Home Startups Innobørs Ungt team vil endre dine restaurantopplevelser

Ungt team vil endre dine restaurantopplevelser

0
Elektronisk resturantbord hvor kunden kan bestille mat rett fra skjermen, skal redde restaurant-bransjen, mener gründerne bak TidBit. foto @ Tidbit

Ikke mer venting på servitør for å bestille og betale. Tidbit AS ønsker å revolusjonere restaurantbesøket med interaktivt bord. 

 (Skrevet av Gudbrand Teigen, InnoBørs-ansvarlig)

Sparte kostnader, raskere respons og mer kundetilpasset service er ønskede effekter av digitalisering i de fleste bransjer. Kundene involveres gjerne gjennom mobil-apper. I restauranter er det derimot viktig å opprettholde en sosial opplevelse i den reelle verden. To unge entreprenører fikk et tips og lanserer digital meny integrert i spisebordene.

InnoBørs-registrerte Tidbit AS ble etablert på basis av en behovsdrevet ide. – Selskapsideen oppstod etter at vi fikk et tips fra daglig leder i Drivhuset Østfold AS. Han hadde oppfattet et behov for en mer digitalt integrert kundereise i restauranter. Samtidig var han oppmerksom på oss etter suksess med vår ungdomsbedrift, forteller Emil Oliver Hamborgstrøm.

Tidbit har utviklet et bord med en interaktiv touch-skjerm integrert i bordplaten. Gjennom skjermen kan gjestene bestille mat, drikke, betale og tilkalle servitør. Bordet overstyrer restaurantens eksisterende kassesystem, og presenteres som et plug-and-play-system. Restaurantene kan tilpasse sin meny, samt spore bruksmønster og vareforbruk i real time.

Tidlig krøket – vant Bård Ekers tillit

Hamborgstrøm og gründerpartner André Lier er begge 19 år gamle. De betror Innomag at de elsker entreprenørskap og business. Som 16-åringer etablerte de ungdomsbedriften AEWA (første bokstavene i gründernes fornavn), der de designet Airstraps for å kunne holde styr på Apples nye trådløse Airpods.

– AEWA ble en stor suksess, vant Østfold-mesterskapet som Beste Ungdomsbedrift og hentet blant andre Bård Eker og Eker Design som partnere. Vi var på forsiden av E24 og mye omtalt i DnB. Historien om 16-17-åringene som lagde Apple-tilbehør med «Koenigsegg-Eker» slo godt an, forteller Hamborgstrøm.

Bård Eker får svært mange henvendelser, og forklarte overfor media sin tillit med at han så iver og pågangsmot i AEWA. Slik ble tiltroen til de unge iverksetterne ytterligere styrket og synlig. På den måten ble daglig leder av Drivhuset Østfold AS, Sigvart Andersen, oppmerksom på de unge iverksetter-talentene.

Guttene bak Tidbit har vært opptatt av entreprenørskap og business i helt siden de var 16 år. f.h. André Lier ,Bjørn Nyhus og Emil Oliver Hamborgstrøm

Kompetent team

Som ledd i suksessen viste André Lier personlig talent for salg og ble nummer to av alle selgere i Norgesmesterskapet for Ungdomsbedrift. I Tidbit AS er han likeverdig medeier og CEO. Oppgaven til Lier er å ta for seg den daglige driften i selskapet og være selskapets hovedkontaktperson. André jobber fulltid med Tidbit.

Hamborgstrøm er også likeverdig medeier og har posisjon som CIO. Han jobber fulltid og ivaretar informasjonsoppgavene i selskapet.

– Vi tok utfordringen på strak arm og engasjerte oss 100 %, da Sigvart Andersen introduserte oss til det udekkede behovet han mente å ha avdekket. Et par dager etter at han tok kontakt, satt vi på flyet til Stavanger for å møte aktuelle produsenter. Sammen håndplukket vi et engasjert team som ønsket å være med på prosjektet, sier Hamborgstrøm.

Andersen ble selv med som likeverdig eier i aksjeselskapet sammen med Hamborgstrøm og Lier. Han har utdannelse i innovasjon og prosjektledelse, og tok posisjon som styreleder i Tidbit AS.

Fra Drivhuset ble også Bjørn Nyhus engasjert på deltid som salgs- og utviklingsleder. Ved Drivhuset er Nyhus prosjektleder og har 10 års salgserfaring, samt tilsvarende utdanningen som Andersen.

