Sammen med Too Good To Go har MENY-butikkene så langt reddet hele 500 000 matporsjoner fra å bli kastet. – Kundene er blitt mye mer bevisste på matsvinn og synes ikke lenger det er flaut å kjøpe nedprisede varer, sier Unni Skjønhaug, ansvarlig for matsvinn i MENY.

Høsten 2017 startet én MENY-butikk å tilby overskuddsmat i appen Too Good To Go. Nå er ca. 140 MENY-butikker med i ordningen og i midten av desember er totalt 500 000 matposer reddet, tilsvarende 1 250 tonn CO2-ekvivalenter. Nærmere 170 000 matposer er reddet i 2021.

Posene med overskuddsmat fra MENY blir utsolgt kun minutter etter at de legges ut i appen. Skjønhaug ser det samme mønsteret i butikkenes nedprisingshyller, etablert i 2012.

– De første årene var det en mindre kundekrets som oppsøkte nedprisingshyllene, mest drevet av å spare penger. De siste to-tre årene er det mange flere som bevisst går hit også med matredding som motiv. Det er ikke lenger slik at kundene tar en kjapp sving innom, nærmest i skjul, sier Skjønhaug.

Vanskelig å treffe på mengde

For MENY er det viktig å ha tiltak som gjør at spiselig mat ikke blir avfall. Mest sentralt er presise innkjøp og logistikk, og her kommer stadig nye teknologiske hjelpemidler. Likevel er det vanskelig å treffe 100 prosent når et stort utvalg av ferskvarer, bakervarer og varmmat er del av MENYs varemerke.

– Too Good To Go er et strålende konsept fordi det er så fleksibelt og enkelt. Det vi ikke får solgt i våre ulike nedprisingskonsepter, kan vi legge i overskuddsposene. Vi slipper å kaste mat og kundene får god mat til en billig penge, sier Skjønhaug, som legger til at donasjon til veldedighet også er en fin løsning, men her kreves mer organisering og forutsigbarhet.

– Posene fra MENY er veldig populære og inneholder blant annet bakervarer, frukt, grønt, pålegg og mat fra ferskvaredisken, sier Ann-Kristin Raknes Pfründer, daglig leder i Too Good To Go.

Mindre bugnende brødhyller

At kundene er mer bevisste på matsvinn, gir rom for å tenke nytt. Våren 2021 innførte MENY automatiske stekeplaner i sine brødavdelinger basert på avanserte algoritmer, kjøpsstatistikk og salg i sanntid – med mål om å ha en riktigere mengde av ulike brød inn mot kveld, fremfor rikelig av alle 50 brødtyper.

– På butikkplakater er vi ærlige på at vi i kampen mot matsvinn kan gå tom for kundens favorittbrød, men da anbefaler vi gode alternativer. Kundene skjønner dette. Undersøkelser viser at kundetilfredsheten på brødutvalg i MENY holder seg høyt, og faktisk er høyere nå enn da vi innførte det nye verktøyet, sier Skjønhaug.
De nye stekeplanene har fra 1. mars ført til en reduksjon i brødsvinn på 35 prosent, tilsvarende ca. 750 000 brød.

 

Fakta om matsvinn

  • Årlig kaster vi totalt 453 650 tonn spiselig mat i Norge, ifølge Hovedrapporten for matsvinn 2020.
  • Å kaste mat er sløsing med ressurser. 1/3 av maten som produseres på verdensbasis ender hvert år som svinn.
  • MENY har som mål å redusere matsvinnet med 50 prosent innen 2025.