Det våres i arbeidslivet

Samtidig som en lang vinter endelig slipper taket, kan vi glede oss over tanken på at varme føn-vinder nå blåser inn på mange arbeidsplasser. Det våres i arbeidslivet.


 

Av: Annicken R. Day

Globalisering, demografiske endringer og stadig mer avanserte og tilgjengelige samhandlingsteknologier gjør at verden – og arbeidslivet –  ikke ser ut som de gjorde for bare noen år siden. I tillegg; en ny generasjon er i ferd med å innta arbeidslivet; den såkalte generasjon Y, født på 80- og tidlig 90-tallet. Disse unge menneskene husker knapt hvordan det var å leve i en verden uten internet og Facebook og sier med den største selvfølgelighet at de vil ha frihet, fleksibilitet og mulighet å utvikle seg på jobben. De drister seg sågar til å si at de vil gjøre ting med mening og ha det gøy på jobb – hørt på maken!

Autonomi, mestring, mening

Men stopp en halv, kan det være så at den nye generasjonen faktisk er litt klokere enn oss som kom før dem?

Det er 3 grunnleggende ting som får oss til å hoppe opp av senga og glede oss til jobb, og som en konsekvens levere resultater godt over gjennomsnittet, og det er autonomi, mestring og mening.  Det er Daniel Pink, amerikansk forsker og forfatter av bestselger-boka ”Drive” som viser oss disse omfattende forskningsresultatene på motivasjon, som fremkommer uavhengig av alder, kjønn, stilling, nasjonalitet og kultur.

Autonomi handler om at vi ikke ønsker å bli kontrollert, vi ønsker få tillit og respekt og selv kunne påvirke vårt eget arbeid.
Mestring handler om at vi ønsker å utvikle oss, bli bedre, vokse med oppgaver, få bruke vårt fulle potensiale.
Mening er å føle at vi bidrar til noe større enn oss selv, det være å skape gode produkter,  fornøyde kunder, elever, pasienter, å skape en bedre verden – eller rett og slett gjøre noen litt gladere.

Også når det gjelder å ha det gøy på jobb så viser forskningen at glade mennesker ikke bare er friskere, lykkeligere, tjener mer, lærer fortere, men de leverer også mye bedre resultater!  Stadig flere økonomer interesserer seg for påvirkningen glede og lykke faktisk har på bunnlinja, men det er fortsatt noen som avskriver det som ”for enkelt”; som om psykologi og økonomi ikke hadde noe med hverandre å gjøre.

Men våren er også i ferd med å spre seg innenfor økonomi-faget,  tilhengerne av ”Lykke-økonomien” vokser, og det forskes – og bekreftes stadig – at ”Glade mennesker gjør en bedre jobb.” Og egentlig dere, dypt der inne, er ikke dette noe vi alle allerede visste?

Bedriftskultur som konkurransefortrinn

Men vår-vindene er på vei. I IBM´s globale trend-rapport fra 2012, intervjues 1700 konsernsjefer i 69 land om hva de mener vil være deres viktigste prioriteter i årene som kommer; ”å gi medarbeidere tillit gjennom verdier” var et av de mest unisone svarene. I et arbeidsliv i endring, forstår kloke ledere at de ikke kan detaljstyre og kontrollere sine medarbeidere men at de må ansette mennesker med de riktige verdiene og deretter gi dem frihet og tillit til å gjøre jobben sin som de anser best.

Fleksible og dynamiske organisasjons-strukturer vil måtte avløse de tunge, hierarkiske og byråkratiske systemene. I  et arbeidsliv i endring er det ikke lenger størrelsen som teller, men et selskaps evne å snu seg rundt, tilpasse seg de konstante endringene og ta beslutninger der kunden er. En god, sunn og dynamisk bedriftskultur vil, mer enn noensinne, bli et selskaps viktigste konkurransefortrinn.

Men nye strukturer og kulturer vil kreve drastiske omstillinger for en del ledere.  En av de intervjuede lederne i IBM´s rapport uttalte ”jeg trodde jeg hadde ansatt ressurser, men det var mennesker som dukket opp”. Slik snakker en leder som har våknet opp til ledelse anno 21. århundre; fra å lede ”human resources” til å lede ”human beings”.

Skål, Vinmonopolet!

Det er autonomi, mestring, mening og glede som kjennetegner mange av bedriftene som lykkes. Selskapet Google investerer store summer i sine medarbeideres  trivsel og utvikling og måler jevnlig deres grad av lykke-følelse. Google er blitt kåret til USA´s beste arbeidsplass 4 år på rad og er et av verdens mest innovative og lønnsomme selskaper. Det lønner seg å investere i folka sine.

I Norge ble nylig Microsoft, Webstep og Itema kåret til Norges beste arbeidsplasser av Great Place to Work Institute. I tillegg finnes det en rekke andre ildsjels-arbeidsplasser innen for næringsliv og organisasjoner, kommuner, sykehus og barnehager der stolthet, tillit og samhold på arbeidsplassen står sentralt.

Noen ildsjeler er mer synlige enn andre; HP Norge´s Anita Krohn Traaseth sier høyt at HP skal bli Norges beste arbeidsplass. Hun vet at når hennes medarbeidere gløder for selskapet så vil de gode resultatene komme som en naturlig konsekvens! Petter Stordalen har lenge prediket at ”når vi tar vare på innsida så tar innsida vare på utsida”; han vet at medarbeidere som føler seg ivaretatt og er stolte av selskapet de jobber for også gir bedre opplevelser for kundene.

Kaj Henriksen, leder for Vinmonopolet, se også ut til å være flink til å ta vare på ”innsida” – flere enn en gang har jeg lengtet hjem til kunnskapsrike og engasjerte vinmonopol-medarbeidere når jeg har trålet rundt og lett etter en god vin i supermarkedshyllene i sydligere strøk.

Alle bygger kultur
Bevisste arbeidsgivere og engasjerende ledere er selvfølgelig viktige for å spre de vårlige vindene i arbeidslivet, men den gode nyheten er at endring ikke lenger bare trenger komme fra toppen. Endring kan også komme fra siden. Eller under ifra. Tenk arabisk vår!
I det nye arbeidslivet kan alle være kultur-byggere, nytenkere, initiativtagere, endringsagenter, vår-katalysatorer, positive rebeller; med hjertet på riktig sted, med ønske om å skape en bedre arbeidsplass , et bedre arbeidsliv, en bedre verden.

”Vær den endring du selv ønsker å se” sa Mahatma Gandhi. Endring begynner med oss selv, og oftest med de små, små skritt. Litt mer engasjement. Litt mer entusiasme. Litt mer mot.  Og når vi alle starter med oss selv og sprer varme vår-vinder der vi er, da vil vi se at den virkelige våren i arbeidslivet følger –  som en naturlig konsekvens.

Tips oss

Har du et godt tips til en sak vi bør skrive om? Send ditt tips til post@innomag.no!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Translate »