3ins gründerjul: — Viktig å være blant publikum

SnappOrder skal lage mindre kø og venting på store arrangementer. Snart tas appen i bruk på studentarrangementer og fotballstadioner.

 

3in.no ønsker før jul å vise deg mangfoldet blant norske gründere. I en serie presenterer vi norske gründerbedrifter, deres forretningsideer, hvilke utfordringer de møter og sist men ikke minst - hva ønsker de seg fra julenissen?
3in.no ønsker før jul å vise deg mangfoldet blant norske gründere. I en serie presenterer vi norske gründerbedrifter, deres forretningsideer, hvilke utfordringer de møter og sist men ikke minst – hva ønsker de seg fra julenissen?

Sven Nico E. Eppeland
Daglig leder Snappit AS
Nettside: www.snappit.no

Beskrivelse: SnappOrder er Snappits hovedprodukt. SnappOrder er en betalingsapp med et konsept for tidsbesparing innen servering og billetthåndtering for større arrangementer. I appen plukker publikum ut drikkevarer og eventuelt billetter og forhåndsbetaler. Deretter får de tilgang til ekspressinnganger og egne ekspressbarer, der ventingen er minimal. 

Hvordan vil din satsing forandre verden?
Vår visjon er å gjøre livet enklere til ansatte og publikum ved å kutte køer og venting på arrangementer. Det vi er gode på er hvordan man betjener større volum av mennesker på kort tid. Og det kan være i mange forskjellige sammenhenger, enten det er på en stadion, teater, konsert eller i en kantine. Vi er allerede inne på stadion- og arenamarkedet.

Hvordan har konseptet deres blitt tatt imot av deres samarbeidspartnere?
Innenfor festival har vi sett at vi har gjort mye bra. Blant andre Sommerøya Elektronika Festival var storfornøyde, og på Youtube ligger det en video som viser køforskjellen. Her var det altså snakk om å stå i kø i 20 minutter eller to. Dette viser at vi har en tydelig verdi når det kommer til festivaler, men vi har sett det samme innenfor konsertmarkedet. Vi har for eksempel økt fortjenesten til Telenor Arena, som er en av våre største kunder. SnappOrder gjør at man selger raskere, og Telenor Arena får dermed ikke bare solgt til flere, men også med mindre bemanning.

Hva er den største hendelsen det siste året for ditt oppstartselskap?
At vi er på stort sett alle arrangementer på Telenor Arena. I tillegg har vi fått Chateau Neuf som kunde, og det er stort for oss. Sammen med Det Norske Studentersamfund, er dette vårt største nysalg. Det gir et nedslagsfelt på mange tusen studenter, og vi jobber nå med å komme enda dypere inn i studentmiljøet.

Har dere noen spennende planer fremover?
Vi har noen planer på gang, og det vi satser på nå er å få med alle stadioner og hele Fotball-Norge. Vi har gode samtaler med Norsk Toppfotball. Og selv om vi satser mot idrett generelt, ønsker vi helt spesielt å få med Eliteserien og 1. divisjon i fotball. Vi har allerede latt publikum få prøve Snappit på Nadderud — med suksess. Derfor vet vi at det fungerer, ikke bare på festival og konserter, men også på stadion.

Hvem har vært din viktigste støttespiller for at du har kommet dit du er nå? (og hvorfor??)
Telenor Arena har vært veldig viktige. De har vært tungt med i utviklingen av produktet, påvirket mye og kommet med ideer selv. I tillegg har de vist god forståelse for håndtering av store publikumsmasser.

Hva har vært den største hindringen – og hvordan løste du den?
Rent konseptuelt har vi merket og lært at det ikke bare er å lage en tjeneste, for publikum tar den ikke bare i bruk av seg selv. Dette har vi jobbet veldig mye med, nettopp å finne ut hvordan vi skal få folk til å ta i bruk SnappOrder, og registrere kortet sitt.

Vi så en klar kobling da Ruter lanserte sin app et halvt år etter oss, og har på mange måter fått drahjelp fra dem. Da var det flere som skjønte at mobilbetaling ikke var så skummelt. Så vi så en stor forskjell på at folk var villige til å registrere betalingskortene sine i appen vår etter dette. Vi er en liten aktør, og det å endre folks vaner krever veldig mye.

For å løse denne utfordringen har vi vært fryktelig mye til stede blant publikum, og snakket direkte med dem. Jeg alene har sikkert snakket med flere tusen. Som gründer er det viktig å også være blant publikum, det har vært helt avgjørende for oss.

Vi har i tillegg hatt et support team som har tatt imot forespørsler, og plukket opp feil, slik at vi hele tiden kan forbedre oss.

Hva ønsker ditt oppstartselskap seg fra julenissen?
Vi ønsker å få en partner som er har et stort nettverk, helst innenfor distribusjon i markedet vi satser på. Det er også den type investorer vi er mest åpne for. Vi ønsker ikke bare en kapitalinvestor, men en aktør som forstår markedet og kan bidra til Snappits suksess. Det er derfor avgjørende å få med en partner som kan hjelpe oss med å få tjenesten ut. Vi har allerede begynt å satse internasjonalt, men trenger en stor aktør som kan hjelpe oss til å få en seriøs internasjonal satsing.

Bruk av SnappOrder på festival. FOTO: Snappit
Bruk av SnappOrder på festival. FOTO: Snappit

 

(På bildet i topp: Sven Nico E. Eppeland er daglig leder i Snappit. Her med sine medgründere (t.v.) Rasmus Graver og Geir Thorvaldsen (t.h.). FOTO: Snappit)

Tips oss

Har du et godt tips til en sak vi bør skrive om? Send ditt tips til post@innomag.no!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Translate »