Skipsfart er selve livsnerven i en stadig økende global handel og den klart mest effektive og dermed miljøvennlige transportformen. Derfor har skipsfarten de beste forutsetninger for å spille en sentral rolle i overgangen til en trygg og bærekraftig økonomi. For å klare dette er det imidlertid viktig at næringen fortsetter å ha fokus på innovasjon og nytenkning innen sikkerhet, energieffektivitet og miljø for å bevare sin konkurransekraft.

(Denne posten er en del av en temaseksjon 3in.no presenterer på vegne av DNV GL.)

I rapporten “The future of shipping”, som ble gitt ut i år, tar vi for oss hvordan ambisjonene om å redusere dødsfall i sektoren med 90 prosent og CO2-utslippene med 60 prosent, kan la seg realisere innen 2050 og uten å øke kostnadene. Denne rapporten er en del av en serie temarapporter, som ble publisert i forbindelse med DNV GL’s 150 års jubileum, der alle rapportene fokuserer på ulike strategiske temaer innenfor DNV GL’s visjon om en trygg og bærekraftig fremtid.

Hvordan kan en livskraftig skipsfartsnæring se ut i en trygg og bærekraftig fremtid – der 9 milliarder mennesker lever et godt liv innenfor Jordas kapasitet? Det er det spørsmålet som vi tok sikte på å besvare i prosjektet “The future of shipping”. Ny teknologi, nye forretningsmodeller og endrede handelsmønstre skaper interessante muligheter for å gjøre skipsfarten sikrere, smartere og grønnere. I dette prosjektet undersøker vi nærmere hvordan disse mulighetene kan hjelpe oss til å nå tre hovedambisjoner for skipsfarten.

Tre muligheter: Sikrere, miljøvennlig og smartere

Den første ambisjonen er knyttet til sikkerhet. I løpet av de siste 150 år har de vært store fremskritt innen sikkerhet i skipsfarten– men likevel har bransjen ti ganger så mange dødsfall som landbasert industri i følge OECD. En ambisjon om 90 prosents reduksjon i dødsfall på havet krever et nytt tankesett rundt sikkerhet. Det er stort potensial for innovasjon innen områder som for eksempel integrering av ulike driftssystemer, designverktøy som gir bedre skrog og automatisering av operasjoner om bord.  Ved å ta i bruk slike teknologier kombinert med mindre vedlikeholds krevende materialer vil behovet for mannskap reduseres, og dermed også risikoen.

Det finnes i dag ingen enkelt løsning som alene kan møte vår andre ambisjon om å redusere CO2-utslippene med 60 prosent fra en stadig økende skipstrafikk. Energieffektivitet er en del av løsningen, men  alternative drivstoff med lavere karbonintensitet og energibærere som LNG, elektrisitet, batterier og brenselseller er nødvending for å oppnå en så kraftig reduksjon. Det er flere barrierer som må forseres. En av de viktigste er å etablere infrastruktur for ulike drivstoff og energibærere slik at rederen kan være sikker på at det finnes tilgang på  energi i neste havn – uavhengig av fremdriftsløsning.

Fremtiden er full av muligheter for selskaper som klarer å dra nytte av ny teknologi og utvikle konkurransedyktige forretningsmodeller. En stadig mer dataintensiv skipsfart hvor informasjons- og kommunikasjonsteknologi får en større rolle, gjør det mulig å modellere fremtidige skrog og fremdriftsløsninger basert på blant annet reelle værforhold. Likeledes vil utvikling i sensorteknologi forbedre vår evne til å gjennomføre tilstandsbasert vedlikehold som gjør det enklere å diagnostisere, reparere eller skifte deler før kostbare driftsstopp er nødvendige. Dette er eksempler på tiltak som tar sikte på å holde fraktratene på dagens nivå, og likevel øke sikkerheten.

Verdensledende Norge

Skipshistorien er full av produktutvikling og innovasjon, også i norsk sammenheng. Den norske maritime næringen har vært verdensledende i å ta i bruk ny teknologi som blant annet LNG-drift, brenselceller, samt hybrid- og batteridrift. Næringen har også utviklet anerkjente og gode designløsninger, eksempelvis Ulsteins karakteristiske ‘X-bow’ som også blir å finne på de nye 100-kronersedlene. Ved å fortsette og utveksle erfaringer og å samarbeide, ikke bare innen skipsfarten, men også på tvers av næringer, legger vi til rette for utvikling av nye ideer og muligheter. Slik kan Norge forbli en ledende og innovativ skipsfartsnasjon.

For å lese mer om våre visjoner for skipsfartens fremtid, viser vi til rapporten.

Denne rapporten er en del av en serie temarapporter som alle er utarbeidet i lys av en visjon om en trygg og bærekraftig fremtid. Temaområdene er klimatilpasninger, arktis, elektrifisering, teknologiutvikling og vår visjon om et sikkert og bærekraftig samfunn. I hver av disse temaområdene er det store mulighet for innovasjon, også for norske aktører, og sammen må vi legge til rette for at de kan lykkes.

(Denne posten er en del av en temaseksjon 3in.no presenterer på vegne av DNV GL.)

1 COMMENT

  1. Hydrogen produsert fra offshore vind og bølgekraft bør etterhvert kunne erstatte LNG som drivstoff for brenselsceller.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here