Driver DU digital tomgangskjøring?

Mens IT har hendene fulle av hjemmekontor, VPNs, Zoom, Teams, båndbredde og mer, går deler av aktiviteten på ‘tomgang’. Spyr ut eksos – med høy kostnad og minimal nytteverdi. 6,4 millioner tonn CO2 årlig – for å være (noenlunde) eksakt. Skal vi skru av tenningen?

I krisetider får kostnader ny betydning. Der vi tidligere knapt tittet på sluttsummen, får enkeltposter oppmerksomhet. Positivt – for lommeboka – og miljøet. ‘Har ikke tid’-faktoren er der fortsatt og i rettferdighetens navn: For mange IT-miljøer har nye utfordringer stått i kø det siste året. Men konfrontert med forurensings- og kostnads-effekten av vår egen ‘tomgang’, vil de fleste sperre opp øynene:

Dark Data – data vi lagrer som aldri vil bli brukt – koster miljøet 6,4 millioner tonn CO2 årlig ifølge tall fra Veritas Technology.

Unyttig tomgang som vi lenge har akseptert som enten ‘nødvendig’ eller ‘for smått/billig’ til å gjøre noe med, får brått en annen farge. Vi snakker ikke om 5 eller 10% av dataene, men – for virksomheter flest – over halvparten, igjen ifølge tall fra Veritas, en kjent og respektert aktør i nettopp lagringsmarkedet.

Mengden alene er egnet til å forårsake løftede øyenbryn: ‘Er halvparten av lagringskostnadene våre i realiteten bortkastet?’ Reelle tall varierer, men knapt noen under 30%, mange i 60-70% området. Og kostnadene består ikke bare av selve lagringen, men backup på ulike nivåer, båndbredde og mer.

Da har vi kvantifisert en utfordring som er for stor til å ignoreres. Og skulle økonomien i ‘galskapen’ være akseptabel, er miljøsiden det ikke. 6,4 millioner tonn CO2 er like mye som 80 av verdens land produserer (forurenser) til sammen. Hva gjør vi?

Det lettvinte svaret er rydding – og god gammeldags rydding (se også Lønnsom ryddesjau på myMAYDAY.com) hjelper, spesielt det vi kan kalle strukturert rydding: Med mål, metodikk og oppdaterte policies som sørger for at ‘rotet’ ikke er tilbake i løpet av en måned eller 5.

Den varige – og bærekraftige – løsningen, både økonomisk og businessmessig, ligger på et annet nivå. Armert med erkjennelsen av at data virkelig er den nye oljen, er en CDO (Chief Data Officer) på hel- eller deltid nødvendig og naturlig for virksomheter flest.

En artikkel i TechRepublic sommeren 2020 listet en håndfull tiltak som understreker behovet ytterligere: Skaffe oversikt over totalen (hva, hvor, hvor mye), identifisere bruk og behov, bygge rutiner for ‘discovery‘, verifisere ‘compliance‘ (GDPR etc.) og mer. Listen formelig roper på en CDO.

Artikkelen trekker også frem et annet vesentlig poeng: Mindre ‘rot’ – dvs. mindre dark data – gir bedre oversikt over hva som finnes, en åpenbar forutsetning for optimal bruk: Verdiøkning  – raffinering, om vi bruker data is the new oil analogien – av data er en vesentlig del av mange virksomheters business, men er lite synliggjort. En CDO og riktig datafokus er bra for miljø og økonomi, nødvendig for bærekraft og innovasjon og viktig for business.

 

Denne kronikken er skrevet av Helge Skrivervik, og vi har bedt om å få lov til å dele hans innlegg med dere fordi vi mener innsikten er viktig.

Helge Skrivervik utgir nyhetsbrevet www.mymayday.com  Her finner du mange godbiter for endringsagenter med forståelse for den økenede betydningen av god teknologiinnsikt.

Tips oss

Har du et godt tips til en sak vi bør skrive om? Send ditt tips til post@innomag.no!
Translate »