På topp finner man Norges Gruppen ASA, Nortura AS og Steen & Strøm AS.

Stadig flere nordmenn ønsker enerett til varemerkene sine. Antallet søknader til Patentstyret økte med 8 % i 2018, og endte på nær 4 800 i fjor.

De siste fem årene har tallet på varemerkesøknader fra norsk næringsliv dermed økt med hele 35 %. Søknader innenfor bransjer som IKT, kultur og underholdning øker mest.

– Dette er svært sterke tall. De viser at stadig flere nordmenn forstår hvilken betydning varemerker har for bedriftens forretningsutvikling og konkurransekraft, sier Bernt Boldvik, avdelingsdirektør i Patentstyret i en pressemelding.

Boldvik peker på at stadig flere virksomheter opererer i internasjonal konkurranse med utenlandske aktører og etablerte varemerker allerede ved oppstart. Oppmerksomheten om varemerker øker i samfunnet generelt, og varemerkekonflikter blir jevnlig omtalt i media.

Antallet søknader om varemerke fra både utenlandske og norske søkere var samlet på ca. 17 280 søknader i fjor, noe som er på nivå med 2017.

Disse har sendt inn flest varemerkesøknader til Patentstyret i 2018:

NorgesGruppen ASA 40
Nortura SA 24
STEEN & STRØM AS 18
HØYSKOLEN KRISTIANIA – ERNST G MORTENSENS STIFTELSE 17
Elements Production AS 17
Autostore Technology AS 16
Tine SA 11
Norsk Rikskringkasting AS 11
Akvariet i Bergen Stiftelsen 11
UNIVERSAL BRANDS AS 10
SCHIBSTED NORGE SMB AS 10
Orkla Foods Norge AS 10