Home Biz McGrath: − Mange tror de er mer innovative enn de er

McGrath: − Mange tror de er mer innovative enn de er

0
Innovasjonsekspert Rita McGrath mener amnge ledere ikke vet hvor dårlige de er på å være innovative. Foto @ Torill Henriksen

Innovasjonsekspert Rita McGrath mener Norge har en lang vei å gå på innovasjonsfronten, og tror Facebook kommer til å forsvinne.

Denne uken er den anerkjente innovasjonseksperten Rita McGrath i Oslo for å dele sin kunnskap med bedriftsledere og innovatører. McGrath har gitt ut flere bøker om innovasjon for ledere og er fast innslag på Thinkers50 liste.

Her i Norge holder hun blant annet workshop for HR Norge hvor hun vil lære bort hvordan man håndterer det hun kaller «bølger av fordeler». Dette er en teknikk hun i sin forskning har kalt «Catching the wave».

“Innovation Theater”

− Det kan være vanskelig å se problemene, og se når forandringene kommer, men er du ikke klar, vil du gå glipp av det, forklarer hun.

McGrath er en anerkjent taler og reiser verden rundt for å gi råd til ledere og innovatører. Hun forteller at hun ofte kan møte bedrifter som tror de er mer innovative enn de egentlig er. Hun har laget skalaen «Innovation Proficiency Scale» som fra 1−8 måler hvor innovativ og klar for neste bølge en bedrift er.

− På skalaen er det mange som tror de ligger rundt 6−7, men de egentlig ligger på 2. Da ligger de på noe jeg kaller “Innovation Theater”, hvor man reiser til Silicon Valley, man tar bilde foran Facebook−skiltet, men det skjer egentlig ikke så mye.

Og hun mener det ikke er noe nytt at bedrifter og ledere tror de er på innovasjonsbølgen, selv om de ikke er det.

− Hvis du reiser tilbake til 90−tallet i Helsinki, ville nok de fleste ansatte i Nokia sagt at de var ganske innovative. Men likevel gikk de glipp av de store teknologibølgene.

Inspirerte Equinor
Hun har sett flere selskaper dø ut fordi de ikke var klare på riktig tidspunkt, og ser tidlige tegn i store selskaper i dag.

− Jeg har sagt en god stund at jeg ser tegn til at Facebook kan dø ut. Tegnene var der allerede da de kjøpte opp Instagram, og gründerne der forlot skipet. Det er en stor fare for at de kan ende opp som Blackberry og Myspace, mener hun.

McGrath har også vært i Norge, og var den gang til stor inspirasjon for Equinor, som var interessert i å stake ut veien videre. Hun tror at samtalene med lederne i Equinor hadde litt å si for hvordan de kom seg videre.

− De lyttet til rådene jeg kom med, og de tok det seriøst, forteller McGrath.

Norge på riktig vei

Ved tidligere besøk har McGrath sagt at Norge henger langt etter med tanke på å innovere, og at vi minner om USA på 80−tallet. Men hun tror vi nå er på riktig vei, selv om vi fremdeles har en vei å gå.

− I Norge er nok den største utfordringen å bygge økosystemet. I Silicon Valley skjønner alle hva innovasjon og gründere er, men i Norge mangler det noen byggeklosser.

McGrath bruker mye tid på å reise rundt for å motivere ledere, både på små workshops og store konferanser. Hun forteller at mange ledere hun møter spør hvordan de skal finne de rette talentene til å innovere bedriften, og at mange nok tenker feil i den prosessen.

− Når man prøver å finne det rette talentet er det ofte tre ting man ser på: Hvem er tilgjengelig, hvem melder seg frivillig, og hvem kjenner jeg? De bør mye heller spørre seg hvem som har de rette ferdighetene vi trenger, og om vi har de rette personene i de rette rollene, forklarer McGrath.

InnoMag er Norges ledende innovasjonsmagasin og leverer kvalitetsinnhold uten betalingsmur. Vi er derfor avhengige av støtte fra våre lesere for å kunne fortsette å kunne levere unikt stoff til alle dere som er opptatt av fremtiden og alt det spennende som skjer på innovasjonsfronten, både nasjonalt og internasjonalt.

Dersom du ønsker å støtte InnoMag, kan du sende ditt bidrag via Vipps ved å søke opp InnoMag under "kjøp og betal". Alle monner drar og vi setter stor pris på bidraget! Med vennlig hilsen InnoMag-teamet!

Tips oss

Har du et godt tips til en sak vi bør skrive om? Send ditt tips til post@innomag.no!

Pssst