3ins gründerjul: Gameshow med lærerne

På under et år har Kahoot! fått over 18 millioner brukere. — Nøkkelen til mer engasjerte elever er evnen til å ha meningsfylte interaksjoner med andre, sier daglig leder i Kahoot! Johan Brand.
3in.no ønsker før jul å vise deg mangfoldet blant norske gründere. I en serie presenterer vi norske gründerbedrifter, deres forretningsideer, hvilke utfordringer de møter og sist men ikke minst - hva ønsker de seg fra julenissen?
3in.no ønsker før jul å vise deg mangfoldet blant norske gründere. I en serie presenterer vi norske gründerbedrifter, deres forretningsideer, hvilke utfordringer de møter og sist men ikke minst – hva ønsker de seg fra julenissen?

Johan Brand
Medgrunnlegger og daglig leder i Kahoot!
Nettside: www.getkahoot.com

Beskrivelse: Kahoot! gjør klasserommet til et stort gameshow der læreren er verten. Studentene kan bruke en hvilken som helst enhet, enten det er en smarttelefon, et nettbrett eller en laptop, som en spill-kontroller i pensumrelaterte spørreleker.

Hvordan vil din satsing forandre verden?
Kahoot! vil endre hvordan millioner av barn og voksne tenker på læring og lek. Vi skaper helter i klasserommene, gjennom å legge grunnlaget for en kultur som vi kaller “peer2peer learning” — læring gjennom samarbeid og lek. Vi har i dag 18 millioner unike spillere globalt, 80 prosent i USA, og dette betyr at vi er på vei.

Hva er den største hendelsen det siste året for ditt oppstartselskap?
Vi har blant annet vunnet priser for å være med på endre verden og vi har møtt kongelige og engasjerte elever. Men det største er nok at vi har gått fra noen hundre tusen brukere til 18 millioner på ti måneder. I tillegg har vi fremdeles personlige samtaler med veldig mange av våre brukere, elever, foreldre og lærere. De deler noen utrolig rørende historier  med oss, så vi vet virkelig at Kahoot! har hatt positiv påvirkning på folks liv.

Hvem har vært din viktigste støttespiller for at du har kommet dit du er nå? (og hvorfor??)
Nettverket vi er en del av. Vi er heldige som er en del av et sterkt internasjonalt gründernettverk i Storbritannia og USA, i tillegg et lite, men fungerende norsk miljø. Jeg er imponert over miljøer som IKT-Norge, MESH og andre fagmiljøer som jobber med norske gründere. Det å kunne stille spørsmål til eksperter om relevant tematikk er uvurderlig. Man trenger støtte fra et nettverk som ønsker å dele og hjelpe, og derfor stiller vi også opp så mye vi kan selv.

Hva har vært den største hindringen – og hvordan løste du den?
Det å få et team til å vokse fort nok til å møte veksten vi ser. Det er ikke bare bare å skulle mangedoble teamet på noen måneder. Nøkkelen har vært å finne personer med unik kompetanse og vilje til å løse utfordringer. Det at Martin Kværnstuen tok jobben som CFO har vært en utløsende faktor for muligheten til å få teamet til å vokse, og gå utfordringene fryktløst i møte.

Hva ønsker ditt oppstartselskap seg fra julenissen?
Vi ønsker oss gratis WiFi eller 4G til alle skoler i verden. Nøkkelen til mer globale klasserom og engasjerte elever, er evnen til å ha meningsfylte interaksjoner med andre elever, i tillegg til relevante situasjoner hvor læring kan skje.

(På bildet: Johan Brand, medgrunnlegger og daglig leder i Kahoot!. FOTO: Nettlife Research/Webdagene.no)

Tips oss

Har du et godt tips til en sak vi bør skrive om? Send ditt tips til post@innomag.no!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Translate »