Home Inspire partner program Disse bedriftene var de ivrigste varemerke-søkere i 2018

Disse bedriftene var de ivrigste varemerke-søkere i 2018

0

På topp finner man Norges Gruppen ASA, Nortura AS og Steen & Strøm AS.

Stadig flere nordmenn ønsker enerett til varemerkene sine. Antallet søknader til Patentstyret økte med 8 % i 2018, og endte på nær 4 800 i fjor.

De siste fem årene har tallet på varemerkesøknader fra norsk næringsliv dermed økt med hele 35 %. Søknader innenfor bransjer som IKT, kultur og underholdning øker mest.

– Dette er svært sterke tall. De viser at stadig flere nordmenn forstår hvilken betydning varemerker har for bedriftens forretningsutvikling og konkurransekraft, sier Bernt Boldvik, avdelingsdirektør i Patentstyret i en pressemelding.

Boldvik peker på at stadig flere virksomheter opererer i internasjonal konkurranse med utenlandske aktører og etablerte varemerker allerede ved oppstart. Oppmerksomheten om varemerker øker i samfunnet generelt, og varemerkekonflikter blir jevnlig omtalt i media.

Antallet søknader om varemerke fra både utenlandske og norske søkere var samlet på ca. 17 280 søknader i fjor, noe som er på nivå med 2017.

Disse har sendt inn flest varemerkesøknader til Patentstyret i 2018:

NorgesGruppen ASA 40
Nortura SA 24
STEEN & STRØM AS 18
HØYSKOLEN KRISTIANIA – ERNST G MORTENSENS STIFTELSE 17
Elements Production AS 17
Autostore Technology AS 16
Tine SA 11
Norsk Rikskringkasting AS 11
Akvariet i Bergen Stiftelsen 11
UNIVERSAL BRANDS AS 10
SCHIBSTED NORGE SMB AS 10
Orkla Foods Norge AS 10

Tips oss

Har du et godt tips til en sak vi bør skrive om? Send ditt tips til post@innomag.no!

Pssst