cecilie Vanem fra Dipper. Deres tilbakemeldinger hjalp godt på veien.

Hvem har vært din viktigste støttespiller for at du har kommet dit du er nå? (og hvorfor??)
Vi har hatt mange gode hjelpere, og først og fremst et veldig dyktig styre. De har dedikert masse av sin tid, og kommet med mange gode råd.

Jeg vil også takke Connect Norge/Østlandet som har vært med i springbrettprosessen, tatt seg tid til å dele med nettverket de har og for at de er den interesseorganisasjonen de er.

I tillegg har jeg vært så heldig å ha en mentor som har vært en god støttespiller for meg. Hun er også kvinne, og har bygget opp et selskap som er på den svenske børsen i dag. Hun har oppnådd veldig mye og har god erfaring, og har derfor kunnet dele mange gode råd.

Hva har vært den største hindringen – og hvordan løste du den?
Det ene har vært å få tak i kapital, og det andre å få med seg dyktige folk på veien med samme mål.

Vi begynte å lete etter riktig investor i 2013. Mangel på risikokapital i Norge har gjort det vanskeligere, men vi stod på og var heldige og flinke nok til å få kapital og riktig investor. Det hjalp oss med å få opp salget i Norge, og nå ser vi også på hvordan vi kan få riktig investor i utlandet.

Det er en utfordring å være gründer, leder og administrator, men man må prøve og feile litt. Alle er gode på forskjellige ting, men med riktig coaching og ledelse kan man få alle til å utnytte sitt potensiale. Selskapet har i dag to dyktige selgere, en markedskoordinator og en CTO som jeg er meget godt fornøyd med, så det har endt godt.

Hva ønsker ditt oppstartselskap seg fra julenissen?
Jeg tror mer på hardt arbeid enn julenissen. Men nå forbereder vi oss på større internasjonalisering. Og da søker vi en investor som i tillegg til kapital har med seg kompetanse og nettverk som er viktig og strategisk for TicketMobiles globale satsing.

 

(På bildet: Gründer og daglig leder i TicketMobile, Stina Birkeland. Ifølge henne har dette året bare vært starten på hva TicketMobile kommer til å bli i årene fremover. FOTO: Alex Asensi/TicketMobile)

Tips oss

Har du et godt tips til en sak vi bør skrive om? Send ditt tips til post@innomag.no!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Translate »