Skreddersyr og ivaretar kundeopplevelsen

Gründerteamet er opptatt av å sikre rettighetene til design og mulig patenterbare løsninger. Tidbit har opprette samarbeid med patentkontorer samtidig som de trekker veksler på partnernes erfaringer med immaterielle rettigheter. Teamet mener at det unike med Tidbit er tilpasningsdyktigheten og måten å designe løsninger.

– Vi kan skreddersy våre løsninger til hver enkelt restaurant, og tilby effektiv drift uten å ofre konseptet. Vi vet at restauranter ønsker å skille seg ut og ha et unikt konsept. Samtidig har vi et stort fokus på at det skal være enkelt og intuitivt både for restauranten selv og gjestene deres. Vi ønsker ikke å ofre det sosiale ved å gå på restaurant, og at gjestene ikke skal være avhengige av telefonen sin eller andre elektroniske duppedingser, forsikrer gründerne.

Lover økte marginer og robust utstyr i tøff bransje

Å la gjestene bestille fra de bordintegrerte skjermmenyene hevdes på selskapets webside å stimulere til å øke verdien av hver ordre med 30%. Effekten skal være dokumentert for lignende løsninger som er i drift i Asiatiske markeder. Samtidig hevder Tidbit at behovet for antall servitører vil gå ned. Tidbit vil kunne gjøre det mulig å måle og belønne ønsket adferd og innsats fra servitørene. Tidbit Table er i følge websiden utviklet for å tåle et røft miljø med mat- og drikkesøl. Knuste glass og fallende bestikk skal skjermdisplayet også tåle.

– Tidbit lover å kutte utgifter, øke kundetilfredsheten og øke salget til våre kunder. Så langt har vi ikke fått annet enn positiv respons fra markedet. Vi har blitt tatt veldig godt imot og har allerede avtaler om pilotprosjekter på plass. Får vi midler til å gjennomføre disse, vil det ikke ta lang tid før første salg er i boks, mener Hamborgstrøm.

Mye å gå på innen digitalisering i restaurantbransjen

Restaurantbransjen er tøff og svært konkurransepreget, men gründerteamet ser et stort behov for digitale restaurantløsninger i årene fremover. Globalt er restaurantbransjen i vekst og representerer ifølge Tidbit en årlig omsetning på 550 milliarder kroner.

I utgangspunktet ser Tidbit sine hovedkonkurrenter i Asia og Midtøsten. De produserer løsninger der skjermen utgjør hele bordplaten. Tidbit erfarer at konkurrentene lar skjermene fylles med mye bevegelig reklame. Tidbits løsning skal som motsvar være stilren, integrerbar og enkel, men kan tilby annonse og reklameplassering i skjermen, dersom dette er noe restauranten selv ønsker.

Tidbit har til hensikt å levere løsninger som hjelper restaurantene til å sikre seg gode markedsandeler og å oppnå suksess. I følge selskapets egen «roadmap» skal pilotering i restaurant starte på nyåret, og første kommersielle salg forventes sommeren 2019. Derfra vil det handle om kampanje, skalering og internasjonalisering.

– Vi utgjør et engasjert team med handlekraft, klare planer og avtaler med store aktører. Avtalene som er på plass kan iverksettes, så snart vi får kapitalen vi trenger. Slik situasjonen er nå mangler vi kun kapital for å produsere og levere til kunder. Vi søker etter rett investor som har lyst til å gå inn i styret, lokker Hamborgstrøm.

InnoMag er Norges ledende innovasjonsmagasin og leverer kvalitetsinnhold uten betalingsmur. Vi er derfor avhengige av støtte fra våre lesere for å kunne fortsette å kunne levere unikt stoff til alle dere som er opptatt av fremtiden og alt det spennende som skjer på innovasjonsfronten, både nasjonalt og internasjonalt.

Dersom du ønsker å støtte InnoMag, kan du sende ditt bidrag via Vipps ved å søke opp InnoMag under "kjøp og betal". Alle monner drar og vi setter stor pris på bidraget! Med vennlig hilsen InnoMag-teamet!

Tips oss

Har du et godt tips til en sak vi bør skrive om? Send ditt tips til post@innomag.no!

Pssst