Defero har rundet 100 000 medlemmer og fått positiv kontantstrøm. Nå ser de mot nye markeder, utvider tjenesten og øker friskt nok veksttakten.

Defero.no ble myklansert i mai 2019 for å gjøre det enklere for privatpersoner å kredittsjekke seg selv gratis, samt bruke den enkeltes kredittdata til å få bedre økonomi. På under 2 år har fintechselskapet fått over 100 000 medlemmer og opplever nå en tiltagende, organisk vekst.

– Vi har hatt fokus på å ha en raskt men kontrollert vekst, samtidig som vi har fokusert på fornuftig drift fra første stund. Vi er konservative med hvordan vi bruker både tid og kapital, forteller daglig leder Eigil Arff Tarjem.

-Vi får rundt 10 000 nye medlemmer hver måned, men kunne fint både doblet og tredoblet dette om vi ønsket. Og nettopp det er planen nå. Vi ser at KPIene vi ser på er det de skal være, og skal derfor øke veksten vår vesentlig, blant annet ved å gå inn i nye markeder. Vi skal avslutte året med 200 – 250 000 medlemmer og deretter er 1 million neste mål.

-Defero omsatte for om lag 2 500 000 kr i 2020 – vårt første fulle driftsår. Første kvartal i 2021 har vært bra, og vi er ikke så langt unna forårets omsetning allerede, på tross av at vi kun er ¼ inn i året, fortsetter Tarjem.

-Vi har gjort flere grep for å forbedre brukeropplevelsen i tjenesten vår, samtidig som vi har fått flere nye banker og agenter inn som partnere.

Defero peker på at svært få nordmenn er klar over hvor viktig deres kredittscore er, eller hvorvidt de har en betalingsanmerkning eller ikke.

Når alle norske banker, uten unntak, kredittsjekker sine kunder før de innvilger, eller endrer på lån, er det merkelig at ikke de fleste har et forhold til sine kredittdata – det er denne muligheten  spiller jo en helt vesentlig rolle for privatøkonomien din.

Defero planla egentlig en emisjon på nyåret for å sikre videre vekst, men så at behovet falt bort da omsetningen skjøt i været.

– Media skriver veldig mye om unge selskaper som lykkes i skaffe seg kapital, men har ikke så mye fokus på de som lykkes med operasjonell drift, samt levere i henhold til plan. Det er mange store ambisiøse planer der ute, men jeg savner at media stiller noen kritiske spørsmål også. En ting er å ha en plan, det er noe helt annet å levere planen, forteller Tarjem.

Defero anser seg etterhvert som ferdig med sitt kjerneprodukt, og legger i disse dager strategien for de neste årene. -Vi har noen veldig kule ideer for hvordan vi kan videreutvikle Defero, både i Norge og andre markeder. Men vi stiller strenge krav for hva vi gjør og ikke gjør. Vi ser etter produkt -og markeder der vi kan ha et first mover advantage og rask profitabilitet. For øyeblikket er vi i gang med å utforske 4-5 forskjellige muligheter å gå, samt flere nye markeder. Så får vi se hva vi lander på – spennende blir det garantert, avslutter Tarjem entusiastisk.

Vi i InnoMag ønsker lykke til videre på ferden!